אוהבים עגבניות, תפוחי אדמה וחצילים? כולם שייכים למשפחה אחת - הסולניים - שאליה שייך גם הטבק הידוע לשמצה. ד"ר מאיה רוזמן סיפרה בתוכניתה ב-103FM על מחקר שבדק האם יש סכנה באכילת ירקות סולניים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"הירקות הסולניים מכילים חומרים שנקראים אלקלואידים", פתחה התזונאית. "האלקלואידים הללו הם משפחה ענקית של חומרים, שיש ביניהם גם כאלו שרעילים, אבל גם כאלו שאנחנו ממש רוצים אותם. לדוגמה סרוטונין, החומר שמשפר לנו את מצב הרוח, הוא אלקלואיד, מלטונין, החומר שדרוש לשינה טובה, שייך גם הוא למשפחה זו, כמו גם הקפאין. הרעילים מביניהם בדרך כלל גם מרים מאוד מה שגורם לנו לא לצרוך אותם. האלקלואיד הכי מפורסם שנמצא בסולניים הוא הניקוטין. הניקוטין נמצא בסולניים נוספים כמו עגבניות או תפוחי אדמה, אבל החציל הוא הירק העשיר ביותר בניקוטין".

המומחית ביקשה להבהיר כי "אין מה לדאוג, ב־9 ק"ג שלמים של חצילים - יש ניקוטין בכמות כמו בסיגריה אחת. בכל מקרה ניקוטין במזון אינו מזיק אולי אפילו מועיל (גם בסיגריות הוא לא הגורם העיקרי למחלות). במחקר שפורסם בירחון האמריקאי לתזונה קלינית בדקו את הקשר בין צריכת סולניים וניקוטין לבין דמנציה, בקרב אנשים שמעולם לא עישנו אפילו סיגריה אחת. במחקר השתמשו בנתונים מ־50,000 אנשים אחריהם עקבו במשך 26 שנה, בדקו את התזונה שלהם ולכמה מתוכם התפתחה דמנציה".

רוזמן סיכמה: "התוצאות המובהקות היו רק בקרב נשים - לאלו שצרכו יותר פלפלים וסולניים, היה סיכון מופחת משמעותית לדמנציה".