פעם, לפני שנים, אי אפשר היה למצוא את השירים של נעמי שמר ב"שירונט", שבו ניתן למצוא מילים לשירים ישראליים. דרשתי לעניין ונאמר כי שמר מסרבת שמילות השירים שכתבה יפורסמו באתר, וכי ישנם ספרים שהיא הוציאה ונועדו לשם כך.

מבירורים שעשיתי דרך מקורביי התחוור לי כי באותו הזמן מורים ומדריכים בבתי הספר השתמשו פחות ופחות בשיריה של שמר בשל הקושי להשיג אותם בקלות. בסיוע סביבתי הקרובה הבאנו את הדבר לידיעת משפחתה, ששינתה את דרישתה של שמר (שאז כבר הלכה לעולמה) ואפשרה להכניס את שיריה לאתרים השונים.

אני נזכר באפיזודה זו משום שכבר זמן מה אני חש בהיעדרותו של הזמר העברי הוותיק - ולא מאתר כזה או אחר, אלא מהבמות המרכזיות – טלוויזיה ורדיו; שם כמעט כבר לא תמצאו ביטוי לזמר עברי ותיק, ובוודאי שלא ליצירות חדשות של אמנים ותיקים, שמוצאים את שיריהם מתרסקים פעם אחר פעם אל מול חומות הפלייליסט. אומנם ברדיו ישנם שעות ואף ימים (בעיקר בסוף השבוע) שבהם משודרים שירים אלה באופן רציף, אבל מדובר בלא יותר מעלה תאנה. ומה קורה עם הטלוויזיה שהיא המדיה המרכזית שמתעלמת ומשכיחה שירים אלו? לפני כמה שנים עוד נמצאו תוכניות אירוח או תוכניות לילה שבהן ניתנה במה למוזיקה עברית, אך בימים אלה תוכניות אלה הוכחדו לגמרי.

איני מבין, מופעים של זמר עברי ממלאים אולמות, אני חווה את זה בעצמי מדי שבוע. קהל עצום כמה לשירים אלו שיש בהם מלודיה מתנגנת, כזו שאפשר לשיר, לשרוק ולזמזם, מילים בעלות תוכן, ליריקה, רומנטיקה, חרוזים ארוזים היטב שמבטאים את הקשר שלנו לארץ, לחברה, לזוגיות או לסיפור טוב באופן שמענג את הנשמה. אני מאמין כי גם אדם צעיר, אם יטה אוזן לשירים הוותיקים גם אם לא ממש גדל עליהם, וישמע שורה של אלתרמן או רחל או לאה גולדברג – יצליח להתקרב אליהם.

אני אמן של זמר עברי. במקרים רבים אנשים מגיעים אליי בסוף מופע עם דמעות בעיניים בשל הזיכרון שהתעורר אצלם במהלך המופע דרך השירים ההם. הייתכן שאותם אנשים לא מבקשים לראות תרבות כזו ובידור כזה גם בטלוויזיה? אני עושה הנחה לערוצים המסחריים שתרבות הרייטינג מביאה אותם פעם אחר פעם לתוכניות בישול וריאליטי מנוונות מוח, אך לשם מה יש שידור ציבורי? כיצד ניתן להתעלם מנתח כל כך משמעותי באוכלוסייה? האם אדם מעל גיל 40 לא זכאי למצוא את האמנים שהוא אוהב על המסך או לשמוע אותם ברדיו? לתחנות הציבוריות תפקיד בשימור התרבות הישראלית, ובשנים האחרונות הן חוטאות לתפקידן.

כמי שהפך את שימור הזמר העברי למפעל חייו, וכמי שחווה את האהבה העצומה שיש בציבור לזמר העברי, אני מרגיש מחויב לזעוק את זעקתם של האמנים, של הקהל ושלי עצמי ולצאת בקריאה למנהלי התחנות: החזירו את הזמר העברי הוותיק ומצאו לו מקום מכובד בלוח השידורים שלכם.

הכותב הוא אמן זמר עברי