טרגדיה בחגיגות ה-4 ביולי: לפחות שישה בני אדם, בהם שני יהודים, נרצחו ו-36 אחרים נפצעו באירוע ירי המוני שהתרחש אמש במהלך מצעד יום העצמאות האמריקאי בהיילנד פארק, פרבר של העיר שיקגו שבמדינת אילינוי שבארצות הברית. במהלך הלילה (בין שני לשלישי) הצליחה המשטרה המקומית לעצור את החשוד בירי, בתום מצוד שבו לקחו חלק מעל 100 שוטרים.

התהלוכה החגיגית החלה בסביבות השעה 10 בבוקר (שעון מקומי). על פי העדויות כעשר דקות לאחר מכן, החשוד פתח באש לעבר הקהל מגג של מבנה סמוך. על פי המשטרה, נמצאו עדויות לירי שביצע ונתפס רובה בעל "עוצמה רבה". בתיעודים שהופצו ברשתות החברתיות נראו  ממשתתפי התהלוכה והצופים רצים בבהלה בעקבות קולות הירי.

מבתי החולים המקומיים מסרו כי רוב הפצועים סובלים מפצעי ירי, וכי השאר נפצעו במהלך הבהלה הרבה שהתחוללה במצעד. לאחר הירי, 26 מהפצועים נלקחו לבית החולים היילנד פארק, 25 מהם עם פצעי ירי" אמר ד"ר בריגהם ר. טמפל, המנהל הרפואי למוכנות לחירום והוסיף כי "לפחות 10 פצועים נוספים נלקחו לבתי חולים סמוכים. הפציעות שלהם נעות בין קלות לקשות".

זירת אירוע הירי בהיילנד פארק הסמוך לשיקגו (צילום: REUTERS/Max Herman)
זירת אירוע הירי בהיילנד פארק הסמוך לשיקגו (צילום: REUTERS/Max Herman)

במהלך המצוד אחר החשוד קראה המשטרה לתושבים המתגוררים בסמוך למסלול המצעד להישאר בבתים, כאשר כוחות רבים התפרסו ברחבי הפרברים הצפוניים של שיקגו. ממשרד השריף של מחוז לייק נמסר במסיבת עיתונאים כי המשטרה מחפשת אחר אדם העונה לשם רוברט א. קרימו השלישי, בן 22. "הוא מהאזור ומכונה בובי. רשויות אכיפת חוק רבות פועלות לתפוס את קרימו, הוא נחשב חמוש ומסוכן".

ממשרד המשפטים נמסר כי התובע הכללי קיבל מידע על הירי והוא עוקב אחר המצב. הרשות לאכיפת נושאי האלכוהול, הטבק, הנשק וחומרי הנפץ מסייעת בחקירה ובבדיקת הרובה ותחמושת שנמצאו במקום.

"הכנסתי את הבן שלי ואחי הקטן לפח"

אחד מהמשתתפים במצעד, מיילס זרמסקי, אמר ל-CNN שהוא שמע 20 עד 30 יריות שנורו בצרורות בשעה 10:20 בבוקר (שעון ארה"ב), דקות לאחר תחילת המצעד. עוד אמר, כי ראה מספר אנשים מכוסים בדם על הקרקע ותיאר את הסצנה כ"כאוטית".

זואי פאוולצ'ק, שהשתתפה במצעד עם אביה, אמרה שמשתתפי המצעד חשבו בתחילה שהיריות הם זיקוקים לאור האירוע. "תפסתי את אבא שלי והתחלתי לרוץ. פתאום כולם מאחורינו התחילו לרוץ. הסתכלתי אחור, במרחק קצר ממני, ראיתי בחורה שנורתה וכלל הנראה נהרגה". סיפרה.

 בראד שניידר, דמוקרט המייצג את האזור, סיפר שהוא שהה במקום במהלך הירי: "צוות הקמפיין שלי ואני התאספנו בתחילת המצעד כשהיריות התחילו. הצוות ואני בטוחים ומוגנים", אמר.

ד"ר דיוויד באום שנכח במצעד סיפר ל"ניו יורק טיימס": "אנשים התחילו מיד לצרוח. חיכיתי כמה דקות עד שהירי יפסק ורצתי ישר לקורבנות ששכבו בצומת השדרה המרכזית והרחוב המקביל. אני לא חושב שעשיתי משהו הרואי  עשיתי מה שאדם שהוא רופא היה עושה כדי לנסות לעזור קצת".

שון קוטרו, שהגיע מבוסטון עם אשתו וילדיו כדי לראות את חמיו בהיילנד פארק, הציב כיסאות במרכז העיר כדי שמשפחתו תצפה במצעד. ילדיו,  היו נרגשים לקראת היום, אחרי שנתיים של הגבלות, הם יכלו סוף סוף לנסוע ולחגוג את חופשתה קיץ. המצעד התחיל עם להקה שעברה במקום, ואז הם שמעו קולות חדים ממרחק של מטרים ספורים בלבד - "מה שנשמע כמו חזיזים", הוא אמר.

