קיץ, חם, הילדים משתוללים, ואין כמו בריכה מפנקת וקרירה כדי להעביר בה את ימי החופש הגדול ואת סופי השבוע. בריכות השחייה היו מאז ומעולם עסק לא זול עבור משפחה שיש בה יותר משני ילדים. בילוי בבריכה, בדיוק כמו בילוי בים, עולה להורים הרבה מאוד כסף.

ואלה לא רק הארטיקים, הנשנושים והשתייה במחיר המופקע, אלא גם מחירי הבריכות שהאמירו עם השנים. מינוי משפחתי עשוי להיות עסק משתלם ברוב המקרים, אך גם ההוצאה החודשית הקבועה הגבוהה עשויה להיות נטל על ההורים, שבין כה וכה יודעים שהחור בכיסם בתקופת החופש הגדול רק ילך ויגדל.

כמה אנחנו משלמים בממוצע בכניסה לבריכת שחייה? כניסה חד־פעמית לאדם לבריכת שחייה קטנה ובינונית עולה בין 35־60 שקל, וכשמדובר בבריכה גדולה, המחיר מאמיר ל־55־85 שקל לאדם. מובן שבישראל, כמו בישראל, תעריף כניסה לבריכות השחייה בימי שבת יהיה לרוב גבוה ב־25%.

נציין כי יש גם בריכות המבקשות 100 שקל לכניסה חד־פעמית, ולפעמים אף יותר. עוד בנוגע לתעריפי כניסה לבריכות, כדאי לציין כי טווח המחירים רחב באופן מפתיע, כאשר המחירים מושפעים בין היתר מהמיקום, מהרכב הנפשות במינוי אם יש כזה ומהיצע המתקנים והשירותים הקיימים במקום.

מדוע המחירים כל כך גבוהים, בייחוד בסופי שבוע? התשובה לכך פשוטה מאוד: כמו בכל תחומי החיים, מדובר בעניין של היצע וביקוש. אין ספק שקיימת בבריכות השחייה אלטרנטיבה מרגיעה יותר עבור ההורים שחוששים לאבד את ילדיהם בחוף ים עמוס ולפקוח עין חרדה בים הסוער של הקיץ, ושלא לדבר על המדוזות שנזכרות להגיע בדיוק כשמתחיל החופש הגדול.

יוקר המחיה הוא לא דבר חדש, ובימים אלה של עליות מחירים כמעט בלתי נתפסות בכל תחומי החיים גל ההתייקרויות במשק שטף גם את ענף בריכות השחייה. ובכל זאת, האם מדובר בעליית מחירים גורפת? יצאנו לבדוק מה קורה בשוק בריכות השחייה המוכרות מינויים, כרטיסיות או כרטיסי כניסה חד־פעמיים לציבור הרחב.

"ענף בריכות השחייה חזר השנה כמעט לרמת הפעילות של ימי טרום הקורונה", אומרת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת המידע העסקי Coface Bdi. "עדיין הורגשה ירידה מסוימת על רקע החשש מהקורונה והעלייה החריגה בנסיעות לחו"ל בעקבות שנתיים של קורונה, ולכן פחות אנשים מוכנים להתחייב למינויים שנתיים או אפילו עונתיים לקיץ. בבחינת רמת המחירים, גל ההתייקרויות במשק לא פסח על ענף בריכות השחייה, ובשנה החולפת חלה עלייה ממוצעת של כ־10% בתעריפי הכניסה ובמחירי המינויים. גם מפעילי הבריכות מתמודדים עם התייקרויות בעלויות התפעול והאחזקה, בהם חשמל, מים, ארנונה ועלויות שכר".

את ניתוח הנתונים המלא בשוק בריכות השחייה הישראלי עשתה עבורנו חברת המידע העסקי Coface Bdi, שבדקה את גודל השוק הכספי של בריכות השחייה בארץ, על פי התפלגות גיאוגרפית באזור המרכז והשרון, ירושלים, דרום הארץ וצפונה. והיא גם בדקה אם חל קיטון או גידול בהשוואה לשנה שעברה, שלהזכירנו עוד הייתה תחת מגבלות קורונה חלקיות.

