בצל המשבר שממשיך להעמיק במערכת החינוך, השביתה שעוררה זעם בקרב הורים רבים והאיום על פתיחת שנת הלימודים בספטמבר, צפויה להסתיים מחר באופן רשמי ביחד עם שנת הלימודים הנוכחית. ענת דוידוב שוחחה בתוכנית "איפה הכסף?" ב־103fm עם אודליה כהן שינדרוף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית ועם מיקה אימרגליק בת ה-17 וחצי אשר סיימה את כיתה י"ב בבית הספר אליאנס שבתל אביב. השתיים שיתפו על המצב במערכת החינוך מנקודת מבטן.

בפתח השיחה, הודה אימרגליק בת ה־17 כי "אני לא אשקר, זו הייתה סיטואציה נורא מבלבלת ומתסכלת, זה היה לקום לשגרה שהיא לא שגרה. לקום בבוקר, להיות עם המחשב, בלי חברים, וחלק המאוד חשוב בבית הספר זה הפן החברתי שהופך את חווית הלמידה לכייפית. גם השנה היה לנו הרבה לימודים בזום, כל תחילת השנה, שנורא גרם לנו להמעיט גם מהחוויה של בית הספר ולהיכנס לרצינות לקראת הבגרויות. זה היה נורא קשה".

עוד סיפרה כי אחיה הקטן יעלה לכיתה י' בתחילת שנת הלימודים בספטמבר. בעקבות כך, תהתה ענת דוידוב מה היא אומרת לו לקראת השנה החדשה ואימרגליק השיבה: "מאחלת לו הרבה בהצלחה וצריך להבין שיש דברים שצריך לתת להם חשיבות כמו בגרויות ולימודים אבל צריך לזכור פרופורציות. במיוחד אני תקופת הקורונה כניסה אותי לסטרס עם הלימודים שהיו מורים שלא ידעו איך להשתלט על המחשב או להעביר את השיעור בצורה מעניינת, וזה היה נורא מיושן לפעמים. זה מה שגרם לי פחות להבין את החומר או להיות קשובה בשיעור".

"סיימתי בהצטיינות, היה לי רצון להצליח ואני מאמינה שכשרוצים אז מצליחים", הוסיפה והדגישה כי שיעורים פרטיים מהווים חלק בלתי נפרד מההצלחה בבתי הספר: "מי שרוצה להצליח חייב לעשות גם תגבור. בבתי הספר יש את התגבורים והשיעורים הפרטיים אבל לא מספיק ולא בכמות גדולה כדי שכל ילד ירגיש בנוח לפנות. יש ויש, יש מורים שגם נותנים את כל האהבה והרצון לעזור, ויש כאלו שאפחד לפנות אליהם ואצטרך לשלם על מורים פרטיים כדי להצליח".

על המחסור במורים בשכבתה, סיפרה: "היה חוסר במורים. אני יודעת שהיה בלשון מחסור במורים, בכיתה שלי קיבלנו מורה מהממת אבל היו כיתות שהיה מורה אחת שקרה לה משהו והם נשארו בלי לימודי לשון שנה והם היו צריכים להשלים את זה שנה אחר כך".


"חייבים להיות מובלים של שינוי רדיקלי במערכת החינוך"

בהמשך, הצטרפה לשיחה אודליה כהן שינדרוף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אשר הביעה את דעתה על המצב העגום במערכת: "המורים עשו מה שהם יכולים ואף מעבר לזה, אבל זה לא מספיק. מי שרוצה להישאר בחמש יחידות בכל המקצועות מבין שהוא חייב לתת שיעורי עזר. כי גם הילד צריך, הוא הולך לאיבוד בכיתות גדולות וגם היה מאוד קשה ללמוד בקורונה, ויש להשלים פערים. אז באמת, היו הוצאות מטורפות, במה שצריך. כשילד אומר שצריך את נותנת, את אמא, מנסה לעזור".

"דיברתי עם הנהלת בית הספר והם ביקשו עזרה באיתור מורה ללשון, מתמטיקה לחמש יחידות, לאנגלית. כן יש מחסור, אבל צריך להגיד את האמת - הוא לא מהשנה הזאת", הדגישה, "אני חושבת שזה מזעזע שאנחנו הופכים להיות שק חבטות וקהל שבוי שמחכים לאמירה כל ערב אם תהיה שביתה או לא. אנחנו חייבים להיות מובילים של שינוי רדיקלי במערכת החינוך אבל אני חושבת ששביתה זה אקט סימבולי, הוא לא מביא לטווח ארוך שום דבר. הייתי רוצה שזה יביא את כולנו צעד קדימה, להקמה של מועצת חינוך לאומית שלא תלויה בשום שר, שיש לה תוכנית עשור קדימה ואז לא צריך שביתות. המורים זה זעקת מצוקה, זה לא שהם רוצים לשבות, אנחנו יודעים את זה".

בסיום השיחה, הביעה כהן שינדרוף חשש כבד מהסיכוי כי שנת הלימודים לא תפתח ב־1 בספטמבר: "אני מקווה שהמורים יבינו שהם הלכו כבר על הקצה למרות שהמאבק שלהם מוצדק, השכר חייב להיות הוגן וראוי שלא נתבלבל, אבל הם הביאו את כל המשק לקצה. חייב להיות כאן שינוי מהותי, אי אפשר להתנהל משביתה לשביתה. אבל צריך לזכור שכל פעם שיש שביתה זה עוד פלסטר, זה לא מביא אותנו ליעד האמיתי שאנחנו צריכים".


סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm