מבין הספרים הרבים שרואים אור, זוהר מעת לעת ספר שארוז כספר לפעוטות אבל מבין מילותיו עולה אמת אחרת. כזה הוא הספר "דוב ועכברון, החברים הכי טובים", יצירה מלאת רגש שיורדת לעומקם של ידידות, נאמנות, אהבה, אובדן ואבל, באופן שילדים יוכלו להבין ומבוגרים יוכלו להתנחם בה.

עכברון (במקור: עכברוש) שואל את דוב שאלות בזו אחר זו בסדר קושי עולה: האם תיתן לי יד כשנצטרך לחצות את הנהר? ומה אם אפול ואפצע? לדוב תמיד יש תשובות שמעידות על קרבה גדולה וקשב עמוק, גם כשמגיעה השאלה הגדולה והמוחלטת: ומה אם אצטרך לנסוע למקום שאתה לא יכול לבוא אליו?

כאן מגיע שיאו של הספר עם התשובה לשאלה מה אפשר לעשות כדי לאחוז בזיכרונות המשותפים, כך שימלאו את החלל שבא עם האובדן ולעולם לא ימוגו. איוריו הנפלאים של סטיבן מייקל קינג נעים בין העונות המתחלפות שמזמנות לדוב ולעכברון אתגרים שונים לעמוד בהם, והופכים את הספר לספר שכדאי מאוד לקרוא עם הטף.

המלצתרבות

"דוב ועכברון, החברים הכי טובים", מאת: כריסטופר צ'נג. איורים: סטיבל מייקל קינג. מאנגלית: דנה טל. הוצאת תכלת. ספר קרטון. 74 שקלים 

"עלינו להיות ראויים להינצל, כי יש עכשיו ילדים רבים בעולם שרוצים להינצל", כתבה מירה לובה ב"אי הילדים". הספר הופיע במקור הגרמני פעמיים, עובד ותורגם לעברית על ידי ימימה אבידר טשרנוביץ שנתיים לאחר תום מלחמת העולם השנייה, הפך לסדרת טלוויזיה בריטית בשנות ה־80 ועלה לבמות התיאטרון.

בעיבוד החדש, הצבעוני והמושקע של המדיטק בחולון, שבים אל הבמה ילדי ההרפתקה הרובינזון־קרוזית. הילדים הם פליטי מלחמה שספינתם טבעה והם עולים על אי נידח ובונים בו את ביתם בכוחות עצמם ומכוננים חברה חדשה, על כל הכרוך בכך: אומץ, תושייה, התפתחות אישית ומבט ישיר על מבני אישיות שונים של אלו שהחיים בתנאים-לא תנאים מוציאים מהם את הרע והשפל, ואלו שמבקשים ליצור חברה מוסרית וצודקת.

"אי הילדים", 2.7, 10:30, תיאטרון מדיטק, חולון. בימוי: נועם שמואל. שחקנים: בל וענונו, אורי מחרז, סופי נוז'יקוב, רועי רביב, אדווה רודברג ויובל שבח. 75 שקלים 

אחת לתקופה, מוזיאון ארצות המקרא פותח את שעריו בלילה עם פעילות ייחודית. הפעם, המבקרות והמבקרים הצעירים יצוידו בכניסה בפנס ובמגילה עתיקה שיובילו אל הרפתקה לילית של חושים, ריחות, צללים וקולות לגילוי היצורים המכונפים שבין חדרי המוזיאון החשוכים.

ציפורי לילה במוזיאון ארצות המקרא בירושלים (צילום: דנה לוי)
ציפורי לילה במוזיאון ארצות המקרא בירושלים (צילום: דנה לוי)

"ציפורי לילה", מוזיאון ארצות המקרא ירושלים, יום חמישי, 7.7 בשעה 20:00 לגילאי 7 ומעלה. מחיר כרטיס: 40 שקל, 30 שקל למנוי. שמואל סטפן וייז 21, קריית המוזיאונים.  02-5611066. אתר: www.blmj.org