ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע הערב (רביעי)  לחברי סיעת "ימינה" על כוונתו לא להתמודד בבחירות הבאות. בנט יישאר בתפקידו כראש הממשלה החלופי עם קיום הרוטציה עם יאיר לפיד. לאחר מכן נשא הצהרה לתקשורת ובה חזר על ההודעה ונימק את בחירתו.

"אזרחי ישראל האהובים, בעוד זמן קצר אסיים את תפקידי כראש ממשלת ישראל ואעביר את השרביט לחברי יאיר לפיד", אמר בנט. "העברת התפקיד תהיה מקצועית ומסודרת. אני מבקש  לעדכן אתכם שאין בכוונתי להתמודד בבחירות הקורובות. מדינת ישראל היא אהבת חיי לצד משפחתי, לשרת את המדינה זו השליחות שלי".

"אני מסיים שנה כראש הממשלה. אין עבודה קשה מזו אבל ברוכה מזו", המשיך בנט והוסיף: "הממשלה בראשותי הספיקה בשנה מה שממשלות רבות לא הספיקו: החזרנו את השקט לדרום, החזרנו את המובטלים, נלחמו בקורונה ובגל הטרור. דבר אחד צר לי, שהרבה אנשים בארץ הרגישו שהם באופוזיציה וטענו שבשנה הזאת חרב עליהם עולמם. כל קבוצה בישראל תהיהה גם בקואליציה וגם באופוזיציה".

"שאפתי כראש הממשלה לדאוג לאזרחי ישראל, לדאוג לכולם, לא משנה למי הם הצביעו. הוכחנו השנה שאנשים עם דעות מאוד שונות יכולים לעבוד יחד, אבל בהחלט אפשר להניח בצד ויכוחים. אני מבקש בעת הזאת להזכיר שרק יחד ננצח, נקשיב ונכבד את האחר במקום לשנוא", המשיך רה"מ.

לסיום אמר: "אני מבקש להודות במיוחד לשרת הפנים איילת שקד שתקבל לידיה את הנהגת ימינה אני גם מודה לשר הדתות מתן כהנא, אביר קרא ושירלי פינטו. עתה הזמן שלי להתרחק מעט, הזמן ישקיט הכל".

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה להודעתו של בנט כי "ההחלטה לפרוש מהחיים הפוליטיים אינה שלו, אלא של הציבור שמאס בו והקיא אותו מתוכו".

בימים האחרונים התייעץ בנט עם מקורביו בשאלה האם לפרוש מהחיים הפוליטיים. ביום ראשון התקיימה פגישה משולשת בינו לבין שרת הפנים איילת שקד וסגן השר לשירותי דת מתן כהנא, שניהם מ"ימינה", שבעקבותיה עלתה השאלה: האם בנט מתכוון לרוץ בבחירות מטעם "ימינה"? ואם לא - מי יעמוד בראש המפלגה?.

על פי מקורות השרה שקד מעוניינת להנהיג את "ימינה" והיא צפויה לנקוט בקו דומה לזה שהחזיקה בו בממשלה האחרונה. האפשרות של ישיבה תחת בנימין נתניהו היא אחת מהחלופות אותן היא שוקלת.

איילת שקד (צילום: דובר צה''ל)
איילת שקד (צילום: דובר צה''ל)

בשונה ממנה, השר כהנא מחזיק באותו הקו כמו בנט, כלומר - ממשלת אחדות רחבה ולא ממשלה ימנית צרה כמו שנתניהו רוצה. 

ביום שני האחרון סיכמו בנט ולפיד להביא את הצעת החוק להתפזרות הכנסת לאישור המליאה על מנת שהרוטציה ביניהם תוכל להתקיים. מטעם הצדדים נמסר כי ההחלטה התקבלה לאחר שמוצו הניסיונות לייצב את הקואליציה. הצעת החוק אושרה במליאת הכנסת ביום רביעי בקריאה טרומית.