שר החוץ יאיר לפיד ומקבילו הטורקי צ'בושולו באנקרה מסרו היום (חמישי) הצהרה לתקשורת, כחלק מביקורו של השר הישראלי באנקרה, טורקיה. בהצהרתם  השניים התייחסו לאזהרת המסע הישראלית על העיר איסטנבול, לאור ההתרעות כי איראן תנסה להוציא לפועל פיגוע נגד יעדים ישראלים, כאשר הדגמה לכך פורסמה כבר הבוקר, כאשר נודע כי הטורקים עצרו חוליה שהייתה בדרכה לחטוף שגריר ישראלי לשעבר ואת בת זוגו.

שר החוץ יאיר לפיד: "המודיעין לא משאיר מקום לספק, יש פה ניסיון לרצח של תיירים תמימים ושום מדינה לא צריכה לסבול את הטרור על אדמתה, ישראל לא תעמוד מנגד כשיש מאמצים לפגוע באזרחים ישראלים בישראל וברחבי העולם, אנחנו צריכים להשיג הרגעה כדי שנוכל להמשיך לטוס לטורקיה. טורקיה היא יעד מספר אחת לתיירים ישראליים ואנו מקווים שהם יוכלו לשוב לטורקיה בעתיד הקרוב".

שר החוץ יאיר לפיד ומקבילו הטורקי (צילום: בועז אופנהיים)
שר החוץ יאיר לפיד ומקבילו הטורקי (צילום: בועז אופנהיים)

עוד אמר לפיד כי "בשבועות האחרונים ניצלו חייהם של אזרחים ישראלים בזכות שיתוף הפעולה הבטחוני והמדיני בין ישראל לטורקיה. המאמצים האלה נמשכים, רק היום פורסם שהמודיעין הטורקי הצליח לסכל ממש לאחרונה פיגוע איראני חמור באיסטנבול, אנחנו מלאי הכרת תודה לממשלת טורקיה על הפעילות המקצועית והמתואמת. מאחורי הנסיונות האלה עומדת איראן".

"חשוב מאד שבשבועות הקרובים נסיים את התהליך שהתחלנו בביקורך בישראל, שיאפשר לחברות התעופה הישראליות לטוס ישירות גם לאיסטנבול וגם לאיזורי החוף בטורקיה. בשנה האחרונה היתה התקדמות גדולה של היחסים בין ישראל לטורקיה. התחלנו לקיים דיון על החזרת השגרירים בעתיד הקרוב, ועל שיפור הדיאלוג המדיני והכלכלי בינינו, אני מקווה שנשלים זאת בקרוב. ידידי, גם בדיפלומטיה בינלאומית יש מימד אישי. העבודה מולך ואתך היא תענוג וגם זרז של שיפור היחסים. אני מודה לך ולצוות שלך על האירוח, ורק מצטער על כך שהנסיבות לא מאפשרות לי להשאר קצת יותר", סיכם שר החוץ.

מוקדם יותר השבוע, חשף רה"מ בנט כי בימים האחרונים סוכלו מספר צירי פיגוע ונעצרו מספר מחבלים על אדמת טורקיה. "פועלים שם בהרבה מימדים על מנת לשמור על ביטחון אזרחי ישראל. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם הטורקים וזה נשא פרי - הגענו לסיכולים דה-פקטו", אמר. עוד קודם לכן נחשף כי מי שעומד מאחורי אותן חוליות טרור איראניות הוא חוסיין טאייב, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה באיראן.

לפי דיווחים בכלי התקשורת הערביים, טאייב מתואר "כחיה פצועה ובמצב של טירוף עמוק". אדריכל ההתקפות האיראניות הוא אחד מאנשי הביטחון החזקים במדינה ב-15 השנים האחרונות ומילא מספר תפקידים צבאיים וביטחונים חשובים. חרף זאת, הבוקר כלי תקשורת המזוהים עם המשטר האיראני דיווחו כי  טאייב, פוטר מתפקידו, כאשר במקביל ישנם דיווחים נוספים על ניסיון התנקשות בו והעברתו לבית החולים לאחר מכן לאחר שנפצע בדרכים מסתוריות