רעידת האדמה שהכתה היום (רביעי) באפגניסטן בעוצמה 6.1 ריכטר, הותירה אחריה 1,000 הרוגים ויותר מ-1,500 פצועים. בתגובה לאסון, הודיע ארגון הטאליבן שיקיים פגישת חירום על מנת לארגן פינוי פצועים ומתן סיוע חומרי לקורבנות האסון ומשפחותיהם. מארמונו של ראש ממשלת הטאליבן, מוחמד חסן אחונד, נמסר כי יתאפשר סיוע במזומן וכי הרשויות קיבלו הוראות להשתמש בתחבורה אווירית ויבשתית עבור משלוח מזון, ביגוד, ותרופות לנפגעי האסון. 

"מספר ההרוגים הולך וגדל", אמר ראש מחלקת המידע והתרבות במחוז פכתיכא שנפגע במזרח המדינה, "האזרחים חופרים קבר אחרי קבר".

אסון רעידת האדמה מגיע על רקע משבר כלכלי הומניטרי וכלכלי חריף שמכה בה מאז שארגון הטאליבן תפס את השלטון באוגוסט 2021, אירוע בעקבותיו הפסיקה ארה"ב את המימון הבינלאומי למדינה. הכלכלה של אפגניסטן, שממילא הייתה תלויה ברובה בעזרה מבחוץ, הגיבה בצניחה חופשית לנסיגה האמריקאית בשנה שעברה, כאשר הבנק הבינלאומי חזה שילוב של עלייה במחירים וירידה בהכנסות, מה שהוביל לפגיעה חמורה במצבם של משקי הבית.

פינוי פצועים מאפגניסטן בעקבות רעידת האדמה (צילום: רויטרס)
פינוי פצועים מאפגניסטן בעקבות רעידת האדמה (צילום: רויטרס)

תגובות מהעולם לא איחרו להגיע, כך ארגון הבריאות העולמי צייץ בטוויטר שהצוותים שלו נמצאים בשטח באפגניסטן על מנת לעזור לעובדי הרפואה המקומיים ולתת מענה חירום שכולל מתן תרופות, שירותי טראומה ועוד.

הודו שלחה תנחומים למשפחות קורבנות אסון רעידת האדמה, בנוסף לאפיפיור פרנציסקוס שאמר כי הוא מתפלל בעבור "אלה שאיבדו את חייהם ולמען משפחותיהם". ראש ממשלת פקיסטן, שרעידת האדמה התרחשה בקירוב לגבול עם מדינתו, צייץ גם הוא בתגובה וכתב כי "האזרחים בפקיסטן משתתפים בצערם של אחיהם האפגנים. הרשויות הרלוונטיות פועלות על מנת לתמוך באפגניסטן בשעה קשה זו".

רעידת האדמה התרחשה בעומק של כ-10 קילומטרים ובמרחק של 46 קילומטרים דרומית-מערבית לעיר חוסט שבמזרח המדינה. לאפגניסטן היסטוריה ארוכה של רעידות אדמה, כאשר רבות מהן מתרחשות באזור הררי הגובל עם פקיסטן.