ירקות סולניים הם שם כולל למשפחה של צמחים בעלי פרחים, שרבים מתוכה ניתנים לאכילה, בעוד אחרים בה רעילים. אולי לא שמעתם על זה קודם, אך כחלק מהמשפחה נמצאים כמה מהירקות הכי נפוצים בכל מקרר כמו עגבנייה, חציל או תפוחי אדמה. בתוכנית הרדיו של מאיה רוזמן ב-103FM, המומחית שיתפה בתוצאות מחקר מרתק שנערך בנושא, וכדאי שתשמעו עליו גם אתם. 

האם יש משהו מסוכן בירקות סולניים? ד"ר רוזמן הסבירה: "הירקות הסולניים מכילים חומרים שנקראים אלקלואידים, ואלו הם משפחה ענקית של חומרים, שיש ביניהם גם כאלו שרעילים, אבל גם כאלו שאנחנו ממש רוצים אותם, כמו לדוגמא סרוטונין החומר שמשפר לנו את מצב הרוח, או המלטונין שדרוש לשינה טובה וגם הקפאין שייך לאלקלואידים".

ודאי לא ידעתם, אך הרעילים מביניהם בדרך כלל גם מרים מאוד, מה שגורם לנו לא לצרוך אותם. האלקלואיד הכי מפורסם שנמצא בסולניים, סיפרה ד"ר רוזמן הוא הניקוטין. הניקוטין נמצא בסולניים נוספים כמו עגבניות או תפוחי אדמה, אבל החציל הוא הירק העשיר ביותר בניקוטין.
אך אל דאגה - המומחית ביקשה להבהיר כי ב־9 ק"ג שלמים של חצילים - יש ניקוטין בכמות כמו בסיגריה אחת. ובכל מקרה, ניקוטין במזון אינו מזיק אולי אפילו מועיל, (גם בסיגריות הוא לא הגורם העיקרי למחלות).

במחקר שפורסם בירחון האמריקאי לתזונה קלינית בדקו את הקשר בין צריכת סולניים וניקוטין לבין דמנציה, בקרב אנשים שמעולם לא עישנו אפילו סיגריה אחת. במחקר השתמשו בנתונים מ-50,000 אנשים אחריהם עקבו במשך 26 שנה, בדקו את התזונה שלהם ולכמה מתוכם התפתחה דמנציה. לסיכום המחקר, סיפרה המומחית כי התוצאות המובהקות היו רק בקרב נשים - לאלו שצרכו יותר פלפלים וסולניים, היה סיכון מופחת משמעותית לדמנציה.