המשפט שמתקיים בחודשים האחרונים, בנושא תביעת הדיבה שהגישו ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה כיום, בנימין נתניהו, אשתו שרה ובנו יאיר, נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, יוצר באזז תקשורתי רב.
 
בבית משפט השלום בתל אביב התקיים לאחרונה דיון ההוכחות שזכה לכותרות ענק. במקביל, לאחרונה זכה השחקן ההוליוודי, ג'וני דפ, בתביעת לשון הרע נגד אשתו לשעבר, אמבר הרד, במשפט שהתפרסם בעולם כולו. באנגליה מתקיים משפט לשון הרע, שזוכה לכותרות ראשיות, בין שתי נשות כדורגלנים.
 
מדוע תביעות דיבה ולשון הרע זוכות להד תקשורתי כה נרחב? מה "האזרח הפשוט" יכול ללמוד מתביעות אלו אם ברצונו להגיש אחת? ומה ההבדלים בין ישראל לבין שאר העולם? מי שיעזור לנו לענות על שאלות אלו ואחרות הוא עו"ד ליאור שבי, מומחה בתביעות לשון הרע.

משפט נתניהו-אולמרט
משפחת נתניהו החליטה לתבוע את אולמרט בעקבות ראיון שלו אצל העיתונאי גדי סוקניק שהתפרסם לפני כשנה. בראיון אמר אולמרט: "מה שלא בר שיקום זו מחלת הנפש של ראש הממשלה ושל אשתו ושל בנו. זה לא בר שיקום. אני מוכן להפגיש אותך עם לא מעט מדינאים שהיו אומרים שהיו צריכים להוציא צו אשפוז גם לו, גם לה וגם לבן. כולם חולי נפש". משפחת נתניהו הגישה תביעה על סך 837 אלף שקלים.

מה אומר החוק בישראל?
"החוק בארץ מאפשר לתבוע בעבור כל פרסום לשון הרע כ-70 אלף ש"ח ללא הוכחת נזק ו-140 אלף ש"ח אם הדבר נעשה בזדון".

מה קו ההגנה של אולמרט?
"במסגרת החוק קיימת הגנת אמת בפרסום, הנקראת גם הגנת "אמת דיברתי". המטרה של הצד הנתבע להגן על עצמו מפני תביעה פלילית או אזרחית. ההגנה תקפה כאשר הפרסום הוא אמת, ומתקיים במקביל תנאי של עניין ציבורי. כדי לזכות בהגנה זו, אולמרט מנסה להוכיח כי בדבריו מתקיימים שני היסודות של הסעיף: אמיתות הפרסום ועניין ציבורי. לחילופין, הוא יכול לא להשתמש בהגנה זו ולטעון כי מדובר בהבעת דעה. אבל בינתיים זה אינו המקרה והמשפט נסוב סביב ההתבטאות שלו בראיון, אותה הוא מנסה להוכיח". 

עו''ד ליאור שבי  (צילום: תומר רוטנברג)
עו''ד ליאור שבי (צילום: תומר רוטנברג)

מה אם זו הייתה תביעה בין שני אנשים "פשוטים" ולא אנשי ציבור?
"עד לפני כ-50 שנה בית המשפט בישראל העניק משקל רב יותר להגנה על שמם הטוב של אנשי ציבור בתביעת לשון הרע. הטענה המרכזית הייתה כי פגיעה בשמו הטוב של איש ציבור מסבה לו נזק גדול יותר, שכן הוא מוכר בעיני כל ומשום ששמו הטוב הוא נכסו היקר ביותר. למרות זאת, מאז המהפכה האקטיביסטית של שנות ה-90, כפות המאזניים נוטות לטובת חופש הביטוי".

משפט ג'וני דפ-אמבר הרד
השחקן ההוליוודי, ג'וני דפ, זכה בתביעת דיבה במשפט שהתנהל במשך מספר שנים נגד אשתו לשעבר, השחקנית אמבר הרד. חבר המושבעים בארצות הברית פסק לטובתו של דפ וקבע שהרד הוציאה את דיבתו במאמר שפרסמה ב"וושינגטון פוסט", שם טענה בין היתר לאלימות מצידו. התביעה המקורית עמדה על 50 מיליון דולר, אך בסופו של דבר נקבע כי הרד תשלם 13 מיליון דולר, 15 מיליון דולר שנפסקו לחובתה בניכוי של שני מיליון דולר שנפסקו לחובת דפ בתביעת דיבה מצד הרד.

מה ההבדלים בחוק בין ישראל לשאר העולם?
"בניגוד לישראל, בארצות הברית קיימת חובת הוכחה על כך שהפרסום נעשה בזדון או במכוון. בשל כך, קשה יותר להוכיח ולקבל פיצוי".

מדוע התביעות הללו מקבלות כל כך הרבה רייטינג וקליקים?
"מלבד העניין ה"צהוב" והמשיכה של אנשים לעיסוק ברכילות, מדובר בתביעות המערבות אמוציות רבות, במיוחד כשמדובר בפוליטיקאים ובסלבריטאים. מלבד נושא השם הטוב, שחשוב מאוד לאנשים, בתביעות אלו מעורבים סכומי כסף גדולים".

משפט נשות הכדורגלים
באנגליה מתנהל בימים אלה משפט מתוקשר בין שתי נשות כדורגלנים. קולין רוני, אשתו של וויין רוני, מלך שערי נבחרת אנגליה בכל הזמנים, נתבעת על ידי רבקה ורדי, אשתו של חלוץ נבחרת אנגליה, ג'יימי ורדי. קולין רוני טענה בציוץ בטוויטר כי שמה לב שסיפורים אישיים שלה, אותם היא מפרסמת לקבוצה מצומצמת של אנשים, מודלפים לצהובונים באנגליה. לאחר שחשדה ברבקה ורדי, היא הפכה אותה בלי ידיעתה לעוקבת היחידה שלה ושתלה סיפורים פיקטיביים, שהגיעו לעיתונות בסופו של דבר. רוני צייצה כי המדליפה היא ורדי, שהחליטה לתבוע אותה.

 עו"ד ליאור שבי סיכם: "במשפט באנגליה ובכלל, אנחנו רואים המחשה לכך שהשם הטוב חשוב לא פחות ופעמים רבות אף יותר מכסף, ולא סתם נאמר על-ידי שלמה המלך הידוע בחוכמתו הגדולה בספר קהלת כי: "טוב שם משמן טוב". משרדנו מייצג במשך שנים רבות תובעים ונתבעים בתביעות לשון הרע ובתביעות דיבה, כך שאנחנו מכירים את התחום מכל צדדיו והיבטיו".

לאתר של עו"ד ליאור שבי

 הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il