בית המשפט העליון קבע היום (ראשון) פה אחד כי צו הכניסה לישראל חל על אזרחי אוקראינה שמבקשים להיכנס לישראל לתקופה של עד שלושה חודשים, גם במצב שנוצר עקב המלחמה באוקראינה. עורך הדין תומר ורשה, שהגיש את העתירה לביהמ"ש, הסביר ב"איפה הכסף" ב-103FM כי למרות ההחלטה, הוא נותר מעט מאוכזב: "קיווינו שזה יקרה הרבה יותר מוקדם, אין פה עניין של היגיון או סבירות".

"אנחנו הגשנו את העתירה משום שדווקא בשעתה הקשה של אוקראינה, במקום לחבק את אזרחיה הנמלטים שרוצים להגיע לכאן למשפחות והחברים, נתקלנו בהחלטה של שרת הפנים איילת שקד לבטל את הפטור משהות, להטיל מגבלות, צורך במילוי טפסים דיגיטליים. בדקנו את הדברים, ראינו שזה בניגוד לחוק, בניגוד לצווים ברורים, ועתרנו לבית המשפט לבטל את זה", פתח עו"ד ורשה את דבריו.

עוד הוא הוסיף וסיפר כיצד התנהל הדיון בעתירה: "באנו ואמרנו שיש דרך חוקית לבצע מהלך מסוים ושרת הפנים לא פעלה בדרך הזו. האמנו מאוד בתיק, היו שני דיונים, חשבנו שהיינו מאוד משכנעים, חיכנו לפסק הדין ולא הגיע. בינתיים המלחמה נמשכה, אני מאמין שגם בית המשפט העליון קיווה שאולי העניין הזה יסתיים".

לדבריו, בזמן שעבר בינתיים עזבו אלפי אוקראינים את ישראל, מה שהוכיח כי הם לא הגיעו על מנת להשתקע: "הם רצו לחזור. אנחנו טענו שההחלטה של שרת הפנים הייתה מנוגדת לנתונים ולעובדות, היא הייתה פופוליסטית, העלנו את הכול בפני העליון וזה באמת שכנע אותם. זה התקבל פה אחד, כולל הוראה חד משמעית שלמעשה מהיום המתווה הזה בטל וכל אזרח אוקראיני יכול לעלות למטוס".

עורך הדין ורשה הסביר בנוסף כי כי כעת, בעקבות החלטת העליון, כל אוקראיני שיחפוץ בכך יוכל לקנות כרטיס טיסה כמו כל אזרח ממדינה הפטורה מוויזה. עם זאת, הוא הדגיש כי כל בקר גבולות יוכל לסרב במקרה פרטני בו הוא ירגיש כי יש חשש להגירה בלתי חוקית.

עוד הוא טען כי "השרה עשתה כמה פעולות בעניין. היא לא אפשרה להם להגיש בקשות מקלט אבל היא כן האריכה את השהייה שלהם באופן קצוב, כרגע עד סוף יולי, ושלא ינקטו פעולות אכיפה נגד העסקתם. הם לא קיבלו אשרות עבודה אבל הם כן יכולים לעבוד בישראל. נכון להיום המצב הוא שאותם אנשים כרגע יכולים להתפרנס באופן זמני והמטרה של כולם שהמלחמה תסתיים והחיים ישובו למסלולם".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm