מבקר המדינה מתניהו אנגלמן השתתף היום (רביעי) בשבוע הסייבר השנתי בהובלת המרכז למחקר סייבר באוניברסיטת ת"א, מערך הסייבר הלאומי, משרד הכלכלה ומשרד החוץ, וסקר לראשונה באופן מקיף את ביקורת הסייבר אותה הוא מבצע החל מכניסתו לתפקיד. הוא סיפר כי במסגרת הבדיקות "עלו ליקויים משמעותיים במוכנות ועדת הבחירות המרכזית לאיומי הסייבר" והזהיר: "מלחמת העולם השלישית תהיה מלחמת סייבר - אך העולם לא ערוך אליה". 

"הסייבר היום חשוב מתמיד", פתח אנגלמן. "במובן מסוים, כולנו חיים בתוך תכנית 'האח הגדול' בינלאומית. כמבקר מדינת ישראל וסגן נשיא EUROSAI, אני חייב לחלוק איתכם אמירה פסימית: אנחנו חשופים. לאזרחי העולם אין הגנה. הנתונים שלנו גלויים ליותר מדי אנשים. הכסף שלנו חשוף, הילדים שלנו חשופים, הבריאות שלנו חשופה, הביטחון שלנו חשוף. מלחמת העולם השלישית תהיה מלחמת סייבר, אבל העולם לא מוכן אליה".

הוא המשיך ואמר: "עם כניסתי לתפקיד הנוכחי של מבקר המדינה, ולנוכח איומי הסייבר ההולכים וגדלים איתם מתמודדת מדינת ישראל בשנים האחרונות, החלטתי להציב את תחום הסייבר כאחד מבעיות הליבה בהן תעסוק הביקורת. הוקמו חטיבת ביקורת סייבר וחטיבה ייעודית לביקורת מערכות מידע. בהתחלה היו כאלה ש'הרימו גבה'. היום אין מי שלא מבין את חשיבות הנושא. גם ארגון המבקרים הבינלאומי קבע כי הגנה כזו על מערכות מידע היא אחד הסיכונים הגדולים ביותר".

אנגלמן סיפר כי במסגרת ביקורות הסייבר הוא בודק את הגנת הפרטיות, מנגנוני בקרה והגנה של המערכות הממוחשבות; השקעה ב-IT, היערכות מוקדמת לאירועי סייבר והתאוששות מאסון, התקפות סייבר ופגיעה בתשתיות מדינה קריטיות. ועוד. כמו כן, הוא הנחה לקיים מבחני חדירה על ידי חברות האקרים מטעם משרד מבקר המדינה.

אנגלמן הוסיף כי "דו"ח על מערכת המחשוב של ועדת הבחירות המרכזית בישראל מצא כי מערכת המחשוב המרכזית שלהם החלה לפעול בשנת 2008 והיא חגגה "בר מצווה" בשנה שעברה. ועדיין, ביקורות סייבר נערכו רק בתקופות בחירות, כך שלא ניתן היה לבצע בדיקות מקיפות ומורכבות שכללו את כל ההיבטים הנדרשים להגנת הסייבר".

"בשנה האחרונה ביצענו בדיקות חדירה במרכז ניהול התנועה בירושלים, בבתי חולים ובמערכות רשות המסים. בביקורות מצאנו ליקויים משמעותיים, לרבות העובדה שמעט מאוד בדיקות חדירה בוצעו על ידי גופים ציבוריים וחלקם ערכו בדיקות חדירה רק במהלך הביקורת; אנו במשרד מבקר המדינה מתחייבים להמשיך ולהתייחס לנושא משמעותי זה ביתר שאת, לטובת אזרחי ישראל והעולם כולו", סיכם המבקר.