"לא יכולה לומר שלגמרי הופתעתי מקיומן של בחירות, כי אני כמו כולם, חיה כאן במדינה והייתי ערה לרחשים, להתפתחויות כל פעם מחדש, לאווירה, אז תמיד היינו עם יד על הדופק", מודה מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, שנערכת בימים אלה לקיומן של הבחירות החמישיות בתוך שלוש שנים וחצי. "להגיד שזה היה צפוי לגמרי - לא. אבל כן תמיד הייתה תחושה שאולי זה יהיה עוד מעט, אבל עדיין זה בכל פעם מפתיע מחדש".

קלפי  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
קלפי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

מאכזב אותך ששוב פעם נקלענו לבחירות?
“בפן המקצועי אני לא במקום של להתאכזב או לא להתאכזב. יש לי תפקיד שאני צריכה לבצע אותו, ביצעתי אותו עם כל הצוות של ועדת הבחירות המרכזית בסבבי הבחירות שעברנו, אנחנו מבחינתנו יודעים שעשינו את המרב ואת המיטב על מנת שמערכת הבחירות תצליח. מרגע שאנחנו מסיימים ומגישים את התוצאות, זה כבר לא נתון בידיים שלנו. אנחנו מעבירים את השרביט הלאה - לכנסת, לפוליטיקאים, לממשלה, ואני מאוד מקווה שהפעם כשנעביר את השרביט הזה, הוא יחזיק מעמד ארבע שנים".

מענה לכל דבר

הבחירות הקרובות, ב־1 בנובמבר, יהיו הפעם השביעית שעדס, בת 55, תנצח על מערכת הבחירות כמנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית. בסך הכל עברה 15 מערכות בחירות מאז הגיעה כחיילת משוחררת לעבוד בוועדה.

האם התכיפות של מערכות הבחירות מפחיתה מההתרגשות לקראת הסבב החדש?
"בדיוק בסוף השבוע האחרון בארוחת שישי המשפחתית שלנו היה שיח על זה. יש לי אחיינים בוגרים, בני 18 ו־19, שגדלים לצד הבחירות כל השנים, הם חווים את זה באופן אישי, והם דווקא אלה שאמרו לי שזה מדהים איך כל פעם מחדש, למרות שיש כאן עבודה מאוד קשה ולמרות שזה כבר הפך להיות למשהו שגרתי, אני עדיין נראית כאילו שזה מרגש אותי, וזה באמת נכון".

עוד הוסיפה עדס ש"בחירות זה בחירות, והמשימה היא מורכבת בכל פעם באופן אחר. זה לא משנה כמה פעמים אעשה את זה – אני עדיין מתרגשת כמו בפעם הראשונה כשהגעתי לוועדת הבחירות, כשלא ידעתי מה זה בכלל ועדת בחירות, איך עושים בחירות. זה מרגש אותי כל פעם מחדש באותה צורה. האדרנלין הוא אותו אדרנלין ואני שמחה על כך, כי אחרת אין לי מושג איך הייתי מצליחה לעשות את זה".

בחירות 2021 (צילום: אבי רוקח, פלאש 90)
בחירות 2021 (צילום: אבי רוקח, פלאש 90)

מהו מבחינתך הדבר הכי מרגש בכל התהליך הזה?
"אני מסתכלת על זה כעל סוג של יצירה. יש לי דף לבן, דף חלק. זה כמו שאמן, צייר, מקבל דף חלק וצריך לחשוב איך הוא רוצה שהציור שלו ייראה ואיך הוא ממלא, צובע אותו. יש כללים לציור הזה, יש לו סגנון משלו. בוועדת הבחירות אנחנו אלה שממלאים את הצבע כדי לקבל בסופו של דבר את התמונה הסופית. זה כל פעם דורש להמציא את עצמנו מחדש, לחשוב על חידושים ועל התפתחויות, על שיפורים, איך צועדים עוד צעד קדימה. גם כשהדברים מצוינים, איך אנחנו מהמצוינות הזאת מתקדמים קדימה, מביאים עוד משהו חדש".

עדס ציינה ש"אין דבר כזה שאין תקלות או בעיות. אני עסוקה בבחירות מאות פעמים ביום במתן פתרונות. והיכולת הזו בסוף לפתור כל דבר - גם מרגשת כל פעם מחדש, כי את יודעת שעם כל הקושי, אנו נותנים מענה כמעט לכל דבר. כמובן חשוב לי שגם הציבור תמיד יסתכל על כך שכל מערכת בחירות עומדת בפני עצמה, ויכול להיות שהמערכת הזו תכריע את הכף וסוף־סוף תייצר לנו את היציבות השלטונית שאנחנו כל כך מייחלים לה. לכן חשוב שכל אחד מאיתנו יגיע לקלפי ב־1 בנובמבר, יביע את עמדתו ואת קולו, כי בסופו של דבר זה משפיע על החיים של כל אחד מאיתנו ברמה האישית".

