חוק מימון המפלגות יעלה בנפרד מחוק פיזור הכנסת: בעקבות דרישת מפלגת העבודה וישראל ביתנו ועדת הכנסת החליטה היום (שלישי) לפצל את מימון המפלגות מחוק פיזור הכנסת, ולקדם בשלב זה רק את פיזור הכנסת בלבד ללא העלאת מימון המפלגות.

כזכור, יו"ר הוועדה הציבורית לעניין מימון המפלגות השופטת דרשה שבוע כדי לבחון את ההצעה שהוגשה על ידי ח"כ דוד ביטן. בעקבות כך, הוחלט שהועדה הציבורית תקבע עד מחר בצהריים האם להגדיל את מימון המפלגות ובכמה.

במהלך הדיון יו״ר סיעת העבודה רם שפע דרש לפצל את חוק מימון המפלגות מחוק פיזור הכנסת ואמר כי ״כיו״ר סיעת העבודה אני מתנגד להעלאת מימון המפלגות, צריך לעצור את ההתקדמות הזאת מיד. אני קורא לוועדת הכנסת להפריד את חוק פיזור הכנסת מחוק מימון המפלגות ולאפשר זמן סביר לדון בזה". 

לאחר מכן ועדת החוקה בראשות ח"כ גלעד קריב החלה את דיוניה בהצעת חוק הבחירות לכנסת העשרים וחמש (הוראות מיוחדות ותיקוני חקיקה), התשפ"ב–2022, לאחר שמועד הדיון נקבע מחדש מספר פעמים במהלך היום.

בפתח הדיון אמר ח"כ קריב: "גם במציאות של כנסת סוערת וכנסת רווית מתחים - לא כך היה ראוי להיראות השבוע האחרון והשעות האחרונות של פעולת הכנסת. אנחנו נמצאים בשיאו של אבסורד, בו סירוב עיקש של חלק מסיעות האופוזיציה לקדם בהסכמה חוקים, שהשפעתם המיטיבה על החברה הישראלית דרמטית, לא פחות מכך.

חוק המטרו, שהבית הזה שקד עליו במשך חודשים ארוכים, הוא חוק מורכב, שאמור להסדיר את מיזם התשתיות המרכזי של העשור הבא. פרויקט שאין ישראלי אחד שאינו מבין את חשיבותו.

הניסיון לקחת את הפרויקט החשוב הזה, ואת עבודת הכנסת סביבו בחודשים האחרונים, כבני ערובה, לטובת גחמות פוליטיות - לא ברור. גם באופוזיציה מתקשים להבין עד המהלך הזה עד הסוף. זה למעשה בפגיעה בחברה הישראלית ובעתידה, ואני מאוד מקווה שלפחות ביממה הקרובה נעביר את המסר שמה שעומד לנגד עיני 120 חברות וחברי הבית הזה - זה טובתם של אזרחי ישראל".

ועדת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ועדת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הכרה במשפחות נעדרים

הצעת החוק של ח״כ נעמה לזימי (העבודה), ח״כ נירה שפק (יש עתיד) וח״כ מוסי רז (מרצ) שתקים וועדה בין משרדית שתטפל בסוגיית האזרחים הנעדרים עברה היום בקריאה ראשונה.

מספר הנעדרים בישראל בשנים האחרונים די דומה: בשנת 2016 נעדרו 4,618 אנשים בארץ, בשנת 2018 - 5,015, ב-2019 נעדרו 4,994 בני אדם בישראל ובשנת 2020 נעדרו 4,270 אנשים. מתוכם, יש בממוצע 30-20 נעדרים כל שנה שלא נמצאים בכלל.

מאז קום המדינה, במדינת ישראל יש כמעט 600 אזרחים המוגדרים "נעדרים", שמקום הימצאם אינו ידוע. מכיוון שאין כל מידע אם האדם הלך לעולמו, בנות ובני המשפחה, המצויים ממילא במשבר, לא זכאים מטעם המדינה לליווי, לתמיכה או סיוע, וחלקם מוצאים את עצמם במצב משפטי סבוך ביחס לזכויות הקניין של הנעדר. הצעת החוק תסדיר הקמה של ועדה בין-משרדית שתגבש מסקנות כיצד יש לטפל בזכויות בני המשפחות של הנעדרים ותקבע נהלים בנושא.

