הבית הלבן מגבש בתקופה האחרונה "מפת דרכים" לנורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה כחלק מההכנות לביקורו של הנשיא ג'ו ביידן במזרח התיכון באמצע יולי, כך אמרו לוואלה! ארבעה מקורות אמריקאים שמעורים בנושא.

למה זה חשוב

ביקורו של הנשיא ג'ו ביידן בישראל ובסעודיה בחודש הבא נועד לסמל את העובדה שממשל ביידן מנסה להמשיך בחימום היחסים בין ישראל לעולם הערבי אחרי הסכמי אברהם שהושגו בתיווכו של ממשל טראמפ והובילו להסכמי שלום ונורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין ומרוקו.

במוקד החדשות

בשבוע שעבר קיימו בכירים בבית הלבן תדרוך סגור למומחים ממכוני מחקר בוושינגטון והזכירו את המונח "מפת דרכים לנורמליזציה" בלי להיכנס לפרטים. בכירים בבית הלבן הבהירו בתדרוך כי לא יושג הסכם בנושא עד ביקורו של ביידן באזור אבל הבהירו שהם ממשיכים לעבוד על כך וכי הנשיא ביידן יעלה את הנושא בשיחותיו בישראל ובסעודיה.

מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)
מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)

מה הם אומרים

  • הבית הלבן סבור שכל "מפת דרכים" לנורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה תיקח זמן ותהיה חלק מתאריך ארוך טווח. מקור אמריקאי שמעורה בפרטים אמר כי "האסטרטגיה של הבית הלבן היא של התקדמות הדרגתית של צעד אחרי צעד".
  • דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמר כי "ארצות הברית תומכת בהרחבת והעמקה של היחסים בין ישראל לבין מדינות ערב".
  • בכיר ישראלי אמר כי הוא לא צופה פריצת דרך משמעותית לכיוון נורמליזציה עם סעודיה במהלך ביקור ביידן, אך הדגיש כי במהלך הביקור תושג קרוב לוודאי הסכמה סעודית לאפשר לחברות תעופה ישראליות לעבור במרחב האווירי הסעודי בטיסות להודו, תאילנד וסין.
  • בריאיון עם המגזין "אטלנטיק" בחודש מרץ האחרון אמר יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן כי ארצו אינה רואה בישראל מדינת אויב, אלא בת ברית פוטנציאלית עמה יש לה אינטרסים משותפים רבים. "אבל יש כמה סוגיות שצריך לפתור קודם כל כדי שנוכל להגיע לכך", אמר בן סלמאן תוך שהוא רומז לנושא הפלסטיני. 

תזכורת

  • ב-24 במאי נחשף בוואלה! כי ארצות הברית מנהלת משא ומתן חשאי בין ישראל, סעודיה ומצרים על עסקה פוטנציאלית להשלמת העברת שני האיים האסטרטגים בים האדום - טיראן וסנפיר - לשליטה סעודית.
  • אם יושג הסכם הוא עשוי לכלול גם צעדי נורמליזציה סעודים כלפי ישראל כמו מתן אישור למטוסים ישראלים לעבור במרחב האווירי הסעודי או קיום טיסות ישירות לסעודיה עבור עולי רגל מוסלמים ישראלים.

בין השורות

מקור אמריקאי שמעורה בתוכניות של הבית הלבן אמר שהוא סבור שהסיבה שהבית הלבן מדבר על "מפת דרכים לנורמליזציה" נועדה להוריד ציפיות לגבי מה ניתן להשיג בשלב הנוכחי ומה לו ולהתמקד בהתחלה של תהליך.

התמונה הגדולה

  • במהלך ביקורו במזרח התיכון הבית הלבן מעוניין שביידן ידון ב"אינטגרציה של מערכות הגנה מטילים והגנה ימית" בין ארצות הברית, ישראל ומדינות ערב כולל סעודיה, כך אמרו לוואלה! ארבעה מקורות אמריקאים שמעורים בנושא.
  • שר הביטחון בני גנץ אמר בוועדת החוץ והביטחון ביום שני כי ארצות הברית וישראל עובדות על יוזמה בשם "הגנה אווירית במזרח התיכון" וציין כי במהלך ביקורו באזור ביידן ייתן דחיפה ליוזמה הזו.
  • גנץ אמר כי היוזמה מתמקדת בשיתוף פעולה בין פיקוד מרכז של הצבא האמריקאי לבין מדינות באזור נגד התקפות מל"טים, טילי שיוט ורקטות מצד איראן וארגוני טרור שנתמכים על ידה.
  • בכיר ישראלי אמר כי הרעיון הוא ליצור רשת אזורית של מכ"מים, חיישנים ומערכות הגנה אווירית שיהיו מחוברים כדי לספק התרעה מוקדמת וליירט התקפות מהסוג הזה.
  • גנץ אמר כי שיתוף הפעולה בין ישראל, ארצות הברית ומדינות באזור כבר הצליח לסכל התקפות איראניות מהסוג הזה. בכיר ישראלי אמר כי התקפה אחת כזו היתה של מל"טים איראנים שאותרו על ידי ישראל והופלו על ידי הצבא האמריקאי מעל עיראק בשנה שעברה.
  • הבית הלבן רואה את הסוגיה של אינטגרציה של מערכות הגנה מטילים כחזון ארוך טווח בשלב הזה ואינו מכוון לצאת בהכרזות כלשהן בנושא הזה במהלך ביקורו של ביידן באזור, כך לפי מקור שמעורה בנושא.

כדאי לשם לב

המשבר הפוליטי בישראל והיציאה לבחירות חדשות עלולה לשנות את החישובים של הסעודים ושל מדינות נוספות באזור בכל הקשור לצעדי נורמליזציה מיידיים. ייתכן שמדינות אלה ירצו להמתין ולראות איזו ממשלה תקום בירושלים אחרי הבחירות.