השדרן והעיתונאי הוותיק, גדי סוקניק, עורר היום סערה כשבמהלך ראיון לערוץ 13 הגדיר את חברי הכנסת של יש עתיד כאינטגליגנטיים יותר מאלו של הליכוד, וסירב לחזור בו מהדברים לאחר מכן.

מדובר בריטואל ותיק במערכות הבחירות בישראל: אנשי תקשורת ואמנים המזוהים עם הצד השמאלי של המפה הפוליטית הרבו לאורך השנים לשגר אמירות מיותרות, שפורשו כמתנשאות ואף כגזעניות כלפי מצביעי הליכוד והציבור הימני והמסורתי.

דודו טופז

האירוע הזכור מכולם אירוע יומיים לפני בחירות 1981, במהלך העצרת המרכזית של מפלגת העבודה בכיכר מלכי ישראל. את הערב פתח דודו טופז, אז עוד לא "הראשון בבידור" אבל כבר בדרן מוכר ובעל שם, פנה אל הקהל ואמר: "תענוג לראות את הקהל הזה, ותענוג לראות שאין כאן צ'חצ'חים שהורסים אספות בחירות... הצ'חצ'חים הם במצודת זאב. הם בקושי שין גימלים, אם הם בכלל הולכים לצבא. כאן נמצאים החיילים ומפקדי היחידות הקרביות".

לא רק דבריו של טופז עוררו זעם וזעזוע, אלא גם העובדה שהקהל בעצרת קיבל אותו בתשואות. למחרת התקיימה באותה הכיכר העצרת המרכזית של הליכוד, וראש הממשלה מנחם בגין פנה לטופז בנאום תשובה בלתי נשכח: "הצ'חצ'חים הם במצודת זאב, הם בקושי שין גימלים. כאן, זאת אומרת אמש, נמצאים החיילים ומפקדי היחידות הקרביות". אודה ואתוודה בפניכם, עד הבוקר לא שמעתי את המילה צ'חצ'חים ולא ידעתי מה פירושה... אבל שימעו, כאשר אותו מה שמו... דּוּ-דּוּ טּוֺ-פַּז, אמר את האיוולת, את דברי ההבל ורעות הרוח שלו, כל הקהל שעמד אמש פה – הריע".

"עכשיו אני אספר לדודו טופז למי הוא התכוון. בני עדות המזרח שלנו היו לוחמים גיבורים, גם במחתרת. פיינשטיין היה ממוצא אירופאי, איך קוראים לזה..'אשכנזי' (במלעיל). ברזני היה ספרדי מעיראק. בלילה! לאחר שנידונו למוות, והיו צריכים בבוקר בבוקר להוליך אותם אל התלייה והרב התעקש שהוא יבוא להוביל אותם, והם לא רצו לפגוע ברב. הם לקחו בלבותיהם רימון יד: לחצו! אשכנזי? עיראקי? יהודים! אחים! לוחמים!", המשיך בגין בנאום בסגנונו המליצי.

עם או בלי קשר לדבריו של טופז, ברגע האחרון הצליח הליכוד לנצח בבחירות, לאחר שמדגמי הטלוויזיה כבר העניקו את הניצחון לפרס ולמערך. טופז חווה כמה שנות משבר בעקבות הפרשה, עד שביצע קאמבק עם המופע המצליח "פליטת פה", ומשם המשיך עד לכיבוש עמדת מלך הרייטינג. את הסוף הטרגי כולנו יודעים.

תיקי דיין

ב-30 באפריל 1999 החזיקו אנשי הקמפיין של מפלגת העבודה את הראש בין הידיים ולא האמינו שזה קורה להם. אהוד ברק הוביל בפער מבטיח על בנימין נתניהו בסקרים, ופתאום, 18 שנה אחרי, נראה היה שפרשת צ'חצ'חים נוספת הולכת להעביר את המומנטום לצד הליכוד. זה קרה בכנס של אמני ישראל בקיבוץ שפיים, בו השתתף המועמד ברק, והשחקנית תיקי דיין ניצלה את המעמד כדי לתקוף את תומכי נתניהו והליכוד וכינתה אותם "אספסוף מהשוק".

