עונת המשמשים קצרה, ובימים אלו ניתן למצוא אותם בדוכני המרכולים ובשווקים הפתוחים. זה הזמן להכין מהם שלל מטעמים. למשמשים מנעד חמוץ־מתוק מיוחד במינו המשתלב נהדר במטעמים מלוחים ובקינוחים מתוקים. מרקמם נוח לבישול, לאפייה, לאידוי וטיגון, ואחרי שמוציאים את החרצן מתקבלת מעין קערית קטנה שנוח למלא בה מה שרוצים – גבינות, סלטים או בשרים.

בארץ המשמשים מבשילים בין מאי ליולי והם נחלקים לשני זנים עיקריים: "רעננה" - כתומים, גדולים ויפים; ו"באלדי" - בהירים, קטנים, בצבע כתמתם צהוב. מקץ חודש עד חודש וחצי הם נעלמים מהשווקים, כך שאל תוותרו על הכנת מטעמים, ריבות ושימורים מהפרי הנהדר הזה. אחד הדברים שניתן להכין, ואף לשתף את הילדים בהכנתו, הוא לחמניות מתוקות שאפשר למלא בהן הפתעות כמו פירות טריים, פירות מיובשים, אגוזים וכמובן שוקולד צ'יפס. מתכון מהיר הכנה, שמאפשר לילדים ללוש, לעצב ובסוף לנגוס בחדווה בכל לחמנייה.

מתכונים נוספים באתר הקולינרי של פסקל

משמש לחמניות (צילום: פסקל פרץ-רובין)
משמש לחמניות (צילום: פסקל פרץ-רובין)

לחמניות משמש/שוקולד צ'יפס

החומרים (ל־20־25 לחמניות קטנות):
500 גרם (½3 כוסות) קמח מנופה
25 גרם שמרים טריים
1 ביצה
2 כפות שמן
1 כף גדושה מרגרינה בטעם חמאה
4 כפות סוכר
1/2 כפית מלח
½1 כוסות מים

מתכון מהיר להכנה (צילום: פסקל פרץ-רובין)
מתכון מהיר להכנה (צילום: פסקל פרץ-רובין)

לתוספת פירות:
1/2 כוס משמשים חתוכים
1/2 כוס אגוזי מלך/פקאן קצוצים גס
1/2 כפית קינמון (לא חובה)

לתוספת שוקולד:
1/2־3/4 כוס שוקולד צ'יפס

להברשה:
1 ביצה טרופה
1/2 כוס גרגירי שומשום

הכנת עוגיות שוקולד צ'יפס (צילום: פסקל פרץ-רובין)
הכנת עוגיות שוקולד צ'יפס (צילום: פסקל פרץ-רובין)

אופן ההכנה:
1. מניחים קמח בקערת מערבל. יוצרים גומה במרכז ומניחים בה שמרים, ביצה, שמן ומרגרינה. מפזרים מסביב סוכר ומלח. מערבלים עם וו לישה באטיות ומוסיפים בהדרגה מים, עד לקבלת בצק חלק ואחיד הניתק מדפנות הקערה.
2. מחלקים את הבצק לשניים. לחלק אחד מוסיפים משמשים ולשני שוקולד צ'יפס. לשים היטב עד שהתוספות נבלעות בבצק.
3. מניחים את הבצק בקערות משומנות, מכסים בניילון נצמד ומשהים להתפחה במקום חמים כשעה וחצי עד הכפלת הנפח. מחלקים את הבצק לכדורים בקוטר 5־6 ס"מ. מניחים ברווחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה, מכסים במגבת ומשהים במקום חמים להתפחה במשך כ־25 דקות.
4. מברישים את הלחמניות בביצה, יוצרים בסכין שני חתכים אלכסוניים על פני הלחמנייה ומפזרים מעל שומשום. אופים 25־30 דקות בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות. מוציאים ומצננים על רשת.

טיפסקל
המתכון של הבצק מתאים גם להכנת חלות לשבת, כמובן בלי התוספות. ניתן להחליף את התוספות המתוקות בתוספות מלוחות כמו גבינות, עשבי תיבול ומטבלים שונים.