"אשתי מסתכלת למעלה וצורחת, 'קום, רוץ. קום, רוץ'. הסתובבתי ויכולתי לראות את היורה", אמר. הוא העריך שהמשפחה ישבה בכיסאות במרחק של כ-20 מטרים מהיורה שהיה על גג חנות קוסמטיקה וירה למטה. "אני אפילו לא יכול להוציא את התמונה של הבחור מהראש שלי," הוא אמר ותיאר אדם עם נשק גדול וכובע.

עד נוסף סיפר: "תפסתי את הילד שלי ורצנו. ניסינו לשבור חלון ראווה כדי להתחבא ממנו. אני חושב שהיורה עצר וטען מחדש, ואז רצתי מעבר לפינה והכנסתי את הבן שלי ואחי הקטן לפח. כשרצתי לחפש את שאר המשפחה, ראיתי אנשים עם פגיעות ירי. ראיתי גם שוטר נושא ילד קטן בערך בגילו של הבן שלי".

זירת אירוע הירי בהיילנד פארק הסמוך לשיקגו (צילום: צילום מסך יוטיוב)
זירת אירוע הירי בהיילנד פארק הסמוך לשיקגו (צילום: צילום מסך יוטיוב)

"רשע ששודד משכנינו את תקוותיהם"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס גם הוא לטבח ואמר כי הממשלה תסייע לקהילה בהיילנד פארק בימיה הקשים. "דיברתי עם המושל פריצקר ועם ראש העיר רוטינג, והצעתי את התמיכה המלאה של הממשלה לקהילות שלהם. חברי הקהילה צריכים לעקוב אחר הנחיות בשטח, ואני אעקוב מקרוב".

מושל אילינוי, ג'יי. בי. פריצ'קר: "אין מילים לתאר סוג כזה של מפלצת ששוכב ומחכה ואז פותח באש לעבר קהל של משפחות עם ילדים שחוגגים יום חג עם הקהילה שלהם. אין שום מילים לתאר סוג כזה של רשע ששודד משכנינו את תקוותיהם, את חלומותיהם, את תקוותיהם".  ראש העיר ננסי רוטינג: "ביום שבו התכנסנו כדי לחגוג קהילה וחופש, במקום זאת אנו מתאבלים על אובדן החיים הטראגי".
 
ראש הממשלה, יאיר לפיד, שוחח עם הקונסול הכללי של ישראל בשיקגו, ינעם כהן, ושמע ממנו פרטים ראשונים על אירוע הירי הטרגי. כהן עדכן את לפיד על מאמצי הפינוי וההצלה, ועל הנפגעים מהקהילה היהודית. בתוך כך הודיע משרד החוץ הישראלי כי יש מידע על שני נפגעים יהודים באירוע. "יום חג הפך לטרגדיה. מחשבותיי עם משפחות הקורבנות וכל העם האמריקאי. היום, כמו תמיד, ישראל עומדת לצד ארה"ב", אמר לפיד.

זירת אירוע הירי בהיילנד פארק הסמוך לשיקגו  (צילום: REUTERS/Max Herman)
זירת אירוע הירי בהיילנד פארק הסמוך לשיקגו (צילום: REUTERS/Max Herman)

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט כתב בטוויטר בתגובה לאירוע: "מחשבותיי ותפילותיי עם העם האמריקאי בעקבות הירי הנורא. אני שולח את תנחומיי למשפחות ההרוגים ומאחל לפצועים החלמה מהירה".

שר התפוצות ח"כ נחמן שי שוחח הערב עם נשיא הפדרציה היהודית בשיקגו, לוני נאסיטר, ועם הקונסול הכללי כהן. השר שי מסר בשיחה כי "מדינת ישראל משתתפת בצערם של העם האמריקאי, של העיר שיקגו כולה וכמובן של הקהילה היהודית בעיר. אנו שבורי לב יחד עמכם. מחריד לחשוב כי יום של גאווה ואחווה פטריוטית הפך לטרגדיה נוראה. אנחנו אחים, נעמוד תמיד לצדכם ונכאב יחד את כאבכם, במיוחד ביום הזה שמסמל דמוקרטיה, חופש וחירות בארה"ב".

הירי בהיילנד פארק (צילום: REUTERS/Max Herman)
הירי בהיילנד פארק (צילום: REUTERS/Max Herman)

שר הבריאות ח"כ ניצן הורוביץ אמר בתגובה לאירוע הקשה: "עוד טבח ירי בארה"ב, הפעם בחגיגות יום העצמאות האמריקאי בהיילנד פארק, עיר בפרברי שיקאגו. מכיר היטב את המקום ואת הקהילה היהודית הגדולה והחזקה שם. זה אחד הפרברים הכי יהודיים של שיקגו. מקווה שאולי יגבר השכל הישר וארה״ב תשים קץ לטירוף ותאסור על מכירה חופשית של נשק. זה מזעזע".

היילנד פארק הוא פרבר עשיר המונה 30,000 איש, ובו גם אוכלוסיה יהודית גדולה. בעקבות הירי ביטלו הפרברים הסמוכים, דירפילד ואוונסטון, את המצעדים שהיו אמורים להתקיים בתחומם.