ח''כ נעמה לזימי (צילום: מעין טרביש)
ח''כ נעמה לזימי (צילום: מעין טרביש)

ח״כ נעמה לזימי אמרה כי "מדינת ישראל לא יכולה להפקיר את מאות המשפחות ששרויות במצב הנורא הזה, שהיקר להן מכל נעדר. היא צריכה לדאוג לחקיקה מתאימה שתסדיר מעמדו של נעדר, ותעניק תמיכה וליווי מתאים למשפחות הנעדרים בשעתם הקשה ותיתן מענה לסוגיות הרכוש של הנעדר ובני משפחתו".

כזכור, אמש סוכם בין הקואליציה והאופוזיציה כי הכנסת ה־24 תתפזר עד מחר בחצות, לאחר שחוקי הפיזור יאושרו בקריאה שנייה ושלישית - כך סוכם אמש בתום מגעים ליליים בין הקואליציה לאופוזיציה. הקואליציה סיכמה עוד עם האופוזיציה כי במהלך היממה הקרובה יועברו עשרות חוקים בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית, אך לא יקודמו הצעות חוק בקריאה טרומית.

בין ההסכמות, לבקשת הליכוד, סוכם להגדיל את יחידת מימון הבחירות, כשכל יחידת מימון לח״כ תגדל מ־1.4 מיליון ל־1.66 מיליון שקל. בהתאם לכך, ועדת הכנסת התכנסה כדי לדון בהצעת החוק של ח"כ ביטן להעלות את יחידת מימון המפלגות לקראת הבחירות. חשב הכנסת העריך כי מדובר בתוספת של 40 מיליון ש"ח.

יו"ר הועדה הציבורית השופטת אילה פרוקצ'יה, העומדת בראש ועדה ציבורית לעניין מימון המפלגות, מתחה ביקורת חריפה על כך שהצעת החוק נשלחה אליה אמש והגיע אליה הבוקר ואמרה כי מדובר למעשה בעקיפה של הועדה הציבורית ובעצם בעקיפה של חוק שהכנסת עצמה חוקקה לפיה בסוגיות המימון יש להתייעץ עם הועדה שהיא עומדת בראשה. בשל כך, כאמור, הציע ח"כ ביטן לדחות את פיזור הכנסת בשבוע. 

נוסח לדיון מימון מפלגות הוראת שעה by maariv on Scribd

מפלגת ישראל ביתנו הגיבה: "זעקות נתניהו על יוקר המחיה וניסיונותיו במקביל להגדיל את יחידת מימון המפלגות זו צביעות בהתגלמותה. אנחנו בישראל ביתנו מתנגדים לכך נחרצות וקוראים לכל מפלגות הקואליציה להצביע נגד. 'שלושת הכפים' אפיינו עד כה את נתניהו וחבריו, אסור שזה יתפשט ויהרוס את מעט ההגינות שעוד נשארה אצל חלקנו. זהו שוד לאור היום ולא נסכים לכך".

ח"כ יבגני סובה אמר בוועדת הכנסת: "נתנגד להעלאת מימון מפלגות. מדובר על גניבה של קופה ציבורית לאור יום. כל הדיון הזה לא צריך להיות פה. צריך דיון ציבורי רחב. כשיש בחירות מתחילים פה פתאום להעלות בתקופה כזאת שהולכים פעם חמישית לבחירות 40 מיליון שח זה כסף של הציבור. נתנגד לכך בתקיפות".

גם יו"ר סיעת מרצ ח"כ מיכל רוזין הודיעה כי "אנו נגד העלאת מימון המפלגות" וכך גם יו"ר סיעת העבודה ח"כ רם שפע, שאמר בוועדת הכנסת: "אתם עוסקים בו בהעלאת מימון המפלגות בזמן שהתוקעים את חוק המטרו, הפרויקט הכי גדול בתולדות המדינה. אין מה למהר עם חוק המימון".

במהלך הדיון פרץ ויכוח סוער בין ח״כ יואב קיש לח״כ מיכל רוזין. ח״כ קיש תקף: "יש פה 22 נורווגים שעלותם היא 22 מיליון שקלים עולל לשכה ועוזרים, שאין בהם צורך עכשיו כי אנחנו בפגרת בחירות, אפשר לחסוך את הכסף הזה". 
ח״כ רוזין השיבה: "אז אתם תקבלו חצי משכורת על השנה האחרונה כי הייתם רק במליאה ולא בוועדות".
ח״כ קיש בתגובה טען: "אתם רמסתם אותנו בייצוג בוועדות". 

\