בעוד כשבועיים ינחת בשדה התעופה בן־גוריון נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. את פניו יקבל ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד. עם סיום ביקורו הנשיא ימריא להמשך מסעו בסעודיה בעיר ג'דה, שם ייקח חלק בפסגה ערבית אזורית עם המדינות סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, עומאן, כווית, קטאר, מצרים וירדן.

ישראל לא הוזמנה למפגש, אך בימים האחרונים נפגש נשיא המדינה יצחק הרצוג עם המלך הירדני עבדאללה בארמונו. למפגש המקדים הזה תפקיד משמעותי טרום הביקור של ביידן בסעודיה. מטרת הממשלה היוצאת היא ליצור שינוי מדיני משמעותי עבור ישראל באזור, הנשען על קידום עומק אסטרטגי אזורי, כולל הרחבת המעגל למדינות ערביות שקודם לכן לא היו שותפות, במקביל להעמקת הקשרים ונרמול היחסים להמשך שיתוף פעולה והידברות מדינית עם מדינות ערביות שמקיימות מגעים ישירים עם ישראל.

ביקור ביידן באזור ייחשב להצלחה עבור ישראל אם יצליח להגיע להסכמות עם פסגת המדינות הערביות על הנושאים הבאים: ברית הגנה ערבית־ישראלית בחסות אמריקאית נגד תוקפנותה של איראן כלפי מטרות ישראליות; אי־הסרת הסנקציות על איראן; ותיאום מרבי בין המדינות. נושא אחד שהוא בסל המטרות המשותף של ביידן וישראל ושאיננו קשור לפסגת המדינות הערביות בג'דה הוא נושא חוק הוויזות לארצות הברית לישראלים.

חוק הוויזות, שנפל יחד עם הממשלה, היה אמור לפתוח בפני אזרחי ישראל את הכניסה לארצות הברית ללא ויזה. זהו חלום ישראלי של שנים רבות: להגיע לארצות הברית כמו לאירופה, בלי טפסים מורכבים, עמידה בתורים, עריכת ראיונות בשגרירות האמריקאית ותשלום של מאות דולרים עבור ויזה.

גם הנשיא ביידן היה אמור לזרז את קידום הנושא ורואה בו עניין עקרוני על מנת לעגן את יחסי החברות, האמון ושיתוף הפעולה בין שתי המדינות. שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס פנה בימים האחרונים ליו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו במטרה לשכנע אותו לתמוך בהעברת החוק טרום התפזרות הכנסת משום שיש בכך אינטרס מדיני משותף לשתי המדינות, וכמובן לאור קידום הנושא באופן אינטנסיבי בתקופה האחרונה על ידי הנשיא עצמו.

על פי הדיווחים, נתניהו סירב לקדם את חקיקת החוק, האופוזיציה הצביעה נגד, והחוק נפל. אך עדיין יש תקווה שיהיה אפשרי להעביר את החוק בוועדת ההסכמות של הכנסת, שמורכבת משני נציגים בכירים של שתי המפלגות הגדולות ויכולה להגיע להסכמה משותפת על קידום הנושא.
זו השעה להתכונן לביקורו של ביידן ולסמנו כפסגה מדינית אזורית מתוך הבנה שזו מטרה ישראלית כוללת, בלי קשר לשיוך מפלגתי.