"אנחנו מדברים על עם אחר", אמרה דיין, והמשיכה: "לאנשים בשוק, לאספסוף, לאלה שאומרים (תוך חיקוי מבטא מזרחי) 'בוא'נה, גם אם הוא יהיה ערפאת אני מצביע ביבי'. ככה הם חושבים וככה הם מדברים, דברו אליהם כמו שהם מבינים". ברק דרש מדיין להתנצל, והיא אכן עשתה זאת (והדגישה את היותה מזרחית בעצמה), אבל באותה הזדמנות תקף את הליכוד על השימוש הציני, לדבריו, שעשו בדברים. בליכוד חילקו מדבקות "אני אספסוף גאה" ונתניהו תקף את דיין ואת ברק בחריפות. בסופו של דבר, בבחירות זה לא עזר לו: ברק ניצח בבחירות הישירות לראשות הממשלה.

יאיר גרבוז

ב-7 במרץ 2015, עשרה ימים לפני הבחירות, שוב נערכה בכיכר, שאז כבר זכתה לשם כיכר רבין, עצרת מרכזית של תומכי השמאל לקראת יום הבוחר. הפעם הנואם שעורר סערה הוא האמן יאיר גרבוז, שנשא את הנאום שזכה לשם הרווח "נאום מנשקי המזוזות", על אף שהמילה "מזוזות" לא נאמרה בו כלל.

מה כן אמר גרבוז? "אמרו לנו שצהובי החולצות ושחורי הסמל – אנשי "כהנא צדק" וצורחי "מוות לערבים!" הם קומץ – הם רק קומץ! ורשעי תג-מחיר הם בוודאי קומץ – ממש קמצוץ! {...} מנשקי הקמעות, עובדי האלילים והמשתחווים ומשתטחים על קברי קדושים – רק קומץ! אפילו המטרידים המיניים והאנסים קומץ".

מה שפורש כהתייחסות של גרבוז אל הציבור המסורתי כולו עשה נזק תדמיתי עצום ל"מחנה הציוני", שעד אותה נקודה הוביל בסקרים. לא ברור האם בסופו של דבר מצביעי הליכוד חזרו הביתה רק בגלל גרבוז או שהיו גורמים נוספים, אך אם תשאלו את שלי יחימוביץ', אז מבכירות מפלגת העבודה - הרי שהיא אמרה שנאומו של גרבוז היה הגורם העיקרי לניצחון הליכוד, והוסיפה שהטרגדיה של מחנה השמאל הוא ש"תמיד יבוא הגרבוז שלנו, הגאון התורן".

יאיר גרבוז (צילום: אריק סולטן)
יאיר גרבוז (צילום: אריק סולטן)

ענת וקסמן

שנת 2015 הביאה בציר פורה של התבטאויות מהסוג המדובר. שבועות לאחר הבחירות שודרה בערוץ 2 תוכנית בהנחיית דני קושמרו שעסקה בפילוג הפוליטי בעם, ואחת המרואיינות הייתה השחקנית ענת וקסמן, שתקפה את מצביעי הליכוד במילים שמזכירות את אלו של תיקי דיין: "סליחה אבל השוקולדים (בהתייחסות לטיסת השוקולד)... זה האלה שצועקים 'רק ביבי! רק ביבי! וקללה. הוא אומר להם "ערבים" והם יוצאים מהחורים... אין עם מי לדבר, זה עמים אחרים לצערי".

לאחר שקמה הסערה הציבורית הצפויה, נאלצה וקסמן להתנצל: "דיברתי מתוך כאב אמיתי. אני בת ללוחם אצ"ל נכה צה"ל. אמי ממוצא עיראקי, אני דור עשירי למשפחה ירושלמית. גזענית אני לא! אני דואגת למדינה שלי ורוצה שינוי כמו רבים. בתמימות לב נפלתי למקום שלא התכוונתי".

