נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, התייחס היום (שישי) בנאום מיוחד להחלטה הדרמטית של בית המשפט העליון שבוושינגטון, אשר ביטל את פסיקת 'רו נגד וייד' שהעניקה את הזכות להפלות לפני כ-50 שנה וביקר אותה בחריפות.

"זה יום עצוב למדינתנו, בית המשפט העליון נטל את הזכות הבסיסית לפרטיות עם ביטול הזכות להפלות", ציין ביידן, "בריאות וחיי נשים בארה"ב נמצאים כעת בסכנה. אני מאמין שפסיקת 'רו נגד ווייד' הייתה החלטה חוקתית ונכונה, כעת בשל ההחלטה החדשה, אמריקה חזרה 150 שנים לאחור, ההחלטה הזאת הופכת אותנו לחריגים בקרב המדינות המפותחות בעולם".

"הדרך היחידה להבטיח את זכות הבחירה של נשים היא דרך הקונגרס באמצעות חוק פדרלי גורף", הוסיף נשיא ארצות הברית, "צר לי שפסיקת העליון לא משקפת את עמדת הרוב בארצות הברית".

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

אמריקה מפולגת: הדומקרטים תוקפים, טראמפ בירך על ההחלטה

נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, שיבח את החלטת בית המשפט העליון ואמר כי "הפסיקה הגיעה בעקבות החוקה וביטול הזכויות האלו היו צריכות להיקבע מזמן. העניין הזה יסתדר לכולם".

סגנו לשעבר של טראמפ, מייק פנס, בירך גם הוא על ההחלטה: "היום החיים ניצחו על ידי הפיכת הפסיקה 'רו נגד ווייד', בית המשפט העליון נתן לעם האמריקאי התחלה חדשה לחיים ואני משבח את השופטים ברובם על האומץ של הרשעותיהם".

מנגד, יו"ר בית הנבחרים בארצות הברית, ננסי פלוסי, תקפה ואמרה כי "בית המשפט העליון שבשליטת הרפובליקנים השיג את המטרה האפלה והקיצונית של והיא לקרוע את זכותן של נשים לקבל את החלטות שנוגעות לבריאות האישית שלהן. בעוד שהרפובליקנים מבקשים להעניש ולשלוט בנשים, הדמוקרטים ימשיכו להילחם באכזריות כדי לעגן את רו נגד ווייד בחוק. הפסיקה האכזרית הזו מקוממת וכואבת את הלב.

מועמדת הדמוקרטים לנשיאות ארה"ב לשעבר, הילארי קלינטון, ציינה: "רוב האמריקאים מאמינים שההחלטה להביא ילד לעולם היא אחת ההחלטות הכי קדושות שיש, ושהחלטות כאלה צריכות להישאר בין המטופלים לרופאיהם. חוות הדעת של בית המשפט העליון של תהיה לשמצת זכויות נשים וזכויות האדם".

נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, תקף את ההחלטה ואמר: "בית המשפט העליון לא רק הפך כמעט 50 שנות תקדים, הוא דחה את ההחלטה האישית הכי חשובה שמישהו יכול לקבל כאשר זה עבר לפוליטיקאים ואידיאולוגים - לגדוע את החירות של מיליוני אמריקאים".

נשיא ארה''ב לשעבר ברק אובמה (צילום: רויטרס)
נשיא ארה''ב לשעבר ברק אובמה (צילום: רויטרס)

במקביל, גם בפוליטיקה הישראלית התייחסו לעניין, כאשר יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, אמרה כי "האמנתם שדבר כזה יכול לקרות?שהדמוקרטיה הגדולה בעולם תיקח אותנו אחורנית לימים חשוכים שבהם אין לאשה זכות על הגוף שלה? ובכן, זה קרה.כשנשים לא הבינו מה המשמעות של טראמפ בשלטון, זאת המשמעות. זאת התוצאה של שלטון חשוך ושונא נשים שממנה שופטים לבית המשפט העליון".

יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט, ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה) ציין: "‏תזכורת קשה לעובדה שזכויות אדם בכלל וזכויות נשים בפרט אינן דבר מובן מאליו גם אחרי שנות דור של הישגים והתקדמות. הפונדמנטליזם הדתי נמצא בעיצומו של מאבק אמתני נגד תפיסת העולם הליברלית. אסור לנו להירדם בשמירה, אסור לנו להקל ראש, אסור לנו להתייאש או לוותר".