ברקע ההחלטה להתפזרות הכנסת, עסקת החבילה במשק תקועה. זאת, בצל פגישתם אתמול של שר האוצר אביגדור ליברמן עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. סביב המצב השברירי, ביקשו ענת דוידוב ויעל איילון, עורכת תוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, לשוחח הערב (שלישי) עם בר דוד על מנת להבין היכן הדברים עומדים.

"עסקת החבילה נמצאת בבעיה בהחלט", הודה בר דוד בפתח השיחה. "אתמול הייתי בכנסת, היה ניסיון אחרון להעביר את זה בוועדה, הוא לא צלח, יש הרבה סיבות. אבל בסופו של דבר שכר המינימום יעלה כך או אחרת, חייבים להעלות, נעשה כל מאמץ ששכר המינימום יעלה לששת אלפים ש"ח. אנחנו על זה. אנחנו גם רוצים שיפור בתוך עסקת החבילה, אנחנו רוצים לבצע שיפור גם מבחינת זרימת הכסף וגם מבחינת סיום העסקה. אנחנו רוצים שזה יהיה בשנת 2024 ולא ב־2025. אנחנו כרגע רואים שיש כבר התלכדות סביב הדבר הזה".

בעקבות אמירותיו ציינה דוידוב כי בסופו של יום, זה בא על חשבון האזרחים חסרי האונים, ובר דוד חיזק את דבריה: "בהחלט, אבל צריך לזכור שאני הבאתי את שכר המינימום, בלי יום אחד של שביתה ההסתדרות דאגה לזה. אף מפלגה לא שמה באג'נדה שלה את עליית שכר המינימום בארבעת מערכות הבחירות האחרונות. מי שנמצא פה במהלך הזה של עליית שכר המינימום, ובכלל לייצב את המשק זאת ההסתדרות בראשותי. בכל התקופה שאני בתפקיד, 3 וחצי שנים, אני נמצא בכאוס מטורף פוליטי ואני יודע להתנהל בתוך הכאוס המטורף הזה כפי שאתם מבינים".

בהמשך התעניינו דוידוב ואיילון במה עסקו אתמול יו"ר ההסתדרות ושר האוצר במהלך פגישתם והאם נמצא פתרון למצב. בר דוד סיפר כי "דנתי איתו על דברים אחרים, שכר המינימום נמצא כרגע בחקיקה. אני חתמתי על עסקת חבילה, אני מצפה שהמדינה תייצר ותחוקק את עסקת החבילה אני לא בכנסת, אני מייצר את מה שאני צריך לייצר. תזכרו שאני חתמתי בתוך כל השנים האחרונות על כמעט 800 הסכמים קיבוציים, אני יודע להביא תוצאות לעובדים".

עוד הדגיש בר דוד כי "אני רוצה שתבינו ששכר המינימום בישראל יעלה, כרגע אין התלכדות של חברי כנסת סביב העסקה, הם רבים בינם לבין עצמם והם אלו שרבים ומפזרים את עצמם לדעת. בתוך כל הבלגן הזה אני מנסה להתמודד, לעלות את שכר המינימום ולהביא הסכם. אנחנו נמתין עד שזה יעבור, ואם זה לא יעבור נדע מה לעשות. דנו על המצב המשק, על המצב ההומניטרי שמשתנה עקב תהליכים עולמיים ובעיקר דנו לתוך הסכמי מסגרת שאני רוצה לקדם אותם. כרגע סיכמתי איתו על זה שננהל מו"מ מהיר כדי לנסות להביא הסכם מסגרת או ארוך טווח או קצר טווח, אנחנו כרגע בוחנים. ברגע שנוכל להתקדם נתקדם. את התהליך של מתי אני אצא לרחובות תשאירו לי כדי שאני אראה שהכול לא מתקדם פה במדינה עקב תהליכים פוליטיים".

