אין ילד בעולם שלא גדל על מעשיות "האחים גרים", בין אם נחשף ליצירות הקולנוע המרהיבות של דיסני, או שהוריו הקריאו לו את הסיפור עצמו לפני השינה, כולם כאחד נחשפו לסיפורים כמו "שלגיה", "עמי ותמי", "פינוקיו" ועוד. אך בעוד האחים גרים, דיסני ושלל חברות נוספות גרמו לנו להאמין כי הסיפורים תמיד מסתיימים בסוף טוב ומאושר, האמת, איך לומר, רחוקה מלהיות שמחה. 

למי שלא מעוניין שילדותו תיהרס, אולי לא כדאי להמשיך בקריאה, אך למי שכן – זהירות, זה לא עומד להיות כל כך נעים.

שלגיה

בחודש אפריל האחרון גילינו כי גל גדות הולכת לקרב בגרסת "לייב-אקשן" לסיפור האגדה אולי המוכר ביותר מכולם, שם היא תככב בתור המלכה, אמה החורגת של שלגיה. מה שככל הנראה לא יכנס לסרט, אלא אם כן דיסני ילכו על להפתיע בגדול, הוא סיומה המחריד של המלכה. בגרסה המקורית לא רק שהמלכה נאלצת לראות את שלגיה זוכה בנסיך ושבה לחיים, היא אף מוזמנת לחתונתם. על פניו לא סיוט גדול, עד שמגלים כי שלגיה והנסיך מכריחים את המלכה לנעול זוג נעליים העשויות מברזל רותח ולרקוד עד למותה.

שלגיה, הסרט הראשון מ1937  (צילום: באדיבות יס)
שלגיה, הסרט הראשון מ1937 (צילום: באדיבות יס)

רפונזל (הידועה גם כפעמונית)

בניגוד לסיפורה של שלגיה, שם הדמות הטובה זכתה לסוף הטוב והמלכה הרעה נאלצה לרקוד עד למותה, לרפונזל לא היה מזל טוב. בעוד בגרסה הקולנועית המוכרת, דמעותיה של הנסיכה מצילות את חייו של הנסיך, בסיפור המקורי יש רק מנצחת אחת – המכשפה.

רפונזל אמנם מעלה את הנסיך אליה למגדל באמצעות שיערה הארוך, שם היא מתאהבת בו ומבקשת ממנו להינשא לה. הנסיך ורפונזל מקיימים יחסי מין, מה שמוביל להריונה. המכשפה שמגלה את דבר ההיריון גוזזת את שיערה של הנסיכה ומשליכה אותה מהמגדל למותה. כשהנסיך חוזר, המכשפה מעלה אותו למגדל עם שיערה הגזור של רפונזל ומגלה לו כי היא מתה.

הנסיך, שבור ממותה של אהובתו, זורק את עצמו מהמגדל בניסיון להתאבד. לרוע מזלו, הוא נופל על שיח קוצני ונשאר בחיים, אך עיוור לאחר שאיבד את שתי עיניו בנפילה.

רפונזל, מתוך הסרט פלונטר (צילום: יס)
רפונזל, מתוך הסרט פלונטר (צילום: יס)

סינדרלה

ככל הנראה, האחים גרים מאוד אהבו סיפורים אפלים על נסיכות, שכן גם סיפורה של סינדרלה התווסף לאוסף הגדול אותו חיברו. למרות שהאחים גרים נהגו להסתיר את הסיום המקורי והגרוטסקי של לא מעט מהסיפורים אותם אספו, בסינדרלה הם אמנם עידנו את הסיום, אך לחלוטין לא העלימו אותו.

בגרסתם, הנסיך מחפש אחר סינדרלה לאחר שזו איבדה את נעלה. כשהוא מגיע לביתה, אמה החורגת ממליצה לבת הבכורה (והאחות הרעה יותר של סינדרלה) לקצוץ את אצבעה כך שהנעל תתאים לה. הנסיך נופל למזימה תחילה, אך לאחר מכן מזהה כי הולך שולל. בשלב זה, האחות השנייה מנסרת את עקב רגלה כדי שהנעל תוכל להתאים, אך גם על התרמית הזו עולה הנסיך בסופו של דבר. רק בשלב זה הנסיך מבין כי סינדרלה מוסתרת ממנו ודורש מהאם החורגת ומאביה של סינדרלה להציג בפניו את אהובתו האמיתית. הסיפור לא מסתיים שם, מכיוון שהציפורים הקטנות (אלו שהזהירו את הנסיך מתחבולת האחיות) לא מסתפקות בלראות את אושרה של סינדרלה, הן אף מנקרות את עיניהן של האחיות המרושעות ומעוורות אותן.

היהודי בקוצים

כשמדברים על אגדות האחים גרים, אי אפשר להתעלם מהרקע האנטישמי בו הם חיו וגדלו. יאקוב גרים, אחד משני האחים המפורסמים, שאף לאחד את העם הגרמני דרך אוסף הסיפורים אותם ליקט. אחת הדרכים בהן בחר הייתה לסיים את המאבק הפנים-נוצרי בגרמניה ולאחד את הגרמנים נגד היהודים.

איור הסיפור ''היהודי בקוצים'', בספרם של האחים גרים (צילום: ויקיפדיה)
איור הסיפור ''היהודי בקוצים'', בספרם של האחים גרים (צילום: ויקיפדיה)

בסיפור הנוכחי, משרת טוב לב מרומה על ידי יהודי לו ניסה לעזור ובטעות גרם לפציעתו. היהודי נותן למשרת שק מלא זהב (על מנת שיעזור לו להפסיק לרקוד ללא הפסקה בתוך שיח קוצני), אך מבטיח כי ישיב לו כגמולו. היהודי פונה לבית המשפט וכמעט גורם למשרת להיות מוצא להורג, אך בסופו של דבר תרמיתו של היהודי מתגלה ובסופו של דבר הוא נתלה, לאחר שמתגלה שהיהודי גנב את הזהב בעצמו מאדם נוצרי.

בעקבות רצונו של יאקוב גרים לאחד את הגרמנים, עלילת הסיפור המקורי שונתה ובמקום נזיר, הדמות הרעה בסיפור המדובר הפכה ליהודי. לימים, הסיפור אף הפך להיות למידת חובה תחת המשטר הנאצי בגרמניה.