ישראל הולכת לבחירותמליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) ברוב של 92 חברי כנסת וללא מתנגדים, את התפזרותה בקריאה שנייה ושלישית. במהלך ההצבעה, חברי הכנסת של סיעת העבודה וישראל ביתנו יצאו מהמליאה כמחאה על אי קידום חוק המטרו. קודם לכן, הקואליציה, בתמיכת הרשימה המשותפת, הצביעה נגד הסתייגות הליכוד כי הבחירות יתקיימו ב-25/10, והן ייערכו ב-1/11. טקס חילופי ראשי הממשלה צפוי להתקיים באופן מצומצם, ובחצות ייכנס יאיר לפיד לתפקידו באופן רשמי.

בפתח דבריו במליאת הכנסת, תקף ראש האופוזיציה בנימין נתניהו את הממשלה היוצאת: "יוקר המחייה מכה בכיס של כולנו - בדלק שהתייקר שוב הבוקר, במשכנתאות, במזון, בחשמל. סל הקניות של כל ישראלי שובר שיאים של כל הזמנים ואין ממשלה שתטפל. הבטיחו שינוי, דיברו על ריפוי, עשו ניסוי - והניסוי נכשל. זה מה שקורה כשלוקחים פייק-ימין עם שמאל קיצוני, מערבבים עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת - זה מה שמקבלים. בדיוק על זה הבחירות הקרובות. האם שוב תקום כאן ממשלה כושלת של לפיד, שתלויה באחים המוסלמים, במשותפת, בתומכי טרור, או ממשלה לאומית רחבה ואיתנה בראשותנו שתחזיר לישראל את הגאווה, העוצמה והתקווה".

בנימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
בנימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

"הממשלה היחידה שיאיר לפיד יכול להקים היא עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת. לפיד כבר סגר עם רע״מ והמשותפת את הממשלה הבאה. ללפיד אין ממשלה בלעדיהם, זאת מתמטיקה פשוטה. את החשבון הזה הוא יודע לעשות. אל תאמינו להכחשות כי במו עינינו ראינו שזה מה שהחזיק את הממשלה בחודשים האחרונים. אל תאמינו לחתימות באולפנים. הזהרנו על כך ערב הבחירות הקודמות וזה מה שקרה, אחד לאחד. זה מה שיקרה גם הפעם".

"אנחנו החלופה היחידה: ממשלה לאומית איתנה, יציבה, אחראית. ממשלה שתחזיר את הכבוד הלאומי לאזרחי ישראל. חבריי ואני נחושים להחזיר את ישראל למסלול של הצלחה כפי שעשינו בעשור הטוב ביותר בתולדות המדינה, לפני הניסוי הכושל של השנה האחרונה. כשננצח בבחירות אנחנו נפשיל שרוולים ונסתער על המשימות. המשימה הראשונה שלנו היא להוריד מחירים ולהחזיר את היציבות והצמיחה הכלכלית לטובת כל אזרחי ישראל - יהודים, ערבים, בדואים, צ׳רקסים, דתיים, חילונים, חרדים. כולם. כך פעלנו כשהוצאנו את ישראל מהמשברים הכלכליים הגדולים בעבר", הוסיף חבר הכנסת נתניהו.

קודם לכן, יו"ר רע"מ, חבר הכנסת מנסור עבאס, נאם גם הוא במליאה, וסיכם את התקופה בה סיעתו הייתה שותפה בקואליציה: "פעם ראשונה מפלגה ערבית שותפה בקואליציה. זה איפשר להציב אלטרנטיבה מוסרית ופוליטית, הוכחנו שזה אפשרי ושאפשר לעבוד ביחד. יש שיח סובלני שמנסה לקרב ולתת תקווה לכל אזרחי ישראל היהודים והערבים. כולי תקווה שציבור הבוחרים ייתן לקואליציה הזאת ולדרך הזאת עוד מנדט בבחירות הבאות, כדי שנוכל להמשיך ביחד ולקדם את סוגיות החברה, במיוחד החברה הערבית. רק התחלנו".

