דרמה פוליטית בבריטניה: ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע היום (חמישי) בהצהרה פומבית מיוחדת על התפטרותו, זאת על רקע שרשרת התפטרויות בממשלה ובפרלמנט בטענה כי הוא אינו כשיר עוד להמשיך בתפקידו. 

"ברור כעת שהמפלגה השמרנית רוצה מנהיג חדש וראש ממשלה חדשה, התהליך של בחירת מנהיג כזה מתחיל עכשיו. ולפי ציר הזמן זה צריך לקרות בשבוע הבא. מודה לכל המצביעים שלנו. רציתי למסור את ההודעה הזאת באופן אישי, לא כי רציתי אלא כי זו המחויבות שלי עבורכם. יצאנו מהסגרים של הקורונה, עמדנו מול פוטין. אני אגיד עכשיו לאוקראינים - אנחנו ממשיכים לגבות את המאבק שלכם. בימים האחרונים ניסיתי לשכנע את העמיתים שלי שלא נכון לשנות ממשלה, כשהשגנו כל כך הרבה, ובתקופה כל כך מורכבת כלכלית", אמר.

"למנהיג החדש - אני אתן לך כמה תמיכה שאפשר. לציבור הבריטי - אני יודע שיהיו המון אנשים שיחושו הקלה, וכמה שלא יהיו מרוצים. מעל להכל אני רוצה להודות לציבור הבריטי על הזכות הענקית שנתתם לי, אני רוצה שתדעו שמעתה ועד שיהיה ראש ממשלה חדש, האינטרס שלכם יישמר והממשלה תמשיך לפעול עבורכם. אני יודע שאפילו אם דברים נראים שחורים עכשיו, העתיד שלנו ביחד הוא וורוד", סיכם.

לפי הדיווחים, ג'ונסון אף שוחח עם המלכה אליזבת, ככל הנראה שיחת נימוסין לפני הודעתו על התפטרותו מהתפקיד. ארמון בקינגהאם סירב להגיב אם המלכה ניהלה תקשורת כלשהי עם ג'ונסון. 

שרת החוץ, אליזבת טראס, מסרה: "לממשלה בהנהגתו של בוריס היו הישגים רבים - ברקזיט, חיסונים וגיבוי של אוקראינה. אנחנו צריכים רוגע ואחדות עכשיו ולהמשיך למשול בזמן שנמצא מנהיג חדש". מנהיג מפלגת הלייבור ויושב ראש האופוזיציה הבריטית, קיר סטארמר, בירך על כוונתו של ג'ונסון להתפטר והוסיף שהוא "היה צריך ללכת מזמן. בריטניה צריכה התחלה חדשה לאחר 12 שנים של סטגנציה (קיפאון) והבטחות ריקות תחת השמרנים".

מנהיגת מפלגת הירוקים, קרלה דניר, הצטרפה לדבריו של סטארמר וקראה לקיים בחירות כלליות. "אני מקווה שהתפטרותו של בוריס ג'ונסון תביא לסיומה של התקופה המבישה בפוליטיקה הבריטית. ברור שההתפטרות הזו הגיעה מאוחר מדי כדי למנוע נזק מתמשך לדמוקרטיה ולמדינה בכללותה. חברי הפרלמנט השמרנים שתמכו בו עד עכשיו הם האשמים בכך", אמרה.
 

בוריס ג'ונסון (צילום: REUTERS/Henry Nicholls)
בוריס ג'ונסון (צילום: REUTERS/Henry Nicholls)

הבחירות לראשות המפלגה השמרנית צפויים להיערך כבר בקיץ הקרוב ועל פי ההערכות ראש ממשלה חדש עשוי להתמנות לכל המאוחר בחודש אוקטובר. עד אז, צפוי ג'ונסון להישאר בתפקיד. התפטרותו של ג'ונסון מנעה את הצורך בהצבעת אי-אמון נוספת, שהייתה צפויה להתקיים בשבוע הבא לאחר שינוי החוק.

לוח הזמנים של הבחירות ייקבע על ידי ועדת 1922, הקבוצה הפרלמנטרית של המפלגה השמרנית בבית הנבחרים, ויפורסם ככל הנראה בשבוע הבא. בשום שלב בתהליך זה לא יתקיימו בחירות או הצבעה ציבורית לבחירת ראש הממשלה החדש, אם כי הם עשויים לבחור להקדים את הבחירות כדי לקבל את המנדט.

ג'ונסון נבחר למנהיג המפלגה השמרנית ביולי 2019, לאחר שגבר בסיבוב האחרון על ג'רמי האנט. יום לאחר הבחירות לראשות המפלגה,קיבלה המלכה אליזבת את התפטרותה של תרזה מיי ומינתה את ג'ונסון לראש הממשלה ה-55 של בריטניה. בבחירות הכלליות, שנערכו ב-12 בדצמבר 2019, זכתה מפלגתו ברוב גדול.

