הכנסת יצאה היום (שני), בתום ישיבת המליאה, לפגרת הבחירות שתחל מחר ותימשך עד כינוס הכנסת ה-25. זאת, לאחר ניסיונות הקואליציה לקדם בכל זאת את חוק המטרו. אולם בליכוד התנגדו לכך בתוקף ולבסוף החוק לא יקודם היום במליאה.

בתקופת הפגרה תופעל 'ועדת הסכמות' שתורכב משני ח"כים – יו"ר הקואליציה ויו"ר האופוזיציה שרשאית לאשר את פעילות הוועדות. בנוסף ייתקימו בהן דיונים ביוזמת הממשלה, או ביוזמת יו"ר הוועדה, או ביוזמת שליש מחברי הוועדה. כמו כן, הממשלה או 25 חברי כנסת רשאים לדרוש את כינוס המליאה בתקופת הפגרה לצורכי חקיקה.

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר אתמול לפני ישיבת הממשלה, לקראת ישיבת המליאה האחרונה היום: "הייתי שמח אם כולנו היינו עושים מאמץ למרות הכל להעביר את חוק המטרו בקריאה שנייה ושלישית". הוא סיפר כי שוחח בעניין זה עם יו"ר הקואליציה ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) וכי בכוונתו לשוחח גם עם יו"ר הכנסת מיקי לוי ועם ראש הממשלה יאיר לפיד.

מרב מיכאלי (צילום: אבשלום ששוני)
מרב מיכאלי (צילום: אבשלום ששוני)

ליברמן גם צייץ על כך בטוויטר וכתב: "גם ברגעים אלה אני ממשיך לפעול מול ועדת ההסכמות, נשיאות הכנסת ויו"ר הכנסת כדי להעביר את הפרויקט התשתיתי הכי גדול שהיה פה מקום המדינה, בקריאה שנייה ושלישית". גם שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה אתמול לפני כניסתה לישיבת הממשלה כי "חוק המטרו הוא הכרחי כדי לקדם ולהוציא לפועל את פרויקט התשתית הכי גדול בתולדות מדינת ישראל. זה כאילו הליכוד לא יסכימו לעשות את המוביל הארצי".

"לא אוותר על חקיקת חוק המטרו, כדי שאזרחיות ואזרחי ישראל יוכלו לצאת בעתיד מהפקק. נמשיך להיאבק על זה. לא יכול להיות שיעבירו הגדלה למימון מפלגות, אבל את חוק המטרו לא. פשוט לא מקובל", הוסיפה.

מטעמו של ח"כ יואב קיש, נציג הליכוד בוועדת ההסכמות, נמסר כי "אף חוק לא יעלה במליאה מלבד החוקים שסוכם עליהם בוועדת ההסכמות - חוק המכת"זיות וחוק האיזוק האלקטרוני". הנושא יעלה היום בישיבת נשיאות הכנסת. אולם נראה כי הסיכויים להעברת חוק המטרו קלושים, אלא אם כן תהיה תפנית של הרגע האחרון בעמדת הליכוד.

ח''כ יואב קיש (צילום: יונתן זינדל)
ח''כ יואב קיש (צילום: יונתן זינדל)

במליאה תעלה היום להצבעה בקריאה ראשונה הצעת חוק ממשלתית שקידם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב (עבודה), שאליה הוצמדו חמש הצעות חוק פרטיות. לקראת ההצבעה אמר בר-לב ל"מעריב": "חוק הפיקוח הטכנולוגי, שנועד בעיקר להגן על חייהן של נשים מאוימות מפני גברים אלימים - יעלה בכנסת לקריאה ראשונה, ובכך השכל הישר מנצח את הפוליטיקה הקטנה. למרות חשיבותו, החוק הזה היה תקוע באופן מופקר במשך שש שנים, ועם כניסתי לתפקיד החלטתי שאחת המטרות המרכזיות שלי היא לקדם אותו, ובכך להציל את חייהן של אלפי נשים מאוימות. וזה בדיוק מה שיקרה היום בכנסת".

את הצעת חוק המכת"זיות, שתעלה היום בקריאה ראשונה, יזם ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) ואליה הוצמדה גם הצעת חוק של ח"כ גבי לסקי (מרצ). ההצעה קובעת כי בכל שימוש שהמשטרה תעשה במכת"זית לצורך פיזור הפגנה תופעל באופן אוטומטי מצלמת וידיאו, שתתעד את פעולת ההתזה. זאת כדי שאדם שטוען שהוא ניזוק מהפעלת המכת"זית יוכל לדרוש מהמשטרה את צילום הווידיאו. כך, אם המשטרה לא פעלה כדין, יהיה ניתן להגיש תלונה למח"ש וכן תביעת נזיקין לבית המשפט.