למעלה מ-50% מצרכני החדשות בגילאי 34-18 צורכים את החדשות השוטפות מהרשתות החברתיות ומאתרי האינטרנט, כך עולה מסקר דפוסי צריכת החדשות שערכה הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. עוד עולה כי בקרב הציבור, אובייקטיביות היא לא הדבר הכי חשוב אצל עיתונאים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

הסקר מתפרסם על רקע מה שנראה כירידה הולכת ומתמשכת ברייטינג של מהדורות החדשות, כשהמהדורה האחרונה של אולפן שישי רשמה שפל בנתוני הצפייה בה, ומהדורת החדשות של חדשות 13 רושמת נתונים נמוכים במיוחד לאורך התקופה האחרונה. 

מנתוני הסקר עולה כי החל מהשעה 19:00 בערב, הטלוויזיה היא האמצעי הדומיננטי לצריכת חדשות - 73% מהם רואים חדשות בטלוויזיה. באופן טבעי, בשל ענייני עבודה, בשאר שעות היום האמצעי המועדף הוא הטלפון הסלולרי. 

כ-90% מצרכני החדשות בטלוויזיה צופים במהדורות המרכזיות בשידור החי בשעה 20:00, כל השאר צופים בו מאוחר יותר, או כלל אינם צופים בו. מרבית מצופי החדשות בטלוויזיה מסכימים כי יש מקום במהדורות גם לסיקור של חדשות רכות, כמו הופעות ואירועי תרבות שונים, רק 7% מהנשאלים סברו שאין לכך מקום במהדורות.

תוכניות חדשות ואקטואליה בטלוויזיה בהשוואה לחדשות בניו מדיה

למעלה ממחצית מצרכני החדשות צופים בטלוויזיה כדי לקבל הרחבות, פרשנויות ותחקירי עומק, 47% מצרכני החדשות ענו כי את החדשות והעדכונים האחרונים הם צורכים באתרי האינטרנט.

30% מצרכני החדשות גולשים באתרי האינטרנט לשם צריכת הרחבות ופרשנויות. הרשתות החברתיות, תחנות הרדיו והעיתונות המודפסת, נמצאות בתחתית סדרי העדיפויות של צרכני החדשות בקטגוריית ההרחבות והפרשנויות – אחוזי הצריכה מהן לצרכים אלו עומדים לכל היותר על 21%.

למרות השימוש המוגבר בטלוויזיה כפלטפורמה לצריכת תוכן מעמיק, הטלוויזיה עדיין זוכה לאחוזים גבוהים גם בצריכה לשם קבלת עדכונים וחדשות שוטפות: 43% מכלל צרכני החדשות, צופים בטלוויזיה לקבלת עדכונים על החדשות האחרונות.

צריכת חדשות באפליקציה ורשתות חברתיות

77 אחוזים מהמתעדכנים בחדשות באפליקציות עושים זאת בתדירות של פעמיים ביום ומעלה. 70 אחוזים מהמתעדכנים בחדשות ברשתות החברתיות עושים זאת בתדירות של פעמיים ביום ומעלה.  

אובייקטיביות? פחות חשוב

74% מצרכני החדשות סבור שהדיוק והאמינות הוא הפרמטר המקצועי החשוב ביותר בחדשות, 56 אחוזים מצרכני החדשות סבור כי הפרמטר השני בחשיבותו הוא רמת העניין בתוכן החדשותי. מדד האובייקטיביות ממוקם רק במקום השלישי עם 52 אחוזים.

מנכ"לית הרשות השנייה מישל קרמרמן, אמרה בעקבות תוצאות הסקר, כי "בעידן של ריבוי מקורות מידע, למידת דפוסי צריכת החדשות של הציבור חיונית עבור הרשות השנייה כגוף רגולטורי. ממצאי הסקר מלמדים אותנו כי דפוסי צריכת החדשות של הציבור אינם כבעבר".

בזמן שהציבור צורך את החדשות השוטפות מאתרי האינטרנט ומהרשתות החברתיות, הציבור צופה בחדשות הטלוויזיה בעיקר על מנת לקבל הרחבות, תחקירי עומק ופרשנויות. כמו כן, אנו למדים כי הציבור מייחס חשיבות רבה לאיכות החדשות כאשר דיוק ואמינות הם הפרמטרים החשובים ביותר עבורו. לאור השינויים בדפוסי הצריכה נבחנת התאמת הרגולציה לעידן החדש".

תוצאות הסקר מלמדות כי בדומה לתהליך שמתרחש במדינות רבות, גם בישראל הצעירים ממשיכים להתרחק מכלי התקשורת המרכזיים ומעדיפים לצרוך את החדשות השוטפות ממקורות המידע ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט. רק מעל גיל 45 אחוזי צריכת החדשות מהטלוויזיה גוברים על פני שאר הפלטפורמות.

הסקר נערך באמצעות מכון מדגם בפאנל האינטרנטי I-Panel בחודש מרץ 2022. הסקר נערך בקרב 1,036 מרואיינים הצורכים חדשות, מתוך מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. טעות הדגימה המרבית 3.1+ אחוזים.