מדוח חדש של מוקד "עדי בשבילכם", שמפעילה עמותת עדי, המספק מענה חירום וייעוץ לאלפי אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם, עולים נתונים המצביעים על עלייה במצוקות של בוגרים ומשפחות עם ילדים עם מוגבלות. על פי הנתונים, נרשמה עלייה של כ־15% בכמות הפניות למוקד במחצית הראשונה של שנת 2022, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

כרבע מהפניות עוסקות באנשים עם מוגבלויות שאינם מודעים לזכויותיהם, 20% מהפניות הן ממשפחות של מבוגרים או צעירים עם מוגבלויות המתקשות למצוא עבורם השמה במסגרות תעסוקה מתאימות וכשליש מהפניות למוקד מגיעות מצד משפחות המבקשות ייעוץ והכוונה בטיפול ביקיריהם.

עוד עולה מהדוח כי 50% מהפניות עוסקות בסוגיות הקשורות במוגבלות מורכבת, כ־20% באוטיזם, כ־25% במוגבלות בינונית־קלה וכ־5% בנושאים הקשורים בבריאות הנפש.

על פי הדוח, ביקוש גדול נרשם גם לשירות "בייביסטר מיוחד במינו" של העמותה - שירות המחבר באמצעות פלטפורמות וירטואליות בין הורים לבייביסיטרים פוטנציאלים, ונותן מענה לאלפי הורים לילדים עם מוגבלויות. בקבוצות הוואטסאפ של ה"בייביסטר" נמצאים כ־5500 חברים, בנוסף ל־5400 חברים בקבוצת הפייסבוק הייעודית.

"אנחנו רואים עלייה מתמדת בכמות הפניות אל המוקד, כאשר ניכר בחצי השנה האחרונה כי גם גופים רשמיים במדינת ישראל משתמשים במוקד כמקור מידע אמין ואיכותי לטיפול באנשים עם מוגבלויות בקהילה", אומרת מירי אריכא, מנהלת מוקד "עדי בשבילכם".

"מהדוח התקופתי ניכר לראות את הקושי של אנשים עם מוגבלויות ובעיקר של משפחותיהם למצות את הזכויות השונות המגיעות להם על פי חוק, וכמו כן את האתגר הגדול של אנשים עם מוגבלויות שמסיימים את התוכניות הלימודיות למצוא מסגרת תעסוקתית שמתאימה ליכולות שלהם".

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו בדצמבר האחרון ועדכניים לשנת 2020 עולה כי 43% מהאנשים עם מוגבלות בגילאי העבודה המהווים כ־700 אלף ישראלים הם חסרי תעודת בגרות ול־22% יש תעודה אקדמית (לעומת 27% ו־40% בהתאמה בשאר האוכלוסייה).

רק 55% מועסקים לעומת 78% בכלל האוכלוסייה ו־40% בעלי כושר עבודה הם מובטלים. 26% מהמועסקים עם מוגבלות משתכרים עד 5,000 שקל בחודש, לעומת 13% בקרב שאר המועסקים, ו־46% לא מצליחים לכסות את ההוצאות החודשיות, לעומת 22% בקרב שאר המועסקים.