מכירים את המשפט: "צרת רבים - נחמת טיפשים"? נזכרתי במשפט הזה אחרי ששמעתי את התירוצים של מי שאחראים לכך שאנחנו ממתינים שעות רבות בתורים ממושכים כדי לטוס לחו"ל, או כדי לקבל את המזוודות. האחראים למחדל מצאו ענף חדש להיתלות עליו, ועכשיו הם טוענים שכך מתנהלים הדברים בכל נמלי התעופה בעולם. אז מה? מה זה קשור אלינו? אותנו מעניין הכאוס בנמל התעופה הבינלאומי שלנו. אנחנו חיים כאן, וכשאנחנו מבקשים לטוס מישראל או לחזור אליה, יש לנו ציפייה שהדברים יתנהלו במהירות וביעילות.

כולנו מכירים את הסיפורים הידועים שבגלל הקורונה פוטרו מאות עובדים מנמלי התעופה, ורבים מהם מצאו עבודה אחרת, אבל אם רשות שדות התעופה תשלם שכר ראוי, שהוא מעל לשכר המינימום, ואולי קצת יותר בחופשת הקיץ, סביר להניח שהיא תצליח למצוא במהירות את העובדים שהיא מחפשת. אלא שהאמת טמונה במספרים הגדולים. מתברר שרשות שדות התעופה נמצאת בקשיים כספיים גדולים, מה שמקשה, או לא מאפשר לה כנראה, לקלוט במהירות עובדים חדשים. הרשות סיימה את שנת 2021 עם גירעון שהגיע ל־899 מיליון שקלים בגלל משבר הקורונה, מה שהביא להפסד תפעולי של מיליארד שקלים. כדי להיחלץ מהמשבר, הרשות מתכוונת לצאת למבצע גיוס חוב, של עד שני מיליארד שקלים וחצי, כבר בשנה הקרובה. מטרת המבצע היא לפרוע קווי אשראי קיימים, שנפתחו בשנות הקורונה. החוב שתיקח על עצמה הרשות יהיה ממסגרות בנקאיות, ובאמצעות גיוס איגרות חוב מגופים מוסדיים, כאשר הציבור הרחב לא יוכל להשתתף בתוכנית.

זאת הפעם הראשונה שרשות שדות התעופה פונה למשקיעים מוסדיים ומבקשת עזרה במימון פעולותיה, מה שמעיד על כך שהיא נפגעה קשות מהקורונה. יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ יעל בן משה (כחול לבן), שבפניה הופיע מנהל נמל התעופה, שמואל זכאי, שהודיע שלשום על פרישתו מתפקידו, העירה ובצדק ש"הממשלה צריכה להכניס את היד עמוק לכיס ולפתור את הבעיה". לפני יותר משבוע הייתי בנמל התעופה, ושוב ראיתי את אותם מראות. השבוע אהיה שם שוב, ואני מכין את עצמי כבר עכשיו לכך שאיאלץ להמתין בתור ממושך, מחוץ לטרמינל, ללא מזגן.

עד שרשות שדות התעופה תפתח במבצע גיוס החוב שעליו היא החליטה, היא חייבת עזרה דחופה מהממשלה. צריך לראות איך מצליחה הרשות לגייס עובדים חדשים, למרות הקשיים הכספיים שבהם היא נמצאת. הרשות יכולה למצוא חיילים משוחררים, סטודנטים ומובטלים, שיסכימו לעבוד גם בפריקת המטוסים, תמורת שכר אטרקטיבי, ובכך לפתור את הבעיה. השאלה היא אם יש לה את הכסף לכך, ואם היא יכולה לעשות זאת ללא עזרה מיידית של הממשלה. כוח האדם שייקלט יוכל גם לאתר את עשרות בעלי המזוודות שממתינים שבועות לקבלת הכבודה. נכון היה עושה מנכ"ל הרשות החדש, אלוף (מיל') חגי טופולנסקי, אם היה מתייצב באומץ מול המצלמות ומספר לציבור את האמת על מה שצפוי לנו בעתיד בנמל התעופה.