ברקע העברת חוק התפזרות הכנסת בקריאה ראשונה: שני חוקים המקדמים פטור מוויזות לארה"ב לאזרחים ישראלים תקועים כעת במשא ומתן בין הקואליציה והאופוזיציה. בעקבות המצב, שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני עובד מסביב לשעון מאז שהגעתי כדי לעזור לישראל לעמוד בכל הדרישות להצטרפות לתכנית הפטור מוויזה. אל תאבדו מומנטום עכשיו, זה יעזור לאזרחים ישראלים לנסוע לארה"ב - שימו אותם במקום הראשון!". עוד שוחח השגריר עם חבר הכנסת יריב לוין וביקש ממנו לעזור עם העברת החוקים. 

חוק אחד עוסק במידע שנמצא על הדרכון של הנוסע, אותו שרת הפנים איילת שקד מבקשת להעביר בקריאה שנייה ושלישית. החוק הנוסף, אותו מבקשים לאשר כעת בקריאה ראשונה, מעניק כלים מתוחכמים כדי לחפש תבניות ודפוסים עברייניים, גם בהקשרים של טרור וגם בהקשרים של פשיעה. כאמור, שניהם קריטיים עבור ההליכים מול ארצות הברית בדרך לקבלת פטור מויזות.

הסירוב של האופוזיציה לאשר אותם בהסכמה לפני פיזור הכנסת בינתיים עומד על כנו, אך יש רושם שהסירוב הזה אינו סוף פסוק. יתכן שבהמשך הצדדים יגיעו להסכמות ותוכנית הפטור לא תעוכב בגלל הנסיבות הפוליטיות.

שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שער למצב הפוליטי, שוחח אמש עם שקד והביע דאגה נוכח אי הסכמות סביב קידום החוקים הנ"ל. לפי שעה, האופוזיציה מסרבת לכלול אותם ברשימת החוקים שיעברו בהסכמה עד לפיזור הכנסת.