הידיעה על פסיקת בית המשפט העליון בארה"ב הותירה מיליוני נשים בכל העולם בהלם. ארה"ב, מנהיגת העולם החופשי, הדמוקרטיה הגדולה והחזקה שאמורה להיות זרקור של צדק, אמת והגנה על זכויות הפרט, הכזיבה את נשות כל העולם. הפסיקה שלחה מסר מזעזע: נשים הן לא בעלות על גופן אלא תלויות בחסדיהם של גברים שיחליטו עבורן.

כמו מיעוטים אחרים, זכויות נשים הושגו רק לאחר מאבק קשה וממושך. לא מזמן מלאו מאה שנה לתיקון ה-19 לחוקת ארה"ב שהעניק זכות הצבעה מלאה לנשים. זה קרה כאמור בשנת 1920, כמעט 150 שנה אחרי פרסומה של חוקת ארה"ב, המסמך המכונן של הדמוקרטיה החשובה בעולם.

בימים אלה מתרחש מאבק מסוג אחר, לכאורה קטן, אך בעל פוטנציאל ומשמעות רחבה בכל הקשור לשחרור של נשים. אני מדברת על המאבק לדבר על הווסת ללא הסתרה, על זכותן של נשים לדבר על חווייתן באותם ימים במהלך החודש ולחשוף את הקשיים שהן עוברות. 

בשנים האחרונות מתרבים המחקרים שמראים את ההשפעה הרעה שנגרמת מהבושה וההסתרה שנלווית למחזור החודשי. כך למשל מחקר שפורסם ב- Journal of Sex Research"" האמריקאי אשר קושר את תחום המחזור החודשי לנושא הפסיקה האקטואלית והמדוברת בארה"ב. המחקר מצא כי בושה וחשש מעיסוק בנושא הווסת מובילים לאחוזים גבוהים יותר של קיום יחסי מין לא מוגנים. מדובר במעגל קסמים שמותיר נשים בעמדת מגננה ונתונות לחסדי גברים, מודרות, מופלות ופגיעות.

במשאל בקרב נערות בגיל העשרה נמצא ששלוש מתוך חמש נערות פורשות מעיסוק בספורט מסיבות שקשורות למחזור החודשי. זאת בגלל אי נוחות וחשש מדליפות, כמו גם הבושה וההסתרה הנהוגה בחברה סביב הנושא.

הקריאה של נשים לשחרור ולשיוויון מקבלת ביטוי עכשווי בכל החזיתות. בתחום הכלכלי נשים עדיין נמצאות מאחור בפער משמעותי בכל הקשור לשכר (למרות ניסיונות אמיתיים לתיקון בנושא). החודש יושם לראשונה החוק שמחייב חברות לפרסם נתונים אודות פערי שכר מגדריים. העלאת הנושא למודעות והעיסוק בתקווה יתרמו לתיקון הפער והעוול הכלכלי. בתחום הספורטיבי העלאה למודעות של הפער בתנאים ובהתייחסות לכדורגל הנשים לעומת הגברים הביא למאבק תמיכה ציבורית רחבה ולהישג חסר תקדים לנבחרת כדורגל הנשים בישראל.

באופן דומה, העלאת מודעות של התמודדות עם כאבים וחוויית מחזור לא פשוטה תקל על נערות רבות שחושבות שמשהו אצלן לא תקין ונמנעות מפעילויות. כמו במאבק הכלכלי והספורטיבי, העלאה למודעות וחשיפת הנושא הוא צעד ראשון וחשוב בדרך לתיקון.

בשבוע שעבר התבשרנו שאנחנו אולי בכיוון הנכון גם בתחום הזה. בכלי התקשורת פורסם כי החל משנת הלימודים הבאה ילמדו בכל הגילאים חינוך מיני, במערך שיעורים מיוחד שנבנה על ידי השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך. תחת הכותרת "מיניות בריאה ומניעת פגיעה" ילמדו שיעורים כגון "היגיינה ובריאות", "אני וגופי" ועוד.

לא ברור באיזה רוח יהיו השיעורים ואיך יועברו לתלמידים ולתלמידות. יש לשאוף ולקוות שהן יהיו ברוח של שחרור, חשיפה והעלאה למודעות של הקשיים הייחודיים שעוברים על הגוף הנשי ולא ברוח המישטור, ההסתרה וההפחדה שיצאו מבית המדרש של בית המשפט העליון השמרני בארה"ב. 

פסיקת בית המשפט היא קריאת השכמה לכל הנשים השואפות לשיוויון ולגברים התומכים בכך. הדרך לשיוויון אמיתי עוברת בשחרור של הגוף הנשי ובשיח חופשי ומשוחרר סביב הדימום הווסתי.  

הכותבת היא המייסדת והמנכ"לית של מודיבודי ישראל