גודל שוק (צילום: מעריב אונליין)
גודל שוק (צילום: מעריב אונליין)

הכנסות של מיליוני שקלים

גודל השוק הכספי של ענף בריכות השחייה בישראל שובר שיאים. בעקבות התאוששות המשק ממשבר הקורונה צפוי כי בשנת 2022 הכנסות הענף יסתכמו בקרוב ל־1.305 מיליארד שקל, המהווים גידול של כ־21% ביחס לשנת 2021.

בהשוואה לשנת 2019, טרום משבר הקורונה, הכנסות הענף בשנת 2022 צפויות להציג קיטון של כ־13%, בין היתר, בשל החשש של אנשים מהקורונה, בפרט בתקופות שבהן הורגשה עלייה בהיקף התחלואה. כמו כן, ביחס לטרום המשבר, יש אנשים החוששים להתחייב באמצעות רכישת מינוי שנתי ומעדיפים לרכוש כרטיסיות וכרטיסי כניסה חד־פעמיים. זאת ועוד, מגמת הרכישה של בריכות ביתיות מאז פרוץ המשבר גרמה לירידה מסוימת בביקוש לבריכות השחייה.

כמה בריכות שחייה (שאינן בבתים פרטיים) יש בישראל? מוערך כי מספר בריכות השחייה הפועלות בישראל עומד על כ־630, כשהתפלגות הכנסות הענף משתנה בין בריכות גדולות לבריכות קטנות ובינוניות. בקטגוריית הבריכות הקטנות והבינוניות קיימים מתחמים הכוללים לרוב בריכה חיצונית, בריכת פעוטות ומדשאות. נציין כי רוב הבריכות האלו פועלות כמה חודשים בשנה (בדרך כלל בחודשים אפריל/מאי־אוקטובר). ואילו קטגוריית הבריכות הגדולות כוללת בעיקר מרכזי קאנטרי קלאב, אשר לרוב פועלים כל השנה ומפעילים כמה מתחמים, בהם בריכות חיצוניות ופנימיות, חדר כושר, מגרשי ספורט, סטודיו לחוגים וג'קוזי.

אז מי הולך לבריכות השחייה? מתברר שהירושלמים, שלהם אין ים, הם רק 11% מהשוק, המתגוררים באזור הדרום - 14%, אלו שבצפון - 35%, ואלו שבאזור המרכז והשרון מציגים התפלגות שיא של 40% בשימוש בבריכות שחייה.

התפלגות גאוגרפית (צילום: מעריב אונליין)
התפלגות גאוגרפית (צילום: מעריב אונליין)

חד־פעמי או מינוי?

מעניין להסתכל על התפלגות הכנסות הענף בין מינויים לכרטיסיות ולמבקרים חד־פעמיים. מוערך כי הכנסות הענף ממכירת מינויים שנתיים הן כ־53% מסך ההכנסות הכולל בשוק בריכות השחייה. בקרב הבריכות הגדולות שיעור ההכנסות ממינויים גבוה יחסית ועומד על כ־65%־70%, ואילו בקרב הבריכות הקטנות והבינוניות כ־60%־65% מההכנסות הן ממכירת כרטיסיות וכרטיסי כניסה חד־פעמיים.

במסגרת רכישת כרטיסייה לרוב המחיר לכניסה בודדת ישקף הנחה של כ־10%־15% ביחס לעלות כניסה בודדת, כשעלות מינוי חודשי ליחיד לרוב תעמוד על כ־250־500 שקל. אז מה עדיף? תלוי כמה אתם שוחים, כמה נפשות אתם, ואם תהיו בטוחים שתנצלו את המינוי עד תום, ולא כמו במקרים רבים שבהם אנשים נרשמים למכון הכושר ופוקדים אותו במקרה הטוב אחת לשבועיים.

