"אמיצה, בעלת תושייה ומעוררת השראה": כך מתוארת הנערה היהודיה-גרמניה שהפכה לסמל, סופרת וקורבן שואה, אנה פרנק. לרגל יום הולדתה ה-93 ו-75 שנים לפרסום היומן שלה, מקדישה היום Google (שישי, 24.6.22) Doodle מאויר לזכרה, שיעלה בלמעלה מ-25 מדינות בעולם, בהן ארה"ב, גרמניה, בריטניה, ספרד, אוסטריה והולנד.

האיור מציג קטעים נבחרים מיומנה של אנה פרנק שמתארים את החוויות שלה ושל המשפחתה בזמן ששהו במסתור במהלך מלחמת העולם השנייה. יומנה של אנה פרנק פורסם היום לראשונה ב-1947 ונחשב מאז לאחד מהספרים החשובים ביותר בהיסטוריה המודרנית. 

Google מפרסמת היום גם את מגמות החיפוש בעולם סביב אנה פרנק. לפי Google Trends, שיא החיפושים של אנה פרנק, מאז תחילת המדידה ב-2004, היה בפברואר 2022, כאשר נטפליקס העלתה לאוויר את "החברה הכי טובה שלי אנה פרנק" אז היקף החיפוש של ״אנה פרנק״ גדל פי שלושה בהשוואה לפברואר 2021.

בנוסף, הולנד היא שיאנית החיפושים ב- Google אחר אנה פרנק מאז שנת 2004. תשע מתוך עשר המדינות שמחפשות הכי הרבה אחרי ״יומנה של אנה פרנק״ הן מאמריקה הלטינית ובראשן קוסטה ריקה. נושא החיפוש "אנה פרנק" הוא אחד מ-60 הנושאים המובילים בחיפושים הקשורים לתרבות יהודית, בכל העולם וכן חיפוש מוזיאון בית אנה פרנק באמסטרדם מבוקש יותר מחיפוש מוזיאון ואן גוך. 

את ה-Doodle יצרה תוקה מאר (Thoka Maer), המנהלת האמנותית של Google Doodle ואמנית עטורת פרסים, שעבדה בעבר עם הניו יורק טיימס, האו"ם, TED ואחרים. מאר נולדה וגדלה בגרמניה, ומתארת שתהליך איור ה-Doodle הושפע גם מתחושת האחריות והמודעות המתמדת של בני דורה בגרמניה לשמר ולהנציח את זכר השואה. העיצוב הכללי שואב השראה מסגנון הקולאז' השכבתי של יומנה. מלבד קטעי הטקסט המקוריים עצמם, הסצנות שבאיורים מבוססות על תיאוריה של אנה ביומן עצמו.

לפני 93 שנים, בחודש יוני 1929, נולדה אנה פרנק בפרנקפורט, גרמניה. המשפחה שלה היגרה מיד לאחר מכן לאמסטרדם בעקבות המתיחות הגוברת במדינה. מלחמת העולם השנייה התחילה כשפרנק היתה בת 10 ולא הרבה לאחר מכן, גרמניה פלשה להולנד ובכך קרבה את חזית המלחמה לדלת בית משפחת פרנק. באביב 1942, נכנסה המשפחה למסתור במשרד של אב המשפחה בכדי להתגונן מרדיפת היהודים.  

בין החפצים שפרנק שמרה איתה, היתה מתנה שקיבלה ליום ההולדת ה-13 שלה, רק שבועיים קודם לכן: מחברת עם כריכה משובצת שתשנה את העולם לנצח. בשנתיים הבאות, היא מילאה עמודים שלמים עם תיעוד מרגש ומסודר של חיי היום יום שלה בתור מתבגרת שחייה במחבוא. התיעוד כלל תיאורים של שגרת המשפחה במחבוא לצד החלומות והפחדים הכי עמוקים שלה. 

מתוך תקווה שהיומן שלה יתפרסם לאחר המלחמה, פרנק איחדה את הטקסטים השונים לכדי סיפור אחד בשם  האגף הסודי (“Het Achterhuis”). למרות שפרנק לא שרדה את השואה, התיעוד שלה של השנים האלה, שנודע היום כ״היומן של אנה פרנק״, הפך לאחת היצירות הכתובות הנקראות ביותר של ספרות לא בדיונית. הספר שתורגם ללמעלה מ-70 שפות נלמד בבתי ספר רבים ברחבי העולם ועוזר לדורות שלמים של ילדים ללמוד על השואה והסכנות הטמונות בגזענות ואפליה. 

עשר השאלות המחופשות ביותר על אנה פרנק ב- Google (ישראל, 2004-2022): 
איך אנה פרנק מתה? 
מתי אנה פרנק נולדה?
איפה אנה פרנק התחבאה?
איפה אנה פרנק מתה?
מי הייתה אנה פרנק?
איפה אנה פרנק נולדה?
איך קוראים לאמא של אנה פרנק?
איפה אנה פרנק גרה?
מי הסגיר את אנה פרנק?
איך קוראים לאבא של אנה פרנק?