משהו: אוף, אדם ישר חייב עכשיו לקבל אזרחות אמריקאית, להיבחר לבית המשפט העליון שם ולהפיל את החוק שאוסר הפלות. מקווה שאספיק.

משאל בחירות

אני רואה דף פייסבוק של אדם, צעיר ממני, שאני מעריך ומחבב שנים רבות. הוא אינטלקטואל, פרופסור להיסטוריה, ולא אגלה את שמו, כי הקטע הזה הוא לא על אדם, אלא על נושא, והוא שואל שאלה כזו: “יאללה סקר. מה הצבעתם בסיבוב האחרון ומה מתכוונים להצביע עכשיו?

מבקש בלי ויכוחים ובטח בלי להעליב. אתחיל: בסיבוב האחרון הצבעתי לרע״ם וכנראה אחזור לעשות זאת, אבל רק אם אשתכנע שכל חברי הרשימה נאמנים לקו של מנסור עבאס. אחרת - יש עתיד. ואתם?". היו למעלה מ־400 תגובות.

הוספתי מיד תגובה משלי: “יש כלל דמוקרטי חשוב: אסור לשאול 'מה אתה מצביע?', ואסור לענות. זו סכנה לדמוקרטיה. אני לא צוחק. העיקרון של הצבעה חשאית שבה אדם יודע שהוא מצביע בינו לבין עצמו נהרס אם אדם אומר מה הוא מצביע או שואל אחר: 'מה הצבעת?'".
בכל זאת קראתי את כל התשובות שאסור לדעתי לענות.

אגב, לא תיארתי לעצמי לרגע שהוא מצביע רע"ם. אני לא בטוח שמבחינת החירות האינטלקטואלית בכיתות הלימוד טוב שהוא, כפרופסור מאוד אהוב על הסטודנטים באוניברסיטה מרכזית, חשף זאת בפני תלמידיו. האישיות שלו מלבבת, והידע עשיר, וזה אולי לא יפריע במקרה שלו, אבל לדעתי, כאמור, חשאיות ההצבעה היא עיקרון מרכזי.

אביא כמה מהתגובות לסקר שלו. לא אזכיר גם כאן שמות (בחלק מהתשובות קיצרתי וערכתי קלות, בלי לשנות כמובן את הנאמר). הנה אחת:
“הצבעתי לפיד. מתלבט אם להישאר איתו או להצביע אסטרטגית לליברמן או עבאס כדי לעזור לשרידותם. אציין ששניהם נתנו עבודה מצוינת בקדנציה הזו".או: “הצבעתי תקווה ובמפה הנוכחית מתלבט בין תקווה לליברמן. רע"ם זו הצבעה מעניינת שאשקול".

וגם: "לעבאס ושוב לעבאס. בלי לחשוב פעמיים". עליי לציין ששמות המגיבים האלה ודומים שהודיעו שיצביעו רע"ם הם שמות יהודיים מאוד עם אפיון אשכנזי. לכן מעניין מה שכתוב בתגובה הבאה: “הצבעתי כחול לבן. אצביע כנראה למשהו בטווח שבינם למפלגת העבודה. לגבי ההצבעה לרע"ם - אני חושב שהבחירה בדרך שהם מציעים זו הכרעה שהחברה הערבית בישראל צריכה לעשות. כלומר, רע"ם צריכה לזכות לייצוג לפי התמיכה שהדרך שלה מקבלת בציבור הערבי, לא על בסיס קולות של יהודים שהיו רוצים שזה מה שהחברה הערבית תבחר".

מתוך מה שמתגלה, לפחות מתוך התגובות בפייסבוק הזה, רע"ם תעלה בבחירות הבאות בעיקר בגלל הרבה קולות של יהודים. אפילו אותו פרופסור כתב בתמיהה מסוימת בתגובה:“פעם הייתי היהודי היחיד שהצביע רע״ם, כמדומה. מתברר שיש להם המון תמיכה אצלי בפיד".

ממש המון. רע"ם תהיה אחת המפלגות הגדולות בכנסת לפי התגובות האלה. גם בנט זוכה להמון תומכים שם. אם כי כפי שכתב מישהו: “כצופה מהצד, מעניין לדעת עד כמה הסקר הזה מייצג את כלל הציבור". אהבתי מאוד את התגובות של אלה שמראים שאפשר גם לא לענות, ובעיקר לענות בלי לענות, למשל ככה: “הצבעתי למפלגה שאני לא מעריך ואצביע למפלגה שאני לא מעריך".