בחודש שעבר, שרד ג'ונסון את הצבעת אי האמון במפלגה השמרנית אחרי שקיבל 211 קולות, מול 148 חברי פרלמנט שהצביעו נגדו. 40 אחוז מחברי המפלגה הצביעו נגדו, נתון שמצביע על חוסר שביעות הרצון מראש הממשלה. עד כה, חברי פרלמנט רבים נמנעו והיססו להדיח את רה"מ, מאחר וסברו כי אין יורש ראוי.

שרת החוץ, שר ההגנה ויו"ר ועדת החוץ: אלו המועמדים להחליף את ג'ונסון 

פני מורדנט, המכהנת כחברת בית הנבחרים מטעם מחוז צפון פורטסמות' וכשרה למדיניות הסחר במשרד הסחר הבינלאומי, הוזכרה כאחת המועמדות לרשת את ג'ונסון. בעברה, כיהנה כמזכירת ההגנה של הממלכה המאוחדת, כשרה לענייני נשים ושוויון הזדמנויות בקבינט של תרזה מיי. תוצאות סקר של חברי המפלגה השמרנית שפורסם בסוף השבוע הציבו אותה כבחירה השנייה המועדפת, מאחורי שר ההגנה הנוכחי, בן וואלאס.

מורדונט נתפסה כלא נאמנה תחת ג'ונסון על כך שתמכה בג'רמי האנט. היא הייתה אחת השרות היותר ישירות בכל הנוגע לביקורת על ראש הממשלה על פארטי-גייט ונראה שהיא מתכננת להתמודד על ראשות הממשלה. מועמד פוטנציאלי נוסף הוא שר האוצר לשעבר, רישי סונאק, שהתפטר מתפקידו. סונאק נחשב כפייבוריט להחליף את ג'ונסון, אולם לאחר שספג קנס בשל מעורבותו בפרשת פארטי-גייט, מעמדו צנח. 

שרת החוץ, אליזבת טראס, הוזכרה גם כן כאחת המועמדות לרשת את ג'ונסון. שרת החוץ מיהרה להכריז על תמיכתה בג'ונסון, מהלך שנתפס כניסיון לקבל תמיכה פוטנציאלית מצד תומכי ג'ונסון. בתור שרת החוץ הראשונה, היא קיבלה קרדיט על שחרורה של האסירה הבריטית באיראן נזנין זגרי-רטקליף ועל הטלת הסנקציות על אוליגרכים רוסים. 

שר ההגנה, בן וואלאס, ניצב במקום הראשון בסקר הפופולריות של המפלגה השמרנית בשל טיפולו במלחמה באוקראינה והנסיגה מאפגניסטן. חברי פרלמנט בריטים טוענים שבשל סגנונו השונה מג'נוסון, הוא נחשב לאחד המועמדים המובילים לרשת אותו. מועמדים נוספים שהוזכרו ככאלה שצפויים להתמודד על תפקיד ראש הממשלה הם שר הפנים לשעבר, סאג'יד ג'אוויד, השר נדים זהווי ויו"ר ועדת החוץ הבריטי, טום טוגנדהאט.

בוריס ג'ונסון, בן וואלס  (צילום: Reuters/JOHN SIBLEY)
בוריס ג'ונסון, בן וואלס (צילום: Reuters/JOHN SIBLEY)

שרים בכירים נוספים התפטרו 

שרשרת ההתפטרויות לא פוסקת ונמשכה גם הבוקר. השר לביטחון וגבולות דמיאן הינדס הודיע על התפטרותו: "בשביל המדינה שלנו ובשביל האמון בדמוקרטיה שלנו, אנחנו חייבים לשנות מנהיגות", אמר הינדס לאחר הודעתו. 

גם שר המדע ג'ורג' פרימן הודיע כי אין לו עוד אמון בבוריס ג'ונסון וכי הוא מתפטר מתפקידו. במכתב שנשלח לג'ונסון, כתב פרימן: "זה לא יכול להימשך. המנהיגות שלך, התמוטטות של הקבינט והתמוטטות אמון הציבור בממשלה מייצגים משבר חוקתי". פרימן הפך לחבר ה-50 בממשלה שמתפטר.

בנוסף לכך, שרת האוצר הזוטרה הלן ווטלי הודיעה גם כן על התפטרותה. במכתב ההתפטרות כתבה ווטלי "טענתי שאתה צריך להמשיך כראש ממשלה הרבה פעמים בחודשים האחרונים, אבל ישכל כך הרבה פעמים שאתה צריך להתנצל ולהמשיך הלאה". כמו כן, מזכיר המדינה של צפון אירלנד, ברנדון לואיס, הודיע כי לא ימשיך בתפקידו.  

במקביל לכך, היועצת המשפטית של אנגליה וויילס, סואלה ברוורמן, קראה לג'ונסון להתפטר והכריזה שתתמודד על ראשות הממשלה במידה ויוכרזו בחירות.