תחנת הכוח הראשונה בירושלים נקראה אתמול על שמו של עובד חברת החשמל וקצין צה"ל סרן מאיר טוביאנסקי, שהוצא להורג במשפט שדה ביוני 1948 בחשד לריגול, באחת הפרשות האפלות בתולדות מדינת ישראל. טוביאנסקי הוצא להורג בידי כיתת יורים כשהוא ללא כל ייצוג משפטי, אחרי ששלושה קצינים ששפטו אותו קבעו כי הוא אשם בבגידה ובמסירת סודות צבאיים לבריטים. בעת הוצאתו להורג עבד טוביאנסקי כמהנדס בחברת החשמל הבריטית בירושלים. 

חמישה חודשים לאחר מכן ראש הממשלה דאז דוד בן־גוריון מינה ועדת בדיקה, שקבעה שהוא חף מפשע ולא ביצע את העבירות שיוחסו לו. בעקבות זיכויו הוענקה לו דרגת כבוד של סרן, והוא נטמן כחלל מלחמה בבית העלמין הצבאי בהר הרצל בירושלים. את המאבק להנצחתו מוביל זה שנים סא"ל (במיל') גדעון מיטשניק, שהיה בעבר ראש ענף היסטוריה ומורשת באגף המודיעין, ביחד עם יעקב לבטוב, בנו של טוביאנסקי.

אתמול, כחלק מהחלטה של הוועדה להנצחת אישים בחברת החשמל ולקראת שנת ה־100 של החברה, נערך בדרך בית לחם בירושלים טקס לקריאת תחנת הכוח הישנה על שמו של טוביאנסקי. בטקס, במעמד בני המשפחה, השתתפו בכירים בחברת החשמל, פרופ' אליקים רובינשטיין, עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרים ומיטשניק, שהיה הרוח החיה מאחורי ההנצחה.