מה חיזבאללה רוצה? אוהד חמו, פרשן חדשות 12, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על האירוע שהתרחש במהלך סוף השבוע, במהלכו ארגון הטרור הלבנוני ניסה לפגוע, באמצעות כלי טיס, באסדת כריש. "הוא רוצה להעביר מסר מאיים", הסביר בראשית דבריו ב-103FM, "הסיפור פה הוא בעצם ניסיון הארגון להעביר מסר גם פנים לבנוני וגם כמובן לכיוון ישראל. והדבר הזה מתכתב עם הדברים שאמר מזכ"ל הארגון חסן נסראללה רק לפני פחות מחודש- 'לבנון לא תתיר לישראל להפיק גז מהשדה הזה'". 

"הטענה של חיזבאללה, ובכלל של לבנון, היא שמאגר כריש נמצא בגבול המים הכלכליים של לבנון ואפילו חלקו נכנס אליהם, זאת בעוד שבישראל אומרים ובצדק שמדובר בשקר", ציין הפרשן, "אבל, אתם רואים את גרירת הרגליים של לבנון בכל הקשור למו"מ, הם לא מגיעים לפתרון, למרות שאני חייב לומר לכם, הדבר הזה לא כל כך מובן לכאורה, מדוע? משום שאם יש משהו בעולם שיכול להוציא את לבנון מהצרות הכלכליות שלה, אנחנו מדברים על מדינה שהמשבר הכי גדול שלה זה משבר אנרגיה – זה בדיוק הדבר שיכול לפתור את העניין".

"כולם בלבנון מתייצבים היום מאחורי חיזבאללה", הוסיף חמו, "ראש הממשלה החליפי והנשיא עאון, כולם מצהירים הצהרות מאוד מתלהמות סביב הסיפור. ההבנה שלי היא שמה שאנחנו רואים פה זה שחיזבאללה בעצם מאתגר גם את הנשיא הלבנוני וגם בכלל את המערכת הפוליטית הלבנונית". לדבריו, הארגון מייצר איזושהי משוואה שאומרת – ויתור שווה בגידה, זה מה שחיזבאללה אומר וכולם ממשיכים אחריו. "למרות שההבנה של כולם בעצם היא שללא ויתור או ללא ישיבה רצינית ופתרון של העניין הזה, הם בכלל לא יכולים ליהנות מהתחלה של חיפושים", הדגיש.

האירוע הזה אמור מבחינת חיזבאללה להקשיח את העמדות של לבנון במו"מ הבינלאומי?
"לחלוטין, אנחנו רואים פה שרירים שחלקם מכוונים פנימה, אל תוך הבית". 

 יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)
יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)

בהמשך הריאיון, המגישים שאלו מה אפשר לומר על כך שכוונת חיזבאללה לשגר את הכטב"מים הייתה חשופה לגמרי למודיעין הישראלי, וחמו השיב: "אנחנו יודעים שהמודיעין הישראלי בהחלט פעיל ויש לו יכולות מאוד איכותיות בכל מה שקשור לזירת צפון". הוא הדגיש כי "אין ספק שלישראל יש יכולות מודיעיניות בזירת לבנון, זירת חיזבאללה, הרבה יותר גדולות ממה שהכרנו בעבר, כולל ב־2006, מלחמת לבנון השנייה".

בסיום השיחה, חמו הוסיף: "האם צריך להתבשם בזה? ממש לא, בסוף אנחנו מדברים על אירוע אחד נקודתי עם יכולות מודיעיניות באמת יוצאות דופן, אבל אני מציע שלא נחמיא לעצמנו יותר מדי. בסוף חיזבאללה הוא ארגון מאוד רציני".  

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103