"אז למה לא לנקוט צעדים מיידים?", שאלה איילון, ובר דוד הבהיר: "אל תשלחו אותי לנשק השביתה בתוך כל הבלגן שיש במדינת ישראל. אני אחליט מתי הארגון שלי יוצא לשביתה ומתי יוצא לרחובות". תשובתו לא הביאה מנוח לצמד המגישות, שתהו: "למה יפה בן דוד יכולה?"

יו"ר ההסתדרות הסביר כי "יפה בן דוד יש לה את העניינים שלה ואני רואה גם מדינה בקצה, את המשק בקצה ואני גם בתוך עסקת חבילה של שקט תעשייתי, קיבלתי חצי מיליארד ש"ח לתת לסקטורים שלי ברמות החלשות. אני עדיין לא מפר את מה שחתמתי עליו. אני מאוד מכבד את יפה ומשתף איתה פעולה. אני חושב שצריך לעלות את שכר המורים. היא מייצרת את המלחמות שלה, אני מייצר את המלחמות שלי בזמן שלי".

האם קיים סיכוי להגיע להסכם העלאת שכר במגזר הציבורי למרות פיזור הכנסת הנוכחית? בר דוד אישר זאת: "בהחלט, אני אופטימי. אני תמיד אופטימי, בתפקיד שלי אתה לא יכול להיות לא אופטימי כי אחרת לא נגיע לשום מקום. אני דורש עליית שכר לעובדים במגזר הציבורי, וכל מה שמשתמע מכך. אני לא אתן למדינה להיות עם כספים ועשירה ושהעובדים שלה יהיו עניים. הייתי מספיק אחראי, מספיק ממלכתי בכל השלוש וחצי שנים האחרונות, זה הזמן לתגמל את העובדים בישראל".

על חוסר התקציב, שוב, אמר בר דוד כי "זה משפיע. זה משפיע על עליית שכר המינימום, על המורים, הרופאים, האזרחים, על הדלק. כל הדברים האלו, אנחנו צריכים לחפש פתרונות". עוד התייחס ל־30 מיליון ש"ח שעברו לחברי הכנסת: "אני מוטרד בדיוק מהדבר הזה, הם לא מצליחים לייצב את עצמם".

"אני אקבל כל מה שאני רוצה בסופו של דבר, עם ממשלה כזו או אחרת", הכריז, "גם בהיעדר תקציב יש אפשרות לבצע קיצוץ רוחבי, לבצע תהליכים, ויש אפשרות לעשות הסכם קצר טווח. אני יודע לייצר פתרונות, אני צריך פרטנר. ככל שיהיה לי פרטנר אנחנו נתנהל, לא יהיה נחפש פתרונות אחרים. ליברמן בהחלט פרנטר, הוא מנהל את המשק בצורה טובה לדעתי".

בנוסף, התייחס יו"ר ההסתדרות להסכמה החלקית עם המעמסיקים במגזר הפרטי בנוגע להעלאת דמי ההבראה לעובידהם ל־400 ש"ח: "התעשיינים מתנגדים לכל דבר, אני כבר מתחיל לאבד את הסבלנות שלי. אני חושב שהם התחילו לעבור את גבול הטעם הטוב, זאת כבר פעם שנייה שהם לא חותמים על עלייה בדמי ההבראה. אני לא יכול לעבור על זה על סדר היום. במידה והם לא יחתמו, אייצר מהלכים שיאלצו אותם לחתום. ההסתדרות יודעת לדבר, ברגע שהשלב של הדיבורים נגמר אנחנו יודעים גם לייצר את המאבקים שיצטרכו לאלץ את המעסיקים במגזר התעשיינים לתת את דמי ההבראה לעובדים שלהם".

"סכסוכי עבודה? עיצומים?", ביקשה איילון להבין למה הוא מתכוון, ובר דוד השיב: "בהחלט". לסיום, התייחס לדרישת התעשיינים והמעסיקים לבטל את יום השבתון בבחירות: "אני לא נכנס לזה, נראה לי שזו דרישה שלהם כבר תקופה ארוכה. אני חושב שצריך להשאיר את יום השבתון, לא נראה לי שיש לזה היתכנות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm