חברות בורסאיות, בעיקר מענף הנדל"ן והתשתיות, מנצלות את עליות השערים בשוק איגרות החוב והמניות השבוע כדי להצטייד במזומנים. העליות מוסברות ככל הנראה בהתפוגגות מסוימת בחששות לאינפלציה ולמיתון. הן גם מפנימות את העובדה שבנק ישראל צפוי להעלות בתחילת השבוע הבא את הריבית בשיעור של עד 0.5% לשנה ומגלמות את המהלך במחירי איגרות החוב.

כך השלימו האחים חג'ג' מענף הנדל"ן שלשום גיוס של 190 מיליון שקל בהנפקת איגרות החוב בריבית של 3.5%. הביקוש היה גבוה יותר והגיעו הזמנות גם בריבית של 3%. עם המוסדיים נמנים קבוצת הפניקס ובית ההשקעות מור.

נדל''ן דירות בבנייה (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
נדל''ן דירות בבנייה (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

ואילו קבוצת אשטרום גייסה אתמול בשלב המוסדי של הנפקת איגרות חוב 490 מיליון שקל. הביקוש הסתכם ב־600 מיליון שקל. התשואה על איגרות החוב הייתה נמוכה במיוחד והגיעה ל־2.92%. את ההנפקה הובילה רוסאריו חיתום, ולצדה לידר, איפקס, מנורה, ברק קפיטל ולאומי פרטנרס.

 יו"ר הקבוצה רמי נוסבאום: "על רקע תקופה כה מאתגרת בשווקים, תוצאות ההנפקה מהוות הבעת אמון. תמורת ההנפקה תגדיל את הגמישות הפיננסית ותתמוך בהמשך פיתוח והרחבת הפעילות, וכן תשמש לניצול הזדמנויות השקעה, במיוחד בתקופה הנוכחית". גם במערכת הבנקאית נערכים לגידול בהון. כזכור, בנק לאומי השלים בשבוע שעבר גיוס 2.8 מיליארד שקל בהנפקת אקוויטי (במניות) יוצאת דופן. ואילו בנק מזרחי טפחות ממשיך לשחרר הון למימון תנופת הצמיחה. הבנק שבניהול משה לארי הודיע אתמול שהוא מבטח תיק משכנתאות בהיקף של 4.2 מיליארד שקל.

מדובר בעסקת ביטוח שנייה בשלושת החודשים האחרונים מול מבטח המשנה קנדה לייף. בשתי העסקאות הבנק מבטח תיקי משכנתאות בהיקף של 8 מיליארד שקל ומפנה הון להמשך האשראי. במערכת הפיננסית מזהירים מפני אופטימיות יתר ביחס לשווקים. בהראל פיננסים כתבו בסקירה שפורסמה אתמול כי "שבוע של עליות חדות במניות ובאג"ח עדיין לא מבשר על מהפך". לדבריהם, "ירידה בציפיות הצרכנים לאינפלציה וגופים מוסדיים בוול סטריט שמאזנים תיקים לקראת סוף הרבעון הובילו בשבוע החולף לעליות חדות במניות ובאג"ח - אך לא ברור אם מגמה זו תימשך".