יש כאלה שהודיעו שהם לא יצביעו כלל. למשל: “הצבעתי לבנט, קיוויתי שישבור את הגושים ואת הפלונטר (לא קרה, השיג דחייה של שנה במחיר כבד של תחושת מרמה והחרפת טרלול ר"ב-רל"ב) הפעם לא אצביע, כי כל הצבעה היא מתן גושפנקה לאחד הצדדים להמשיך להחריב את המדינה".

האם אף אחד מהישראלים שם לא הצביע למפלגה הגדולה ביותר בישראל? יש מעטים שכן. הנה תגובות כאלו: “הצבעתי ליכוד, ואצביע ליכוד. הכל די גרוע במידה דומה, פה יש פריימריז, יש תחושה/אשליה שאפשר להשפיע על הרשימה. יו"ר המפלגה לא קובע הכל".
או מישהו שהגיב: “קודמות - בנט, נוכחיות - ליכוד כנראה".

ליכודניקים, אל תתלהבו. לפי התגובות כאן, יש לליכוד בערך 13 מנדטים בכנסת. תגובה אחת, של אחד המצביע ליכוד, עניינה אותי במיוחד כי היא הרחיבה מעבר לתשובה קצרה: “הצבעתי מחל, וגם הפעם מחל. למה:
א. אני חבר ליכוד ואצביע למפלגה שלה התחייבתי להצביע כשאני בוחר את חברי הרשימה.
ב. סוציולוגיה.
ג. אני רוצה מדינה דמוקרטית שבה שופטים עליונים נבחרים, ראש התביעה נבחר, יש חברי מושבעים במשפט פלילי, שומרים על חזקת חפות, לא תופרים תיקים מסיבות פוליטיות, ואין שומר סף מלבד העם בקלפי".

מיד מישהי שואלת אותו: “מה זה אומר סוציולוגיה? ולמה חבר מושבעים, כשהשיטה ידועה לשמצה?". תשובתו: “סוציולוגיה: קודם כל אני עולה מצרפת, ספרדי, לא שייך לא לעולם החרדי, לא הדתי הלאומי ובוודאי לא לחילוני. אני אאוטסיידר, והליכוד, המפלגה הליברלית שבה לא רואים את הזהות של הבן אדם אלא רק את איכותו, היא הבית שלי. חבר מושבעים: זו היא לא רק אחלה שיטה, היא השיטה הדמוקרטית היחידה. לכן אין מדינה דמוקרטית בעולם שבה אין בבית המשפט חברי מושבעים".

כאשר אומרים לו שלא נכון שבכל מדינה דמוקרטית יש חבר מושבעים, וזה יותר שייך לשיטת המשפט הבריטי, הוא עונה: “למדתי משפטים בצרפת באוניברסיטה של פריז ששמה לה־סורבון. ובלימודיי למדתי שחבר מושבעים הוא דבר בסיסי בדמוקרטיה, הן אם זה במשפט המגיע מבריטניה או שזה המשפט הקונטיננטלי שמקורו בצרפת המהפכנית. לקחתי לעצמי זמן ובדקתי, אין מדינה דמוקרטית בעולם שבו מוסד חבר המושבעים לא קיים".

מעניין. חבר מושבעים בישראל זו מהפכה אדירה בקדושת השופטים, והחזרת המשפט לאדם הרגיל. יותר מדי דמוקרטיה לדעת רבים. אי אפשר כמובן לדעת מה יהיו תוצאות הבחירות לפי סקר בין האנשים האלה. אם הם היו מחליטים על פי תבונתם, לרע"ם היו בערך 20 מנדטים, ולישראל הייתה ממשלה בראשות יש עתיד או מרצ. האמת נמצאת מחוץ לפייסבוק אינטלקטואלי כזה, עד כמה שהוא מסקרן.
לצערי, אם חזרנו למציאות, אני מסכים עם מי שסיכם שם: “העובדה שבמקום לחפש הידברות וחיבורים מנסים ללכת שוב על מנדט הזהב ה־61 המכריע - די מתסכלת אותי".

פינת השלולית

הצפרדע ממורמר. היה לו מאץ' בטינדר, הוא שלח לנסיכה הזו “היי", אבל היא לא עונה. הוא שואל את עצמו אם זה משום שהוא כתב רק “היי", ולא שיר. 