מנסור עבאס  (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מנסור עבאס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לאחר מכן, חברת הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) תקפה את יו"ר האופוזיציה בנימיו נתניהו: "בזמנו הערצתי אותך בנימין נתניהו. רצתי ברחבי הארץ לשכנע להצביע עבורך. היית איש למופת. הייתי גאה בך. אבל עבר זמן. כך עוברת תהילת עולם. אז באמת מדינת ישראל הייתה חשובה עבורך. השיקול המרכזי היה מה טוב למדינת ישראל". בהמשך, התייחסה לניסיונות להגיע לפשרה בנוגע לחוק המטרו ואמרה: "היינו מוכנים להתפשר על שיקלי ועל תאריך הבחירות בשביל המטרו אבל בקואליציה לא הסכימו".

חברת הכנסת אורית סטרוק (הציונות הדתית) נאמה גם היא במליאה, והביעה שמחה נוכח פיזור הכנסת. חה"כ אמרה: "אנחנו בעזרת השם נחזור בכוחות מחודשים ונחזיר את המדינה למסלול הנכון והאמיתי שלה. למסלול היהודי שלה. יהי החודש הזה סוף וקץ לכל צרותינו".

חה"כ יוליה מלינובסקי על חוק המטרו: "היינו מוכנים לכל פשרה אפשרית, כולל שיקלי תמורת שלום" (צילום: ערוץ הכנסת)

בהמשך, נאם ח"כ רם שפע (העבודה): "בעוד כמה שעות אנו עתידים להתפזר. ראש הממשלה הבא יאיר לפיד. אני גאה לעמוד פה ולייצג את תנועת העבודה. נתניהו קיש ויריב לוין סיפרו לנו בציניות שהם רוצים לפזר את הכנסת ולכן הם מתנגדים להכל. בסוף הם נאבקים נגד המטרו ונגד האיזוק האלקטרוני. על זה נתניהו ושלוחיו נאבקו אתנו עד השניה האחרונה כדי שחלילה זה לא יקרה".

חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד) תקף בחריפות את הממשלה: "ממולנו הייתה ממשלה כושלת, ממשלה שאזרחי ישראל שילמו בה מחירים קשים מאוד, אם זה בביטחון האישי או בחוסן הלאומי. התמונות של אותן נשים שיוצאות מהרכב ומורידות דגל ישראל מהרכב כי הן פוחדות לא עוזבות את זכרוני. הן הורידו את דגל ישראל בגלל הממשלה הכושלת שלכם. הן הורידו את דגל ישראל בגללכן. אנו נחזור ונחזיר את הכבוד הלאומי".

יואב קיש (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יואב קיש (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

חוק המטרו

שרת התחבורה, מרב מיכאלי, תקפה את אי קידום חוק המטרו: "‏פיזור הכנסת הזו נולד בחטא והמשיך בחטא של אי העברת חוק המטרו בגלל פוליטיקה אישית וקטנונית. סיעת העבודה תמשיך לעבוד לטובת מדינת ישראל ולהרכבת ממשלה טובה עוד יותר".

מוקדם יותר, התקיימו מגעים של הרגע האחרון בין הקואליציה לאופוזיציה על תאריך בחירות מוסכם וההצעה של הליכוד, לפיה הסיעה תתמוך בחוק המטרו בתמורה לביטול פרישתו של חבר הכנסת עמיחי שיקלי לא צלחו. ח"כ יואב קיש, שניהל את המגעים מטעם הליכוד, אומר הבוקר למעריב: "חוק המטרו לא יעבור". מוקדם יותר, תקף שר המשפטים, גדעון סער, את הליכוד: "הכניעה לסחטנות בעניין שיקלי היא עסקה מושחתת שמנוגדת לחוק ולהחלטת ועדת הכנסת שהתבססה עליו".