לפני למעלה מ-2,000 שנה טבע בים פסל בדמותו של האל היווני הרקולס, שהוכן במיוחד עבור רומאי עשיר מאוד של אותם הימים. הפסל נעשה בהשקעה רבה והיה בנוי בגובה תשעה מטרים שעוטרו בזהב ואבנים יקרות. בשנת 1900 נמצא גוף הפסל במעמקי הים, אך ללא הראש.

השבוע, כ-122 שנה אחרי, סוף כל סוף החוקרים הצליחו לאתר בקרקעית הים אל מול האי היווני אנטיקיתרה את ראשו של הרקולס. הממצא המרגש שהתגלה על ידי צוות ארכיאולוגיה מאוניברסיטת ז'נבה שבשוויץ, הועבר אל המוזיאון הלאומי באתונה, שם הראש החסר חובר לשאר הגוף שכבר מוצג לראווה. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

קשה לזהות, אך זה אכן הממצא המדובר (צילום: רויטרס)
קשה לזהות, אך זה אכן הממצא המדובר (צילום: רויטרס)

פרופסור לורנץ' באומר, מנהל צוות החפירה, סיפר: "הראש הוסתר כאילו בידי האל. הוא התגלה יחד עם חפצים רבים אחרים באזור שהיה מכוסה בכמה טונות של סלעים שנפלו למים במהלך רעידת אדמה מתאריך לא ידוע". לדבריו, הוא וחבריו לצוות השיגו את הגישה לאזור באמצעות כלי נשיאת סלעים מיוחדים, ונראה שהם ממש לא ציפו לאתר ממצא בסדר גודל שכזה. 

"הספינה ששקעה ואיתה הפסל נשאה באותם הימים משקל כבד, ככל הנראה בדרכה אל העיר רומא", הוסיף פרופ' באומר. לטענתו הסיבה לטביעת הספינה עשויה להיות סערה, אך נראה שכעת הצוות יעבוד יותר כדי לנסות ולפצח מה היה המקור לאסון, ההקשר הארכיאולוגי של הספינה ומה היה המסלול שלה. 

צוות החפירה המקצועי של אוניברסיטת ז'נבה (צילום: רויטרס)
צוות החפירה המקצועי של אוניברסיטת ז'נבה (צילום: רויטרס)