נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ,  ניסה להשתלט על ההגה של הלימוזינה שלו ודרש מהמאבטחים שלו לאפשר לו להצטרף לתומכיו שהסתערו על גבעת הקפיטול בוושינגטון ב-6 בינואר אשתקד - כך טענה היום (שלישי) העוזרת של ראש סגל הבית הלבן של טראמפ באחת העדויות הדרמטיות ביותר בפני ועדת הקונגרס שחוקרת את ההתפרעויות שניסו למנוע את אישור תוצאות הבחירות לנשיאות.

קסידי הצ'ינסון, ששימשה עוזרת של ראש הסגל, מארק מדוז, הופיעה בדיון פומבי מיוחד של הוועדה שזומן רק אתמול והועבר בשידור ישיר ברשתות החדשות בארה"ב. ליז צ'ייני, חברת הקונגרס הרפובליקנית שמשמשת אחת משני יושבי הראש של הוועדה, ציינה כי עדותה של הצ'ינסון חשובה מאחר שהיא ישבה קרוב לחדר הסגלגל והייתה בקשר רצוף עם מדוז ובכירים נוספים ולכן יש לה ידע ממקור ראשון על ההתרחשויות בבית הלבן ביממה הקריטית.

לפי הצ'ינסון, גורמים בכירים מאד המקורבים לנשיא טראמפ ידעו שצפויות מהומות סביב אישור תוצאות הבחירות. היא סיפרה כי ב-2 בינואר היא פגשה את רודי ג'וליאני, ששימש פרקליטו של טראמפ, והוא תהה אם היא "נלהבת לקראת ה-6? זה יהיה יום נפלא". "אנחנו הולכים לקפיטול, יהיה נהדר. הנשיא יהיה שם, הוא ייראה עוצמתי. דברי עם מדוז לגבי זה, הוא יודע על כך", ציטטה את ג'וליאני.

לטענתה, היא שוחחה לאחר מכן עם מדוז והוא ענה לה כי "הרבה דברים קורים. דברים עלולים להפוך לרעים מאד, מאד, ב-6 בינואר".

"כאשר שמעתי את ג'וליאני ואת התגובה של מדוז, באותו ערב היה הרגע הראשון שאני זוכרת שפחדתי והייתי מתוחה לגבי מה שעלול להתרחש", הודתה הצ'ינסון, שטענה כי מדוז וג'וליאני גם ביקשו בהמשך שטראמפ יעניק להם חנינה על מעורבותם באירועים לפני שהוא עוזב את הבית הלבן.  

אחד הרגעים הדרמטיים שתיארה הצ'ינסון התרחש לאחר נאומו של טראמפ בפני תומכיו בוושינגטון ב-6 בינואר, זמן קצר לפני שהם הסתערו על גבעת הקפיטול. היא סיפרה לוועדה כי טוני אורנטו, ששימש סגן ראש הסגל, אמר לה שטראמפ רצה להצטרף לתומכיו בדרכם לקונגרס וכי הוא זעם על כך שסוכן השירות החשאי, רוברט אנגל, סירב לאפשר לו לנסוע לשם.

"התגובה של הנשיא הייתה חזקה וזועמת מאד. טוני תיאר אותו כמי שהיה זועם. הנשיא אמר משהו בסגנון של 'אני הנשיא המזוין, קח אותי לקפיטול כעת", העידה. "אנגל אמר 'אדוני, אנחנו צריכים לחזור לאגף המערבי'. הנשיא התכופף לעבר החלק הקדמי של הרכב כדי לתפוס את ההגה. מר אנגל תפס את הזרוע שלו ואמר 'אדוני, אתה צריך להוריד את היד מההגה, אנחנו חוזרים לאגף המערבי, אנחנו לא הולכים לקפיטול'. טראמפ אז השתמש ביד החופשית שלו כדי לדחוף את בובי אנגל".

לפי הצ'ינסון, טראמפ גם רצה לצמצם את צעדי האבטחה בעצרת שהתקיימה בוושינגטון לפני ההסתערות, וזאת על אף שהיה מידע כי בין הנוכחים יש גם מי שנושאים נשק חם. "הייתי נוכחת באזור של שיחה שבה שמעתי את הנשיא אומר משהו בסגנון 'לא מזיז לי אם יש להם כלי נשק. הם לא פה כדי לפגוע בי. תעיפו את המגנומטרים'", שחזרה.

הרפובליקנים מיהרו להפחית מחשיבות העדות. "זה הכל רק עדות שמיעה. איזו בדיחה", נכתב בחשבון הטוויטר של הרפובליקנים בוועדת המשפט של בית הנבחרים. "אני בקושי מכיר את האישה הזו, קסידי הצ'ינסון, חוץ מאשר דברים שליליים עליה (מזויפת לחלוטין ו'מדליפה')", הגיב טראמפ, שטען כי הצ'ינסון רצתה להצטרף לצוות שלו אחרי שסיים את כהונתו, אבל נדחתה. "אני מבין שהיא מאוכזבת וכועסת שלא רציתי שהיא תהיה חברה בצוות. היא חדשות רעות!".

מנגד, מיק מולבאני, ששימש ראש סגל הבית הלבן לפני מדוז, הביע תמיכה בעדותה של הצ'ינסון. "אני משער שלפני שכל זה ייגמר, נשמע עדויות מאורנטו, אנגל ומדוז. זה חומר נפיץ", אמר. "אם קסידי ממציאה את זה, הם יצטרכו להגיד את זה. אם היא לא, הם יצטרכו לאמת. אני מכיר אותה. אני לא חושב שהיא משקרת".