הכנסת ה־24 תתפזר עד מחר בחצות, לאחר שחוקי הפיזור יאושרו בקריאה שנייה ושלישית - כך סוכם אמש בתום מגעים ליליים בין הקואליציה לאופוזיציה. ההסכמות הושגו לאחר יום שלם של התרוצצויות ופיצוצים במגעים, בעיקר סביב תאריך הבחירות. ועדת הכנסת כונסה אמש סמוך לשעה 22:00, ויו"ר הקואליציה ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) הודיע כי הוא שמח לבשר על ההסכמות שהושגו במגעים עם נציגי הליכוד הח"כים יואב קיש ודוד ביטן. ואלה עיקרי ההסכמות: חוק פיזור הכנסת יועבר בשלוש קריאות עד יום רביעי בחצות.

חוק פיזור הכנסת יועבר בקריאה ראשונה עם ציון שני מועדי בחירות: 25 באוקטובר כדרישת האופוזיציה ו־1 בנובמבר כדרישת הקואליציה. בהצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית יצוין התאריך 1 בנובמבר, אך בצירוף הסתייגות של האופוזיציה, שלפיה הבחירות יתקיימו ב־25 באוקטובר. מליאת הכנסת תכריע בהצבעה מה המועד שייקבע. עוד הוחלט כי בתקופת מערכת הבחירות הממשלה לא תקדם חוקי בחירות חדשים המשנים את כללי המשחק. מכאן משתמע שחוקי הנאשם וגם החוק להורדת אחוז החסימה לא יקודמו.

נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לבקשת הליכוד, סוכם להגדיל את יחידת מימון הבחירות, כשכל יחידת מימון לח״כ תגדל מ־1.4 מיליון ל־1.66 מיליון שקל. הקואליציה סיכמה עוד עם האופוזיציה כי במהלך היממה הקרובה יועברו עשרות חוקים בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית, אך לא יקודמו הצעות חוק בקריאה טרומית.
בעקבות הסיכומים חוק פיזור הכנסת בקריאה ראשונה אמור היה לעלות להצבעה כבר אמש. פיזור הכנסת עד יום רביעי בחצות ייעשה בטרם יפקעו תקנות יו"ש - דבר שיאפשר להאריכן באופן אוטומטי למשך שישה חודשים.

ועדת הכנסת התכנסה בשעת לילה מאוחרת בתקווה לאשר את העברת החוק בקריאה ראשונה. יו”ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) הכריז אמש על שתי הפסקות ארוכות בדיוני המליאה על מנת לאפשר לצדדים להגיע להבנות, שיאפשרו להעביר את חוקי הפיזור בקריאה ראשונה כדי להתניע את התהליך. מרתון החקיקה החל אמש ללא הסכמות, כשבאופוזיציה הודיעו על גיוס כל חברי הכנסת וקראו לקיים פיליבסטר על כל הצעת חוק שתעלה במליאה.

החוק הראשון שאושר אמש במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית היה חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, שעליו דווקא הייתה הסכמה. מדובר בהצעה ממשלתית שאליה מוזגו הצעות של חברי הכנסת אתי עטייה, אורלי לוי אבקסיס ויעקב מרגי. 42 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק ללא מתנגדים וללא נמנעים.

ניר אורבך (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ניר אורבך (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

עיכוב נוסף בהעלאת חוקי הפיזור בקריאה ראשונה נגרם אתמול, כיוון שוועדת הכנסת בראשות ח”כ ניר אורבך, שאמורה הייתה לאשר להעלות את חוקי הפיזור למליאה, נמנעה מלעשות זאת. גורמים בקואליציה טענו כי אורבך מעכב את התהליך בשליחות של נתניהו, המבקש להוכיח ליהדות התורה, המתנגדת לבחירות, כי הפך כל אבן במאמציו להקים ממשלה חלופית ולמנוע בחירות. עם זאת, ח”כ דוד ביטן (הליכוד), אחד ממנהלי המגעים עם הקואליציה, אמר אמש: “הפור נפל והולכים לבחירות. לא תקום ממשלה חלופית”.

העיכוב בהעברת חוקי הפיזור דחה את כניסתו המתוכננת של ראש הממשלה החלופי יאיר לפיד ללשכת ראש הממשלה במקומו של נפתלי בנט. בנט עצמו כינס בכנסת מפגש מפלגתי עם בכירי ימינה ועם ופעיליה. פרט לבנט, השתתפו בפגישה השרה איילת שקד והח"כים מתן כהנא, אביר קארה ושירלי פינטו. השיח נגע במצב הפוליטי ובעתיד הקרוב של המפלגה ושל העומד בראשה. בנט הבהיר לפעילים: "אמשיך כראש ממשלה חלופי ואטפל בסוגיה האיראנית. ואנחנו  ממשיכים. נעדכן בקרוב בנוגע לדרך הפעולה".

בתוך כך, בשיחות פנימיות שבכירי ימינה מקיימים בימים האחרונים ניכרים הפערים בין העמדה של בנט ומקורבו כהנא, המצדדים בממשלת אחדות רחבה, לבין עמדתה של שקד, שהתבטאה כמה פעמים ואמרה כי היא תומכת בהקמת ממשלת ימין. ההחלטות על התמודדותה של ימינה בבחירות הקרובות, על מי שיעמוד בראשה ועל הרכב הרשימה יתקבלו בימים הקרובים.