המשבר הפוליטי בבריטניה צפוי להגיע היום (רביעי) לנקודת שיא, עם 15 שרים שכבר התפטרו מממשלתו של בוריס ג'ונסון והכריזו כי הוא אינו כשיר למשול וקריאות שנשמעות מכל עבר הקוראות לו לפרוש מתפקידו. ג'ונסון מצידו נראה נחוש להישאר בתפקיד, והמחוקקים מנסים דרכים שונות כדי לאלץ אותו לפרוש. האם הדבר בכלל אפשרי, ואיך בוחרים יורש אם המהלך יצליח? 

כזכור, ג'ונסון שרד בקושי הצבעת אי אמון בחודש שעבר, שהעניקה לו 12 חודשי חסינות מפני הצעה נוספת. עם זאת, כמה מחוקקים במפלגה השמרנית שלו מנסים לשנות את חוקי המפלגה כדי לקצר את תקופת החסינות הזו. במקביל, מחוקקים אחרים פנו לצוות השרים הבכיר של ג'ונסון בבקשה להתנגד לו.

ישנן כאמור כמה אפשרויות שונות בהן ניתן להכריח את ג'ונסון לפרוש מהתפקיד, וכיצד יתבצע התהליך למציאת המחליף. האפשרות הראשונה תלויה בג'ונסון, שיכול להחליט שהוא איבד את תמיכתם של יותר מדי חברי מפלגתו והקבינט ולהתפטר. עד כה הוא לא הראה שום סימן שהוא מוכן לעשות זאת.

לפי האפשרות השניה עוד כמה חברים בקבינט יכולים לפרוש ולקרוא לג'ונסון ללכת, כמעט בוודאות שיאלצו אותו להתפטר. עם זאת, דיווחים בתקשורת מצביעים על כך שחברים בכירים אחרים בקבינט, כולל שרת החוץ ליז טרוס, שר ההגנה בן וואלאס והשר מייקל גוב נשארים במקומם.

האפשרות השלישית היא הצעת אי אמון - כמה מחוקקים ניסו לשנות את חוקי המפלגה כדי שיוכלו לערוך הצבעת אמון נוספת מוקדם מהמותר כרגע. הבחירות לחברות בוועדת 1922 כביכול, הקובעת את הכללים, אמורות להתקיים בקרוב.

איך נבחר היורש?

אם ג'ונסון יודח, יתקיים תהליך למציאת מנהיג חדש. כך התהליך הזה, שמפוקח על ידי ועדת 1922, עשוי לעבוד: בשלב הראשון, מועמדים המציעים את עצמם להנהגה חייבים להיות מועמדים על ידי שני מחוקקים שמרנים אחרים. יכול להיות שדה רחב של מועמדים.

בשלה השני, מחוקקים שמרנים עורכים אז כמה סבבי הצבעה כדי לצמצם את מספר המועמדים. בכל פעם הם מתבקשים להצביע עבור המועמד המועדף עליהם בהצבעה חשאית, והאדם עם הכי פחות קולות מודח. תהליך זה חוזר על עצמו עד שנותרו שני מועמדים. שני המועמדים האחרונים יועברו לאחר מכן להצבעה בדואר של חברי המפלגה השמרנית הרחבה יותר, כאשר הזוכה מכונה המנהיג החדש.

משך הזמן שתחרות המנהיגות לוקחת יכול להשתנות, בהתאם למספר האנשים שמציגים את עצמם. תרזה מיי הפכה למנהיגה פחות משלושה שבועות לאחר שקודמה דיוויד קמרון התפטר ב-2016 וכל שאר המתמודדים נשרו באמצע המירוץ. ג'ונסון התמודד מול שר הבריאות לשעבר ג'רמי האנט בהצבעה שנייה של חברי השמרנים שיחליף את מיי ב-2019, ונכנס לתפקידו חודשיים לאחר שמיי הודיעה על כוונתה להתפטר.