אורלי עדס (צילום: ענת קזולה)
אורלי עדס (צילום: ענת קזולה)


מה ועדת הבחירות עושה בין סבבי הבחירות?
"בשנים האחרונות כמעט שכחנו מה זה 'בין סבבים'. נכון שהייתה עכשיו שנה בין שתי המערכות, אבל בפועל בגלל שהיו ברצף ארבע מערכות, שגם היו מאוד מורכבות, מאוד מיוחדות וגדולות בהיקפים שלהן - הצטברו אצלנו דברים שנדרשנו להשלים אותם במשך הזמן שאחרי הבחירות, כגון אינספור התחשבנויות עם אלפי ספקים, התחשבנויות עם סיעות הכנסת היוצאת על תשלומים לחברי ועדות . במקביל התחלנו תהליכים של הפקות לקחים. לצערי לא הספקנו לסיים אותם, אנחנו ממש בעיצומם".

בתוך כך, המנכ"לית אמרה ש"נצטרך לחשב מסלול מחדש כרגע: להציב את כל מה שלא הספקנו ולראות מה הכי דחוף לנו כרגע לקדם. במקביל, בין הסבבים, יש לנו רעיונות לדברים חדשים שאנו רוצים לעשות. למשל חשיבה על פנקס בוחרים ממוחשב, שאנחנו לא מספיקים להגיע אליו כי יש כל הזמן בחירות. אני מקווה שהכנסת הזו תחזיק מעמד ותאפשר לנו להגשים את החלומות האלה".

בחירות 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בחירות 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

על השולחן

בפעם הקודמת הבחירות נערכו בעיצומה של הקורונה. אף שהמצב כיום אחר, נדרשת מוועדת הבחירות גם כיום היערכות שונה בשל הקורונה: "אנחנו בדיוק באותו חוסר ודאות כמו שהיה בפעם הקודמת. זה לא משנה כמה חולים יהיו, ועדת הבחירות צריכה לתת מענה לכל חולה ולאפשר לו להצביע. ולכן גם הפעם נידרש להקמת ות קורונה".

עדס הוסיפה ש"התקבלה הוראת שעה בכנסת שקובעת שבכל רשות מקומית במדינת ישראל תהיה ביום הבחירות לפחות אחת לחולי קורונה. ואם חלילה יהיה גל תחלואה יותר גדול, אז בהתאם לרמות התחלואה בכל יישוב - נחליט. זה לא יהיה ברמה של הפעם הקודמת: לא נראה פה את הסרבלים הלבנים, אבל עדיין יהיה צריך לתת מענה. עברה גם הוראת שעה שיהיו קלפיות בכל בתי האבות והדיור המוגן, בכל מוסד שיש בו 75 דיירים ומעלה, על מנת להגן על אותה אוכלוסייה".

מה יהיה האתגר הגדול בבחירות הקרובות?
"כרגע, בשבוע הזה שאני מדברת איתך ונניח בשבועיים הקרובים - האתגר יהיה גיוס כוח אדם לוועדת הבחירות. ועדת הבחירות היא גוף מאוד קטן של 45 עובדים שפועלים בתוך משכן הכנסת. אנחנו כרגע נדרשים להקים 19 ועדות אזוריות ולגייס בערך 1,100 עובדים שיעבדו בוועדות הללו ויתחילו למלא את הפעולות שנדרשות לפי חוק. עד יום הבחירות אנחנו צריכים לגייס כ־70 אלף אנשים. בפעם הקודמת התקשינו מאוד. אנחנו כבר כעת מרגישים שנתקשה שבעתיים מכמה סיבות. משהו קרה בשנתיים האחרונות מבחינת שוק העבודה והרצון של עובדים לעבוד".

בחירות 2021 (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
בחירות 2021 (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

באותו נושא, אמרה עדס כי "לצד זאת, יש את העובדה שאנו בראשית יולי־אוגוסט, תקופה שבה הורים לילדים קטנים מתקשים לעבוד. ויש גם את חגי תשרי שבהם רובם מעדיפים לא לעבוד. בהמשך יש לנו שתי סוגיות משמעותיות על השולחן שכבר היו בעבר: סוגיית טוהר הבחירות שתלווה אותנו גם הפעם, כל מערך מפקחי טוהר הבחירות, ציוד ששיפרנו. האתגר הגדול יהיה לחזק את המערך הזה".

בכל הנוגע לאתגר השני, ציינה המנכ"לית ש"הוא סוגיית ההתמודדות עם איומי הסייבר והגנת הסייבר. אנחנו עושים, ועשינו בארבע מערכות הבחירות האחרונות, המון פעילות בתחום הזה. אנחנו ניערך בהתאם גם הפעם, ואני מקווה שכל ההיערכות תסייע לנו להתמודד עם כל סוגיה שתעלה. אומנם לפי לוח השנה יש לנו ארבעה חודשים, אבל זה לא באמת כך", אמרה.

"בפועל יש כ־70 ימי עבודה בגלל החגים, ערבי חג. ויש עדיין קורונה, כך שקרוב לוודאי אנשים יחלו וייעדרו, מה שידלל לי את העובדים במשימות חשובות. גם צריך לקחת בחשבון את חופשות הקיץ. להבדיל מהפעמים הקודמות שבהן לא אפשרנו לעובדים לצאת ולו ליום אחד - כנראה שהפעם לא נוכל לא לאפשר להם לפחות יום־יומיים של חופש. כך שבפועל אין מספיק ימי עבודה. אנחנו צריכים לנסות לצמצם פערים עכשיו בפעולות אחרות כדי לא ליצור פערים בהמשך".