צה"ל הודיע אתמול כי שלושה כלי טיס בלתי מאוישים ועוינים של החיזבאללה יורטו מעל הים התיכון בעת שטסו מלבנון למים הכלכליים, בדרכם לאסדת כריש. הכטב"ם ראשון יורט ע"י מטוס קרב מסוג ברק שהוזנק מטייסת העמק ברמת דוד ושני כלי הטיס הנוספים יורטו לראשונה ע"י טילי ברק של ספינת טילים אח"י אילת.

מחברת אנרג׳יאן, המפעילה את מאגר הגז הטבעי כריש, נמסר כי האסדה בטוחה וכי שגרת העבודה עליה לא הופרעה. החברה מביעה כתמיד אמון מלא במדינת ישראל ובמערכת הביטחון.

 יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)
יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)

כאמור, האירוע התרחש שעות לאחר הדיווחים בכלי התקשורת בסוריה, לפיהם תקיפה התבצעה נגד נשק של ארגון הטרור הלבנוני באזור עיר הנמל טרטוס ובמהלכה נפצעו שני בני אדם. על פי דיווח של מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, יעדי התקיפה היו מחסנים בהם אוחסן ציוד לחימה של חיזבאללה. 

בטרטוס, עיר הנמל השנייה בגודלה בסוריה אחרי לטקיה, ממוקם בסיס של הצי הרוסי. לכן, לא מן הנמנע שבאיראן ינסו להעביר נשק לידי חיזבאללה דרך הנמל תוך כדי עצימת עיניים רוסית.

תקיפה בשעות הבוקר עשויה להעיד על ניסיון לסכל הברחה ימית. שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן גינה את התקיפה וטען כי "ישראל  מנסה באמצעות תקיפותיה להציג את דמשק כעיר לא בטוחה".

יעד התקיפה בסוריה (צילום: SANA/Handout via REUTERS)
יעד התקיפה בסוריה (צילום: SANA/Handout via REUTERS)

כמו כן, היעד אותו בחרו בארגון הטרור הלבנוני לנסות לתקוף אינו מפתיע. אסדת כריש נמצאת בלב המחלוקת בין ישראל ללבנון. לפני כשבוע קיים שליח הממשל האמריקאי עמוס הוכשטיין פגישה מקצועית עם צוות המשא ומתן של ישראל לגבול הימי, כדי לדון בהצעה שהציג הצד הלבנוני לפתרון הסכסוך הימי בין המדינות.

הוכשטיין לא הגיע פיזית לישראל, והפגישה התקיימה באמצעות וידיאו. הצוות הישראלי שמע עדכון על ביקורו בלבנון, והצדדים דנו בגיבוש כיוונים כדי להתקדם במו"מ תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים של ישראל ותוך כוונה לסכם את הסוגיה בתקופה הקרובה. לפי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, ההצעה הלבנונית כללה את שדה קאנא בחלק הלבנוני שחורג מקו 23 (קו המחלוקת המקורי), אך לא את שדה כריש באזור קו 29. עם זאת, לפי הדיווחים בלבנון, הצד הלבנוני דרש שעד שיושג הסכם, בישראל לא יפעלו להוצאת הגז בשדה כריש והאסדה תוצא משם.

עוד קודם לכן, אמר מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה כי לארגון הטרור שהוא עומד בראשו יש את היכולת למנוע מישראל להפיק גז מאסדת הקידוח "כריש". "יש לנו את היכולת הצבאית, הלוגיסטית והמודיעינית בכדי לגרום לאויב לא להפיק גז ממאגר 'כריש'", אמר נסראללה בנאום שנשא והוסיף: "העושר הימי שלנו הוא התקווה היחידה שיש ללבנון אם היא רוצה להציל את עצמה מקריסה כלכלית".

"האויב שלח ספינות מלחמה ליד השטח הימי מחשש לאיומים מלבנון", אמר מנהיג הארגון. "כל הצעדים של האויב לא יסייעו לו להגן על פעילותו בהפקת הגז של אסדת כריש. ההתנגדות מסוגלת מבחינה צבאית למנוע מישראל את הפקת הגז".

חסן נסראללה בנאומו (צילום: רויטרס)
חסן נסראללה בנאומו (צילום: רויטרס)

בצה"ל מעריכים כי כלי הטיס של החיזבאללה לא היו חמושים ולא היוו איום. לא היו מהם פיצוצי משנה וככל הנראה הם טסו לעבר האסדה כדי לבצע פעולת תודעה. כמו כן, על פי ההערכות התקרית נועדה על מנת לפגוע במו"מ עם לבנון על המים הכלכליים. הכטב"מים טסו בגובה נמוך וחלקם במהירויות נמוכות כשהם לא במבנה מסודר. כמו כן, הם יורטו ממרחק של מיילים בודדים עד עשרות מיילים מהאסדה.

כזכור, בתקרית האווירית בין ישראל לחיזבאללה בחודש פברואר, חצה כלי טיס קטן משטח לבנון לישראל. הטיסן חצה כאשר מערכות הגילוי עקבו אחר מסלולו. הופעלו מסוקי ומטוסי קרב, שוגר מיירט כיפת ברזל, אך לא נרשם יירוט מוצלח והופעלו התרעות לעורף. לאחר דקות הטיסן שב ללבנון.

לאחר התקרית, דיווחו כלי תקשורת בלבנון כי מטוסי חיל האוויר ביצעו יעפים שיצרו בומים על-קוליים מעל רובע דאחייה, מעוזו של חיזבאללה בבירה הלבנונית.