שר האוצר אביגדור ליברמן, ושרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, הודיעו היום כי תקודם תכנית לימודי ליבה במגזר החרדי, כאשר יהיה לימוד של מקצועות היסוד: מתמטיקה, אנגלית ומדעים במוסדות בהם לומדים בנים, שאינם מתוקצבים בשיעור של 100%.

במסגרת התוכנית חל מראשון לספטמבר כל בית ספר חרדי שיתחייב ללמד את שלושת מקצועות ליבה, ותלמידיו יעברו בהצלחה מבחנים חיצוניים, יקבל תקצוב של 100 אחוז, גם אם אינו משתייך לאחת מרשתות החינוך הגדולות – ‘מעין החינוך התורני’ של ש”ס או ‘החינוך העצמאי’ של יהדות התורה.

כמו כן, כל מוסד חינוכי שיבחר להצטרף יהיה זכאי בשנה הראשונה למענק בגובה של כ-6,000 ש"ח לתלמיד. נוסף על זאת, המוסד החינוכי יקבל מענק שנתי באופן שוטף, בהתאם לשיעור התלמידים המשתתפים במבחנים. ככל ששיעורם יהיה גבוה יותר, המענק השנתי למוסד החינוכי יהיה גדול יותר. 

מוסדות החינוך המצטרפים לתכנית ילוו באמצעות מעטפת מקצועית שתכלול בין היתר: הכשרה מקצועית של הצוותים החינוכיים, העסקת מורים מקצועיים, התאמה של תכניות הלימודים וספרי הלימוד. לשם כך, יוקצה מדי שנה סכום תוספתי ייעודי של 4.5 מיליון ש"ח. כמו כן, המשרדים סיכמו כי ככל שיהיה צורך מסגרת התקציב תורחב. 

אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בעיתונות החרדית מעריכים כי בעקבות ההחלטה התקדימית, צפויה נדידה של בתי ספר פרטיים, שבעבר הצטרפו לרשתות הגדולות מטעמי תקצוב וכעת יוכלו לקבל את אותו תקצוב, בלי כפיפות להנהלה של הרשתות ומבלי שייאלצו לקזז עמלת ניהול לרשתות. עוד מדווחים בתקשורת המגזרית כי כמה חסידויות גדולות כבר נמצאות במגעים עם משרד החינוך להצטרף לתכנית התקצוב החדשה כבר בשבועות הקרובים.

שר האוצר ליברמן: "שילוב חרדים בשוק התעסוקה עובר דרך צעד משמעותי אחד והוא לימודי ליבה בבתי הספר. סוף סוף אנחנו יוצאים לדרך עם תכנית משמעותית שתאפשר לתלמידים החרדים גם לשמור על אורחות חייהם וגם לרכוש את הכישורים הנדרשים ליציאה לשוק העבודה. המענקים בתכנית יינתנו על פי מבחנים חיצוניים אובייקטיביים, ולא יהיו עוד צינור להעברת תקציבים ללא פיקוח. מדובר בצעד חשוב וראשון במכלול הצעדים שיש לעשות כדי לשלב לימודי מתמטיקה, אנגלית ומדעים בעוד ועוד מוסדות חרדיים".

שרת החינוך שאשא-ביטון: "מקצועות היסוד הם חלק חשוב מארגז הכלים שאנו רוצים להקנות לתלמידי מערכת החינוך כהכנה לחייהם הבוגרים. התוכנית אשר נבנתה תוך הידברות ושיח עם החברה החרדית, תאפשר גם לתלמידים החרדים את ההזדמנות לרכוש כלים אלו, לצד שמירה על הערכים החשובים לאורחות חייהם".

נשיא פורום ראשי מכללות לחינוך (רמ"א) ונשיא האקדמית חמדת, הפרופ' חיים שקד אמר כי "במבט רחב, יש לרפורמה המתוכננת בחינוך החרדי גם חשיבות רבה לחברה הישראלית ולכלכלתה - אך כשהוצגה על ידי משרד החינוך לראשונה ביזמת ח"כ משה טור-פז היו חששות לכל המעורבים".

לדבריו, "המהלך הזה הוא לא פחות מדרמטי. מסתמן כאן שינוי עמדה היסטורי בגישה החינוכית של המגזר החרדי, שבו מעל חצי מיליון ילדים ובני נוער המהווים כ-20% מתלמידי ישראל. המגזר החרדי בישראל מונה למעלה ממיליון נפש. לאור הגידול המהיר הטבעי של המגזר החרדי, הרחבת ההשכלה וההכנסה של גברים חרדים היא יעד שנמצא במקום גבוה במיוחד בסדר העדיפויות של מקבלי ההחלטות בישראל. שילוב תעסוקתי רחב יביא לא רק לצמצום ממדי העוני במגזר החרדי אלא גם לצמיחה של כלכלת ישראל כולה".