ראש הממשלה, יאיר לפיד, יצא היום (שלישי) לביקור בפריז - ביקור מדיני ראשון מאז כניסתו ללשכת ראש הממשלה ובו נפגש עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ודן עמו בין היתר במלחמה באוקראינה וכן על הסכם הגרעין של המעצמות עם איראן

בנאום משותף של השניים, אמר מקרון כי "אני מאוד שמח שהגעת חברי, חיכינו לראות אותך כאן. באת בתקופה מורכבת וקשוחה, אוקראינה נלחמת בעד חירותה. נמשיך להילחם באויב המשותף שלנו - הטרור. אנחנו מסכימים עם העמדה הישראלית בנוגע לאיראן. אנו צריכים להביא למצב שאיראן לא תהפוך למדינה גרעינית".

"הגעת בזמן קריטי, אתה יכול להיות הבן אדם שיתקדם בכמה מסלולים, אין זמן טוב מכך לחזרה לשיחות עם הפלסטינים. אני יודע בהתבסס על הניסיון שלי שאתה יכול להיות האדם הזה", הוסיף נשיא צרפת, "יציבות של לבנון חשובה ליציבות של כל האזור ואנו נעשה מאמץ כדי להביא ליציבות הזאת. ישנם עוד אתגרים רבים, אנו נמצאים בתקופה מורכבת, נפעל יחדיו למען הצלחת ושלום האזור, שגשוגה של ישראל ועוד רבים".

עמנואל מקרון, יאיר לפיד (צילום: אנה ברסקי)
עמנואל מקרון, יאיר לפיד (צילום: אנה ברסקי)

לאחר מכן, נאם ראש הממשלה לפיד ואמר כי "תודה רבה אדוני הנשיא עמנואל, זהו עונג מיוחד עבורי שהביקור הרשמי הראשון שלי כראש ממשלה הוא במדינה שהיא חברה קרובה, ואצל נשיא שהוא חבר קרוב. אני מודה לך על קבלת הפנים, על התמיכה והידידות במשך כל השנים. אני מודה לך על ההתייצבות החד משמעית שלך נגד האנטישמיות בצרפת ובעולם כולו. החברות שלנו מבוססת על ערכים, ועל העובדה שאנחנו מבינים שערכים הם דבר שראוי להיאבק עליהם". 

"השנה האחרונה, המלחמה באוקראינה, הטרור שמגיע מאיראן, הזכירו לנו שלא רק הדמוקרטיה מגינה עלינו, גם אנחנו צריכים להגן על הדמוקרטיה", הוסיף ראש הממשלה, "לפעמים אין ברירה, צריך גם להשתמש בכוח המלחמה כדי להגן על השלום. ישראל וצרפת הן לא רק חברות, אלא גם שותפות אסטרטגיות. יש בינינו סדרה של שיתופי פעולה כלכליים וביטחוניים, וביחד אנחנו נחושים להרחיב אותם ולפתח אותם, בייחוד לתחומים הטכנולוגיים". 

"צרפת אינה רק מדינה מובילה באירופה, היא גם אחת ממדינות ה-E3, המובילה את המשא ומתן עם איראן על הסכם הגרעין", ציין לפיד, "אולי יש בינינו חילוקי דעות על תוכן ההסכם, אבל אין בינינו שום חילוקי דעות על העובדות. איראן מפירה את ההסכם שעליו היא חתומה וממשיכה לפתח את תכנית הגרעין שלה. איראן מסתירה מידע מהעולם, מעשירה אורניום מעבר למותר, מסירה את מצלמות הפיקוח מאתרי הגרעין שלה. למול כל זה העולם צריך להגיב". 

לאח מכן שיבח רה"מ את מקרון ואמר כי "אדוני הנשיא, אתה היית המנהיג הראשון שדיבר כבר ב-2018, על הצורך בהסכם חדש עם איראן. הסכם שהוא יעיל יותר ומהודק יותר, הסכם בלי תאריך תפוגה, הסכם עם לחץ בינלאומי מתואם שימנע ממנה להפוך למדינה סף גרעינית. בכל מקום שבו יש טרור, אנחנו נמצא את איראן מאחוריו. רק לאחרונה ממשלת טורקיה חשפה חוליות טרור איראניות שניסו לרצוח ישראלים חפים מפשע באיסטנבול".

לסיום ציין כי "חיזבאללה מחזיק בלבנון יותר ממאה אלף טילים המכוונים אל ישראל. הוא מנסה להפעיל מולנו טילים וכתב"מים איראנים. ישראל לא תשב בחיבוק ידיים מול התקפות חוזרות-ונשנות כאלה. ידידי, אני לא רוצה שהשיח בינינו יהיה רק על אתגרים וצרות. ישראל וצרפת מתמודדות עם התקופה הנוכחית בצורה דומה: אנחנו מחזקים את היזמות, את החדשנות הטכנולוגית, את היכולת של אנשים צעירים לפרוץ גבולות. אני מודה לך ידידי על הנדיבות והחברות, ומצפה להמשיך לעבוד יחד לטובת שתי המדינות שלנו".

