לקראת כניסתו לתפקיד ראש הממשלה, המרכז להעצמת האזרח שיגר היום (רביעי) קריאה דחופה לשר החוץ יאיר לפיד בדרישה לעמוד בהבטחתו לשנות את שיטת הממשל בישראל, עוד לפני הבחירות וזאת במטרה לא להיגרר שוב לחוסר הכרעה.

כזכור, שינוי שיטת הממשל הייתה אחת מהבטחותיו הראשונות והמהותיות של לפיד עם כניסתו לפוליטיקה. לפי דבריו: "שינוי שיטת הממשלה זה התחלה של טיפול באינטרסים של רוב הציבור הישראלי". ב-2015 אף התייצב בפני הנשיא שמעון פרס ז״ל וטען - "במצע יש עתיד כתוב שראש המפלגה הגדולה ביותר צריך להיות ראש הממשלה״ בעודו ממליץ על יו״ר המפלגה הגדולה. במרכז מציינים כי על לפיד לעמוד בהבטחותיו וכי מדינת ישראל הגיעה לצומת דרכים. 

המרכז להעצמת האזרח (צילום: ללא)
המרכז להעצמת האזרח (צילום: ללא)

המרכז להעצמת האזרח פועל במשך שנים לשינוי שיטת הממשל ומציע מספר הצעות אופרטיביות לשינוי השיטה ביניהן: מתן הרכבת הממשלה לראש המפלגה הגדולה ביותר, פריימריז מפלגתי ביום הבחירות, ביטול מנגנוני הפיזור האוטומטיים של הכנסת, וביטול מנגנון ממשלת החליפים, שיפור ממשי באפקטיביות הפיקוח של הכנסת על הממשלה. על רוב ההצעות הנ״ל חתם לפיד בעבר ואף התחייב להן.

אלי מוגילבסקי, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח, מסר בנושא: "במשך שנים יאיר לפיד קורא לשינוי שיטת הממשל, כעת כאשר הוא נכנס ללשכת ראש הממשלה בתקופה של משבר חוקתי ודמוקרטי חמור, זה צו השעה. אנחנו מצפים ממנו לפעול על מנת לשנות אותה. אסור לצאת לבחירות בלי לשנות את שיטת הממשל".

עוד הוסיפו במרכז להעצמת האזרח: ״פעם חמישית זה הרבה יותר מידי, אנחנו חייבים לוודא שהיא תהיה האחרונה לשנים הקרובות. הדרך היחידה היא לתקן באופן מידי את שיטת הממשל ולצאת לבחירות הקרובות בשיטה אחרת על מנת להוציא את ישראל מהמשבר. רק שינוי השיטה יחזיר את ישראל ליציבות״.