דוח חדש של "התצפית הישראלית על רצח נשים" בהובלת ד"ר שלוה וייל מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית מצביע על עלייה משמעותית במקרי הרצח של נשים על ידי גברים בשל היותן נשים ("פמיסייד") במחצית הראשונה של שהצ 2022 לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מנתוני הדוח המתפרסמים כאן לראשונה, במחצית הראשונה של שנת 2022 התרחשו 12 מקרי רצח כאלה, לעומת 7 מקרים במחצית הראשונה של 2021 - עלייה של 71%. ארבעה מתוך 12 המקרים התרחשו בחודש יוני בטווח של עשרה ימים (בין 2.6 ל־12.6).

זהות הרוצח ידועה בתשעה מהמקרים, בשבעה מהם החשוד הנו בן הזוג או בן הזוג לשעבר של הקורבן ובשני מקרים הרוצח הנו בנה של הקורבן. מסד הנתונים של הדוח כולל שלושה מקרי רצח שבהם טרם נמצא חשוד עיקרי.

"פמיסייד" מוגדר בספרות כרצח נשים על ידי גברים בגלל היותן נשים, כלומר ללא מקרי רצח והריגה של נשים כתוצאה מתאונה, מרשלנות או ממעשים פליליים.

ד"ר וייל מזהירה: "לפני שנתיים צפינו בעלייה ברציחות נשים בישראל כתוצאה מהסגר בעת הקורונה. השנה אין סגר אבל יש עלייה בפמיסייד, בעיקר על רקע סכסוך בין בני זוג או בני זוג לשעבר, אבל יש גם מקרים של רצח על ידי בנים שרוצחים אמהות".

58% מהקורבנות בשנה הנוכחית הן ממוצא יהודי ו־42% הן מהמגזר הערבי או הדרוזי. בשלושת המקרים שבהם יש גם חשד לרצח על רקע פלילי הנרצחת היא מהמגזר הערבי. גיל הקורבן הממוצע הוא 40 כשהנרצחת הכי צעירה הייתה בת 22 והמבוגרת ביותר בת 65.

הגיל הממוצע של החשוד ברצח עמד על 40. החשוד הכי צעיר היה בן 30 והכי מבוגר היה בן 65. 33% מהמקרים בוצעו על ידי דקירה ו־16% על ידי ירי. שאר המקרים כללו מטען חבלה, טביעה, ועוד.

בשלושה מהמקרים החשוד מוכר למשטרה בעקבות מקרי אלימות. בשניים מהמקרים הנרצחת הייתה מוכרת לרווחה בגין נסיבות כלכליות ולא עקב תלונות על אלימות. ברבע מהמקרים נכח באירוע הרצח לפחות ילד אחד של הקורבן.