ישראל בדרך לבחירות: לראשונה מאז נכנס לתפקידו כראש ממשלת המעבר, העניק הערב (שבת) רה"מ יאיר לפיד נאום ראשון מלשכתו בירושלים. 

בפתח דבריו, הודה לפיד לרה"מ לשעבר נפתלי בנט ואמר: "אני רוצה להודות על ההגינות, על החברות, על כך שהובלת את הממשלה בשנה האחרונה להישגים כלכליים וביטחוניים שלא נראו פה שנים. תודה מיוחדת על העובדה שאזרחי ישראל רואים השבוע העברת תפקיד מסודרת בין אנשים שמקיימים הסכמים ומאמינים זה לזה".

בהמשך אמר כי "מדינת ישראל גדולה יותר מכל אחד מאתנו. חשובה יותר מכל אחד מאתנו. היא היתה כאן לפנינו, היא תהיה כאן הרבה אחרינו. היא לא שייכת רק לנו. היא שייכת גם לאלה שחלמו עליה אלפי שנים בגולה וגם לאלו שעדיין לא נולדו, לדורות הבאים. בשבילם ובשבילנו, אנחנו צריכים לבחור בטוב משותף. במה שמחבר אותנו. תמיד יהיו מחלוקות, השאלה היא איך אנחנו מנהלים אותן, ואיך נוודא שהן לא מנהלות אותנו".

"האמת הישראלית העמוקה היא שברוב הנושאים החשובים אנחנו מאמינים באותם הדברים, אנחנו מאמינים שישראל צריכה להיות דמוקרטיה ליברלית בה לכל אחד שמורה הזכות להחליף את השלטון ולשמור על חייו. אנחנו מאמינים שעלינו לשמור תמיד על עוצמתנו הצבאית, בלי זה אין ביטחון. אני בנו של ניצול שואה, אנחנו נגן על עצמנו בכוחות עצמנו", הוסיף.

"אנחנו מאמינים שישראל היא מדינה יהודית, אופייה יהודי וזהותה יהודית", הוסיף ואמר "אנחנו מאמינים שכל עוד צרכי הביטחון נשמרים ישראל היא מדינה שוחרת שלום, ישראל מושיטה ידה לכל עמי המזרח התיכון, כולל הפלסטינים, ואומרת: הגיע הזמן שתכירו בכך שלעולם לא נזוז מכאן, אז בואו נלמד לחיות יחד. תפקידנו להמשיך ולחזק את מעמדנו בעולם, לרתום את הקהילה הבינלאומית ללחימה באנטישמיות".

"אנחנו מאמינים שהכלכלה הישראלית צריכה להיות מבוססת על עקרונות השוק החופשי, אבל תפקידו לשמור על אלו שאין להם. אנחנו מאמינים שהאיום האיראני הוא האיום הראשון כלפי ישראל ונעשה כל מה שדרוש כדי למנוע אותו. אני עומד לפניכם ברגע הזה ואומר לכל מבקשי רעתנו: אל תנסו אותנו, ישראל תדע להשתמש בכוחה מול כל איום ומול כל אויב", הוסיף.

לדבריו, "אנחנו מאמינים שמותר לא להסכים. חופש הביטוי הוא עקרון יסוד, השאלה הישראלית הגדולה היא למה דווקא בתקופה שבה יש בינינו הסכמה לאומית רחבה בכל הנושאים רמות השנאה כל כך גדולות, התשובה היא הפוליטיקה. בישראל הקיצוניות היום לא באה מהרחובות לפוליטיקה אלא להפך. את זה עלינו לעצור, זה האתגר שלנו. הישראלים הם טובים יותר, הכלכלה הישראלית היא מוקד של עלייה לרגל, אנחנו יודעים להשתנות ולהשתפר אנחנו רק צריכים לעשות את זה יחד".

"המבחן שלנו הוא אל אם ניצחנו בוויכוח, אלא האם הסכמנו ומצאנו דרך לעבוד יחד עם אלו שלא מסכימים איתנו. את הנאום הזה שומעים עכשיו הרבה אזרחים שלא תומכים בממשלה, אני מודה לכם על ההקשבה ומחויב לעבוד בשבילכם. האתגרים שעומדים בפנינו הם כבירים, כשהם כל כך גדולים אסור לנו לכלות את כוחנו במריבות - אנחנו זקוקים אחד לשני. אנחנו רוצים שהילדים שלנו יראו שעשינו הכל כדי לבנות יחד ישראל יהודית מתקדמת חזקה וטובה, רק ביחד ננצח".

מהליכוד נמסר בתגובה לנאום: "שום אמירה של לפיד לא תסתיר את העובדה שנחשפה: שהוא שלח את המנכ״לית שלו עם צ׳ק פתוח למועצת השורא. הממשלה היחידה שהוא יכול להקים היא עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת. הברירה היא ממשלה נסחטת של לפיד שכוללת את האחים המוסלמים והרשימה המשותפת או ממשלה לאומית חזקה בהנהגת נתניהו והליכוד שתחזיר לישראל את התקווה".

עוד קודם לכן נמסר: "מועמד 'יש עתיד' לראשות הממשלה וראש ממשלת המעבר יאיר לפיד מקבל הערב זמן מסך בכל הערוצים לפתיחת מערכת הבחירות שלו. הליכוד דורש זמן מסך זהה עבור בנימין נתניהו. אם לא יינתן זמן שידור זהה זאת תהיה הוכחה נוספת להתגייסות מוחלטת של ערוצי התקשורת למועמד השמאל".

לצד זאת, ראש הממשלה יאיר לפיד ורעייתו ליהיא, ילונו הלילה במתחם המאובטח בבלפור. זאת, לאחר בפגישה שהתקיימה בין לפיד וראש השב"כ רונן בר, הובהר כי מרבית הליקויים התשתיתיים שפורטו בדו"ח מבקר המדינה, טרם תוקנו זאת לצד התקדמות בשדרוג אמצעי האבטחה שבאחריות שב"כ.

במסגרת הפגישה סוכם כי יבחן סדר הפעולות המהיר ביותר על מנת לזרז את השיפוץ האבטחתי והתשתיתי במעון בבלפור. וכן הוחלט כי כחלופה למעון בבלפור, ראש הממשלה לפיד יעשה שימוש בדירה צוות האבטחה של השב"כ במתחם המאובטח בלפור. בתוך כך, ראש הממשלה לפיד ייצא ביום שלישי הקרוב, ה-5 ביולי 2022, לביקור מדיני בפריז.

כזכור, לפני יומיים ראש הממשלה היוצא, נפתלי בנט, וראש הממשלה הנכנס, יאיר לפיד, קיימו את טקס החילופים ביניהם, מיד לאחר שהמליאה אישרה את חוק הפיזור בקריאה שלישית. בהמשך, התקיימה בין השניים פגישת חפיפה סדורה ומעמיקה, ובנט העביר ללפיד את עיקרי הסוגיות הביטחוניות והמדיניות.