צה"ל יירט בשבוע שעבר כטב״ם נוסף של חיזבאללה, כך הותר היום (רביעי) לפרסום. התקרית התרחשה ביום רביעי, אז זיהו מערכות הגילוי של צה״ל כלי טיס לא מאויש בדרכו מלבנון אל עבר המים הכלכליים של ישראל. מדובר צה"ל נמסר כי כוחות צה״ל הפילו את הכלי במרחק רב מהגבול, במרחב הימי של לבנון, ולא נשקף איום או סכנה.

העיתון הלבנוני אלח'באר דיווח הבוקר על התקרית וציין כי זו לא הפעם הראשונה בה מל"טים של ארגון הטרור השיעי חגו בקרבת אסדת כריש. כמו כן, עיתון הלבנוני דיווח כי "לביירות הגיעה אתמול הודעה מטעם ארה"ב, המאשר כי הצד הישראלי אינו רוצה הסלמה, וכי ישראל מחויבת למשא ומתן בעניין הסדרת הגבולות הימיים".

התקרית התרחשה בדיעבד כמה ימים לפני תקרית נוספת ביום שבת האחרון, במהלכה שלושה כלי טיס של חיזבאללה זוהו ויורטו  בעת שהתקרבו מכיוון לבנון לעבר המרחב האווירי של אסדת כריש בשטח המים הכלכליים של ישראל. מדובר צה"ל נמסר כי הכטב"מים זוהו על ידי מערכות הגילוי ונעקבו לכל אורך טיסתם ע"י יחידת הבקרה האוויריות. המל"טים זוהו בשלב מוקדם ויורטו בנקודה המבצעית המתאימה ביותר.

 יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)
יירוט כלי טיס של חיזבאללה שעשו דרכם לאסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)

מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי הכטב"מים לא היוו איום ממשי בכל זמן טיסתם ועד ליירוט מעל הים התיכון.  אחד המל"טים יורט על ידי מטוס קרב, ואילו השניים הנוספים יורטו באמצעות טיל ברק, שהינו כחלק ממערכת להגנה מפני טילים נגד ספינות. בצה"ל מעריכים כי מדובר בניסיון לפגוע במו"מ עם לבנון על המים הכלכליים.

אתמול, התייחס שר הבטחון, בני גנץ, לתקרית במסגרת ועידת "Annual Economist Government Roundtable" ואמר: "לפני כמה ימים כוחות צה"ל יירטו שלוש כטב"מים ששוגרו לאזור אסדת "כריש", הנמצאת במים הטריטוריאליים של ישראל במטרה לשבש את המשא ומתן המתקיים על הגבול הימי בין ישראל ללבנון. הפעולה הזו היא קודם כל נגד אזרחי לבנון, שנאנקים תחת קשיים כלכליים. כל זאת בשירות משטר האייתוללות האיראני והאינטרסים שלו באזור".

באותו נושא, הוסיף גנץ: "לפעולות חזבאללה, שאין בהן תוחלת מבצעית, יש פוטנציאל להביא למיסקלקולציה ולערעור היציבות. הניסיון של חיזבאללה, מראה שהם לא רואים נכון את המציאות באזור. ישראל מפקחת על כל הנעשה בסביבתה, ותגיב בעוצמה מול מי שינסה לפגוע באזרחיה ובתשתיותיה. לצד זאת, אנו נכונים לעבוד ביחד עם שותפים ולבנות יציבות ושגשוג באזור"

ראש הממשלה, יאיר לפיד, התייחס גם הוא לתקרית במהלך ביקורו בפריז ואמר: "חיזבאללה מחזיק בלבנון יותר ממאה אלף טילים המכוונים אל ישראל. הוא מנסה להפעיל מולנו טילים וכתב"מים איראנים. ישראל לא תשב בחיבוק ידיים מול התקפות חוזרות-ונשנות כאלה. ידידי, אני לא רוצה שהשיח בינינו יהיה רק על אתגרים וצרות. ישראל וצרפת מתמודדות עם התקופה הנוכחית בצורה דומה: אנחנו מחזקים את היזמות, את החדשנות הטכנולוגית, את היכולת של אנשים צעירים לפרוץ גבולות. אני מודה לך ידידי על הנדיבות והחברות, ומצפה להמשיך לעבוד יחד לטובת שתי המדינות שלנו".

צמד האירועים מתרחש בצל המו"מ והמחלוקת סביב אסדת כריש. לפני כשבוע קיים שליח הממשל האמריקאי עמוס הוכשטיין פגישה מקצועית עם צוות המשא ומתן של ישראל לגבול הימי, כדי לדון בהצעה שהציג הצד הלבנוני לפתרון הסכסוך הימי בין המדינות.  לפי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, ההצעה הלבנונית כללה את שדה קאנא בחלק הלבנוני שחורג מקו 23 (קו המחלוקת המקורי), אך לא את שדה כריש באזור קו 29. עם זאת, לפי הדיווחים בלבנון, הצד הלבנוני דרש שעד שיושג הסכם, בישראל לא יפעלו להוצאת הגז בשדה כריש והאסדה תוצא משם.

עוד קודם לכן, אמר מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה כי לארגון הטרור שהוא עומד בראשו יש את היכולת למנוע מישראל להפיק גז מאסדת הקידוח "כריש". "יש לנו את היכולת הצבאית, הלוגיסטית והמודיעינית בכדי לגרום לאויב לא להפיק גז ממאגר 'כריש'", אמר נסראללה בנאום שנשא והוסיף: "העושר הימי שלנו הוא התקווה היחידה שיש ללבנון אם היא רוצה להציל את עצמה מקריסה כלכלית".