ענת וקסמן (צילום: בנימין נמרוד חירם)
ענת וקסמן (צילום: בנימין נמרוד חירם)

עודד קוטלר

ההתבטאות האחרונה לבציר 2015 הייתה זו של השחקן והבמאי הוותיק עודד קוטלר, שלאחר כינון הממשלה החדשה ומינויה של מירי רגב לשרת התרבות, נאם בכנס מחאה של "פורום מוסדות התרבות": "תארי לך, גברת רגב, את עולמנו - עולמך שוקט, ללא ספר, ללא מוזיקה, ללא פואמה, עולם שאין מפריע בו, אין מפריע ללאום לחגוג 30 מנדטים שאחריהם צועד עדר של בהמות מלחכות קש וגבב".

כרגיל, התגובה הציבורית הייתה נזעמת, נתניהו תקף בחריפות, יו"ר מפלגת העבודה יצחק הרצוג נאלץ להתנער ולהסתייג, ובשנה האחרונה, כשקוטלר נבחר לקבל את פרס ישראל בתחום התיאטרון, כמה מחברי הכנסת ותומכי הליכוד פתחו במחאה וטענו כי לא ראוי להעניק פרס מכובד שכזה למי שהתבטא כך כלפי כמחצית מהעם.

עודד קוטלר (צילום: אלוני מור)
עודד קוטלר (צילום: אלוני מור)

גידי אורשר

ביולי 2016 עורר מבקר הקולנוע הוותיק של גלי צה"ל סערה כשלעג בפוסט בפייסבוק לציבור המזרחי-מסורתי: "לכל הזווידות והכחלונים, הש"סניקים מחד והקשת המזרחית מאידך והיללנים המקצועיים מן המזרח: בפעם הבאה שיהיה לכם התקף לב, וותרו על הצנתור ושימו רגל של תרנגולת על הראש - תרופת הסבתא שלכם".

אורשר ניסה להסביר ואמר כי "לא התכוונתי לבקר את כל המזרחים אלא קבוצה פרטנית שעושה שימוש ציני בכאבם", אך זה לא עזר לו והתחנה הצבאית השעתה אותו משידור. מירי רגב יצאה נגדו בתקיפות עם הקאץ'-פרייז "אפס בסולם אורשר".

גידי אורשר (צילום: צילום מסך פייסבוק)
גידי אורשר (צילום: צילום מסך פייסבוק)

שלמה גרוניך

הסערה האחרונה, עד שהגיע סוקניק, הגיעה מכיוון הזמר והמלחין הוותיק, שכבר הסתבך בעבר כשנשמעו כלפיו טענות בנוגע להטרדות מיניות לכאורה. בהופעה בפסטיבל עין גב בחול המועד פסח השנה, הפתיע גרוניך את הקהל כשאמר: "אתם קהל נהדר, כולם כאן אשכנזים ששרים יפה ואין אפילו צ'חצ'ח אחד". כמו במקרים בעבר, רבים באו בטענות גם אל הקהל, שצחק למשמע הדברים במקום להביע מחאה.

מי שהביעה מחאה הייתה מנחת האירוע, נסלי ברדה, שאמרה לגרוניך על הבמה: "לא שמת לב שעם ישראל כולו יושב כאן בקהל וזאת בדיוק הסיבה שהקהל הזה כל כך יפה והשירים, אמן יקר ומוערך כמוך, שייכים לכולם". גרוניך התנצל, אך המשיך לספוג ביקורת מצד פוליטיקאים ואמנים. רק למחרת, לאחר שחשף כי הוא חולה בדמנציה ולעיתים הוא אינו שולט בדברים שהוא אומר, הסערה שככה.

שלמה גרוניך נגד האומנים שהתבטאו נגדו (באדיבות רדיו 90FM)