בצל הקריאות להטלת הגבלות על אחזקת כלי נשק בארה"ב על רקע מעשי הטבח האחרונים, בית המשפט העליון ביטל היום חוק במדינת ניו יורק שהגביל נשיאת אקדחים מחוץ לבית וקבע כי הוא מפר את החוקה.

החוק קבע כי מי שמבקשים לקבל רישיון כדי לשאת אקדח מוסתר בעת שהם נמצאים מחוץ לביתם להציג "סיבה ראויה" שמצדיקה זאת. בתביעה שהגישו ברנדון קוך ורוברט נאש נגד הרשויות בניו יורק אחרי שבקשתם לרישיון נדחתה, הם טענו כי המדינה "מונעת מאזרחים שומרי חוק להשיג רישיון".

מנגד, נציגי מדינת ניו יורק טענו כי השניים קיבלו היתר לשאת נשק לצורך אימוני ירי וציד הרחק ממקומות מיושבים וכי קוך אך החזיק בהיתר לשאת כלי נשק בדרך לעבודתו ובחזרה. לטענתם, השניים "לא הפגינו צורך בלתי ספקולטיבי לשאת אקדח כמעט בכל מקום ציבורי".

ששת השופטים השמרנים בבית המשפט ניצלו את הרוב שלהם כדי לקבוע היום שהחוק של מדינת ניו יורק מנוגד לחוקה מאחר שהוא לא מאפשר לאזרחים שומרי חוק ליישם את התיקון השני ולשאת כלי נשק מחוץ לביתם לצורך הגנה עצמית. מדובר בפסיקה המשמעותית ביותר של בית המשפט העליון בתחום זכויות הנשק מזה יותר מעשור.

בפסיקה, שאותה כתב השופט הוותיק קלארנס תומס, נאמר כי "היישום של זכויות חוקתיות אחרות אינו מצריך אנשים בודדים להראות לנציגי הממשל צורך מיוחד מסוים". "התיקון השני לחוקה שמעניק את הזכות לשאת כלי נשק בפומבי עבור הגנה עצמית אינו שונה", נאמר בהכרעה שציינה כי התיקון השני לחוקה אינו עושה אבחנה בין הזכות לשאת נשק בתוך הבית לבין נשיאת נשק בחוץ.

חוקים דומים קיימים גם בקליפורניה, הוואי, מרילנד, מסצ'וסטס, ניו ג'רזי ורוד איילנד, אולם השופטים הבהירו כי הפסיקה "לא מונעת ממדינות לכפות דרישות לרישיון עבור נשיאת אקדח להגנה עצמית". "ההחלטה לא משפיעה על משטרי הרישיון הקיימים ב-43 מדינות", נכתב בפסיקה.

מנגד, שלושת השופטים הליברלים התנגדו לביטול החוק. השופט סטיבן ברייר, שפורש מכס השיפוט אחרי 28 שנה, הזכיר שורה של התקפות ירי, כולל מעשי הטבח האחרונים של פיגוע הירי הגזעני שבו נרצחו עשרה שחורים בסופרמרקט בבאפלו ושל רצח 19 ילדים ושתי מורות בבית הספר היסודי ביובלדי שבטקסס.

"השאלה שלפנינו עוסקת בהיקף שבו התיקון השני מונע מנציגים שנבחרו באופן דמוקרטי לטפל בבעיה הרצינית של אלימות כלי נשק", כתב ברייר בדעת המיעוט. "ועדיין, בית המשפט העדיף לענות על השאלה הזו בלי לדון באופי של הבעיה או בחומרה שלה".

מושלת ניו יורק, קתי הוצ'ול, הבהירה כי היא תגיב לפסיקה, אותה כינתה "מזעזעת לחלוטין". היא ציינה כי היא שוקלת לכנס ישיבה מיוחדת של בית הנבחרים המדינתי וכי היא כבר גיבשה נוסח הצעה לחקיקה חדשה שהיא תנסה לקדם.