בעניין המינוי, שימו לב שמרבית המקומות מציעים הנחות לחיילים, לסטודנטים ולגמלאים וכן הנחות לפי ההרכב המשפחתי במסגרת רכישת מינוי, כך שאם אתם נופלים על הקטגוריה הנכונה, אולי בכל זאת כדאי לשקול את האופציה. כמו כן, יש בריכות אשר לא מאפשרות רכישת כרטיס כניסה בודד, וכאן כדאי שכל אחד יעשה את החישוב המצטבר לעצמו.

התפלגות בין מנויים למכירת כרטיסים (צילום: מעריב אונליין)
התפלגות בין מנויים למכירת כרטיסים (צילום: מעריב אונליין)


ישראל היא גם מדינה של דילים, וכאלה אף פעם לא חסרים. "השנה, בעקבות ביטול כל מגבלות הקורונה ובעקבות עליית מחירי המינויים לקאנטרי ולבריכות, אנו רואים עלייה משמעותית ברכישת דילים המאפשרים כניסה למתחמים אלו במחירים אטרקטיביים יותר", מסביר מנכ"ל GROO תומי שנפלד. "אם מסתכלים על הנתונים, אנו רואים עלייה של כ־140% ברכישה של דילים לבריכות ברחבי הארץ, ואנו צופים שהשיא עוד לפנינו". נוסף על כך, מבדיקת נתונים של האתר עולה כי יש עלייה של כ־6% במחירי כרטיסיות הכניסה לבריכות. עם זאת, האתר מציע מגוון דילים במחירים נוחים שיאפשרו לישראלים ליהנות מקיץ מרענן עם המשפחה.

כיום אחד הדילים הנמכרים ביותר באתר הוא מינוי משפחתי לשלושה חודשים לקריית הנופש ברעננה (במחיר 1,599 שקל), וזאת רק דוגמה אחת. ניתן למצוא גם דילים הכוללים כניסות לבריכות וכניסות לקאנטרי קלאב. "בסופו של דבר", מוסיף שנפלד, "החום של הקיץ והחופש הגדול מביאים את הישראלים לחפש פתרון מצנן, ובילוי בים או בבריכה נחשב לדרך המועדפת להתקרר מעט ולספק תעסוקה לילדים".

מחפשים בכל זאת אלטרנטיבה נוספת? על פי נתונים של זאפ - השוואת מחירים, דווקא קטגוריית הבריכות הביתיות הופכת בימים אלה של יוקר המחיה ועליות המחירים להיות פופולרית מאוד בקיץ 2022, והיא מאופיינת בעלייה בביקושים שמתחילה בדרך כלל בחודש אפריל ומגיעה לשיאה בחודש אוגוסט. עם זאת, בניגוד מוחלט להתנהלות שוק קלאסית בהיבטים של היצע וביקוש, דווקא בחודשים אלו מחירי הבריכות נמוכים יותר באופן כללי.

התפלגות לפי גודל בריכה (צילום: מעריב אונליין)
התפלגות לפי גודל בריכה (צילום: מעריב אונליין)

הקטגוריה כולה רושמת עליית מחירים של 10% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2020 וירידת מחירים של 23% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. זאת ועוד, עולה כי הצרכנים מחפשים בריכות שחייה ביתיות הגדולות יחסית למספר האנשים, כמו גם בריכות לילדים קטנים. "אנו רואים יותר ויותר קטגוריות, כמו קטגוריית הבריכות, שבהן דווקא בתקופה של גידול בביקוש המחירים נמוכים יותר ולהפך", מציין דרור זליט, מנכ"ל זאפ - השוואת מחירים.

"הצרכן הסביר עלול לחשוב כי דווקא במהלך החורף יהיה משתלם יותר לרכוש בריכת שחייה, אך השוק המקומי מתנהג אחרת בחלק מהקטגוריות. זאת הסיבה שאנחנו ממליצים תמיד לבדוק את המחירים באמצעות גרף הפופולריות מול מחיר שנמצא בכל עמוד מוצר בזאפ, וכך לגלות שבמקרים מסוימים השוק עובד הפוך מההיגיון הצרכני הקלאסי".