דובר משרד האסונות באפגניסטן, מוחמד נאסים חאקאני, הודיע היום (שישי) כי הסתיימו החיפושים אחר ניצולים ברעידת האדמה שהתרחשה ביום רביעי האחרון במדינה, בה נהרגו למעלה מאלף בני אדם ונהרסו עשרות אלפי בתים ומבנים. זאת, לאחר שדובר המפקד הצבאי העליון של הטליבאן, מוחמד איסמעיל מואוויה, הצהיר כי "מבצע החילוץ הסתיים, אין לכודים מתחת להריסות".

בתוך כך, שני קצינים נפאלים בכירים, שהיו מעורבים בחילוץ ברעידת האמדה הקטלנית שהתרחשה ב-2015 וגרמה למותם של 9,000 בני אדם, הביעו תמיהה מכך שהמבצע הושלם בזמן כל כך קצר. עם זאת, הם ציינו כי הדבר אכן אפשרי, בהתחשב בעובדה שרוב הבתים שניזוקו היו מבנים קטנים. 

רעידת אדמה באפגניסטן (צילום: רשתות חברתיות מקומיות)
רעידת אדמה באפגניסטן (צילום: רשתות חברתיות מקומיות)

הטרגדיה במדינה מגיעה על רקע הבצורת ומחסור חמור במזון במדינה. האו"ם מסר שכחלק מתוכנית המזון העולמית של הארגון, נשלח למדינה מזון וציוד לוגיסטי, במטרה לעזור ל-3,000 משקי בית. שליח התוכנית באפגניסטן, גורדון קרייג, אמר כי "העם האפגני כבר התמודד עם משבר חסר תקדים בעקבות עשורים של סכסוך, בצורת קשה ושפל כלכלי. רעידת האדמה רק תוסיף לצרכים ההומניטריים". בתוך כך, מדינות שונות כמו יפן, דרום קוריאה, טיוואן ואיחוד האמירויות הודיעו שהן מתכננות לשלוח סיוע למדינה.

כזכור, רעידת האדמה שהכתבה במדינה ביום רביעי האחרון, בעוצמה 6.1, התרחשה בעומק של כ-10 קילומטרים ובמרחק של 46 קילומטרים דרומית-מערבית לעיר חוסט, שבמזרח המדינה ושוכנת בקירוב לגבול עם פקיסטן. דובר משרד הפנים האפגני אמר כי "מניין ההרוגים צפוי לעלות מכיוון שחלק מהכפרים נמצאים באזורים מרוחקים בהרים וייקח זמן לאסוף פרטים". בנוסף, ארגון הבריאות העולמי מסר כי הצוותים שלו נמצאים בשטח לצורך סיוע חירום, כולל מתן תרופות, שירותי טראומה וביצוע צרכים נוספים.