יאיר לפיד (צילום: REUTERS/Johanna Geron)
יאיר לפיד (צילום: REUTERS/Johanna Geron)

טרם ההמראה, אמר לפיד: "אני יוצא לנסיעה ראשונה כרה"מ, רוב הנסיעה תעסוק בהסכם המתגבש עם איראן, זה יעלה בשיחה עם הנשיא מקרון, ויעלה גם נושא המתקפות נגד אסדות הגז הישראליות". המצב הזה לא מקובל עלינו. הלבנונים שתוקפים את אסדת גז לוקחים סיכון מיותר, נבקש את צרפת להעביר מסר ללבנון". 

רה"מ לפיד הוסיף: "המצב הזה לא מקובל עלינו. הלבנונים שתוקפים את אסדת גז לוקחים סיכון מיותר, נבקש את צרפת להעביר מסר ללבנון. חשוב שיידעו שכל החברה הישראלית מאוחדת בהתנגדות להסכם הגרעין המסוכן הזה, אנו מציגים עמדה מאוחדת. צרפת היא אחת מהמדינות שעוסקות בהסכם הגרעין עם איראן. חשוב שתישמע דעתנו נגד ההסכם המסוכן הזה. אקיים על זה שיחה עם הנשיא מקרון. חשוב גם שהקהילה הבינלאומית תדע שהחברה הישראלית עומדת ביחד בנושא הזה כגוף אחד".

רה''מ יאיר לפיד טרם ההמראה לצרפת (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
רה''מ יאיר לפיד טרם ההמראה לצרפת (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

"נדון גם במה שקרה מול חופי לבנון. היו התקפות חוזרות ונשנות על אסדות גז, ולא נסכים להתקפה כזו על הריבונות שלנו. מי שעושה את זה צריך לדעת שהוא לוקח סיכון מיותר. ממשלת לבנון תצטרך לרסן את חיזבאללה מול המתקפות האלה - או שאנחנו נצטרך לעשות את זה, סיכם.

בתוך כך, הפגישה בין השניים תחל בשעה 15:30 (שעון צרפת) בארמון האליזה, והם ידונו בין היתר במלחמה באוקראינה ובהשלכותיה ברמה הבינלאומית, במיוחד בתחומי הביטחון התזונתי והאנרגיה. כמו כן, הם ידונו גם בסוגיות אזוריות כגון המשא ומתן על הגרעין האיראני, יישום הסכמי אברהם והסוגיה הפלסטינית. בנוסף, השיחה תיסוב גם סביב העמקת היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות ושיתוף הפעולה הביטחוני בין צרפת לישראל.

עמנואל מקרון  (צילום: רויטרס)
עמנואל מקרון (צילום: רויטרס)

כאמור, לפיד צפוי להפגש במסגרת ביקורו עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון. בפגישתם, צפויים השניים לדון במספר נושאים כלכליים וביטחונים. כמו כן, ידונו בסוגייה האיראנית ובתנגדות ישראל לחזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות. בחודש ינואר האחרון שוחח לפיד עם מקרון על שיחות הגרעין ובדרישה של ישראל להפעיל לחץ על איראן, וביחסי ישראל והאיחוד האירופי. 

ראש הממשלה יאיר לפיד בעת הגעתו לפריז (צילום: עמוס בן גרשון, לע''מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד בעת הגעתו לפריז (צילום: עמוס בן גרשון, לע''מ)

בנוסף לכך, ראש הממשלה צפוי להציג חומרים חדשים אודות פעילותו של חיזבאללה בלבנון. גורם מדיני בכיר ציין כי לפיד צפוי להעביר מסר ללבנון דרך מקרון ולפיו ישראל מעוניינת להשלים את המשא ומתן הימי, אולם לא תנהל שום מו"מ תחת איומים של חיזבאללה. כזכור, בשבת  שלושה כלי טיס של חיזבאללה זוהו ויורטו בעת שהתקרבו מכיוון לבנון לעבר המרחב האווירי של אסדת כריש בשטח המים הכלכליים של ישראל.

ב-2019 נועד לפיד בהיותו חבר כנסת עם מקרון בארמון האליזה. במהלך הפגישה דנו השניים בנושאים מדינים אזוריים, ביניהם ההתפתחויות האחרונות בסוריה, איראן, המצב בעזה ובלבנון. כמו כן דנו השניים באנטישמיות הגואה באירופה והצורך המידי לטפל בה.