משהו: יש הרבה סרטים עם סוף טוב, אבל זה רק משום שלא סיימו לעשות אותם

מי על רמה ומי לא במקובלים?

מתמטיקאי טוב יכול בקלות לבנות נוסחה שבעזרתה ניתן לנבא בדיוק מתי תהיה ההתבטאות הפוגענית הבאה שישמיע אחד מאנשי השמאל כלפי בני אדם שלדעתו הם נחותים ממנו. זה עצוב אבל זה ככה. לפני 50 שנה קראו להם בתקשורת “מוכרי חמוצים", היום קוראים להם “בבונים". רשימת תוארי הגנאי האלה מטעם אנשי מחנה הפועלים כלפי מי שהם רואים בבוז כאנשים פשוטים היא ארוכה ושיטתית. ההתבטאות הבאה תגיע. זו מתמטיקה. לצערי, אני כותב עכשיו על חדשות העתיד ולא רק על חדשות העבר.

האחרון בשורת הפוגעים היה העיתונאי ומגיש הטלוויזיה גדי סוקניק. הוא ביטא בבהירות רבה את מה שהוא חושב. אין טעם לחפש הצטדקויות שלו אחר כך בנוסח לא התכוונתי או אני דמנטי. זה ברור, ואני חוזר: “המועמדים של יש עתיד הם בממוצע ברמה הרבה יותר גבוהה מאשר הממוצע במשק. תשווה את זה למפלגות אחרות שהן כן ‘דמוקרטיות' במירכאות לכאורה. תבדוק את הגוף הבוחר בהן, למשל הליכוד, מרכז הליכוד רצוף באינטרסים. נגוע בכל נגעי העולם, והנבחרים הם בהתאם, בסך הכל. כאזרח אני משתדל להגיד את זה, כאזרח אובייקטיבי: הם ברמה נמוכה בהרבה מהרמה..."

כאן המראיין הפסיק אותו: “מה אתה מתכוון כשאתה אומר רמה נמוכה?"

“רמה נמוכה. של אינטליגנציה. של תרבות. של תרבות שיח".

המראיין שאל בפליאה לא קטנה: “חברי הכנסת מהליכוד אינטליגנטיים פחות מחברי יש עתיד? זו הכוונה?"

“בממוצע. תבדוק את האנשים", ענה סוקניק.

“אני לא יודע איך אפשר לבדוק את זה. מה אני צריך לבדוק?", תמה המראיין. וסוקניק המשיך: “כל מסורת הצרחות והאלימות המילולית בכנסת - תבדוק מי מוביל אותה כבר שנים. החברים של יש עתיד הם ברמה הרבה יותר גבוהה".

היו תגובות נגד דברים אלה והרבה מהתגובות כללו רשימת תארים אקדמיים של חברי הכנסת מהליכוד, המושמצים כבעלי אינטליגנציה נמוכה. במיוחד אלה אשר כל אחד יודע על פי שם משפחתם שמתכוונים אליהם. למשל רשימה אחת שהופיעה ברשתות החברתיות:

ה״בבונים״ של הליכוד: דוד אמסלם - תואר ראשון בכלכלה ומינהל עסקים; ‏מיקי זוהר - תואר שני במשפטים; ‏מירי רגב - תואר שני במינהל עסקים (ודרגת תא"ל); ‏אוסנת מארק - תואר ראשון במשפטים; ‏דוד ביטן - תואר ראשון במשפטים; ‏שלמה קרעי - דוקטורט בהנדסת תעשייה וניהול, ועוד ועוד.

אדם בשם אלי ורד חזן כתב ברשת בפירוט רב יותר:  

"צא ולמד פרופיילינג מהו. גדי סוקניק יקירי, לקחתי את האנשים שהפכו לסימבול כל כך מוטעה של הדברים שאמרת:
"אמסלם - יליד 1959, בוגר תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת בר־אילן, הרבה לפני מהפכת המכללות. היום דורשים כתנאי סף לקבלה ללימודים האלה ציון סביב ה־700 בפסיכומטרי. כמה דרשו בשנות ה־80? בצעירותו עבד במשרד האוצר ככלכלן, סוג של נער אוצר.
"ביטן - יליד 1960, סיים את לימודי המשפטים שלו בשנת 1987 באוניברסיטת תל אביב, הרבה לפני מהפכת המכללות. גם כאן, דורשים היום סביב ה־700 בפסיכומטרי כתנאי קבלה.
"קרעי - בגיל 31 (!!) סיים את הדוקטורט שלו במתמטיקה שימושית ומדעי המחשב, כאשר את התואר השני סיים בגיל 29 בתעשייה וניהול - כלומר, סיים דוקטורט תוך שנתיים (!!!). קודם לכן למד ראיית חשבון והוסמך כרואה חשבון ולפני כן למד בישיבות כיסא רחמים ומרכז הרב. בתווך שירת בנחל החרדי כלוחם.
"ואנוכי הקטן, בעל תואר שני בהיסטוריה מהאוניברסיטה העברית עם מלגת לימודים שקיבלתי לאוניברסיטת וינה. כמוני יש המוני ליכודניקים. מבאס הפרופיילינג הזה, ממש".

אכן מבאס, כי מי שמציג טבלאות ובהן תארים והישגים של רגב, אמסלם, אוחנה ועוד ועוד לא מבין דבר עמוק יותר. הוא לא מבין שאנשים מסוג מסוים מביטים ברשימות כאלה של תארים ואומרים: “אה, אלה תארים של מזרחיים". במוח של אנשים כאלה אם־איי, בי־איי, או דוקטורט של מזרחי לא נחשבים בדיוק אותו דבר כמו תואר אמיתי.

כשתציג להם רשימת ליכודניקים בעלי תארים אקדמיים, הם יגידו: “תביא לראות. מה? לאמסלם יש תואר אקדמי? אוחנה הוא עורך דין? לא להאמין. איך הם הגיעו לזה? מקרה משונה. זה לא טבעי, ובכל מקרה לא מעיד על הכלל, ולכן זו לא ממש עובדה".

אבל עזבו, לא זה העיקר. אני חושב שלאנשים מסוגו של סוקניק צריך לומר דבר הרבה יותר חשוב מרשימת תארים. נניח, רק נניח, שאתה צודק, סוקניק. יותר מזה: נסכים שאפילו אם אתה לא צודק עובדתית, נדמה לך שהאנשים ביש עתיד הם אינטליגנטיים יותר. נניח. אז מה?
האם הם גם צודקים יותר, ויודעים יותר טוב מה טוב למדינת ישראל?

הנה הבעיה העיקרית, כבר אמרתי זאת מזמן ואני חוזר גם כאן:
הכי קשה לקבוע דעה כאשר האנשים היפים אומרים את הדברים הלא נכונים, ועוד יותר קשה הוא כאשר האנשים הלא יפים אומרים את הדברים הנכונים.

פינת השלולית

קיבלתי מכתב וצילום מקוראת ששמה יונה ביכלר מהמושב שפיר:
“שלום מאיר,
הנה צפרדע אילנית קטנה שצילמתי, האילנית החיננית הזו צולמה כאשר היא מציצה אל הבית מבעד זגוגית החלון. אולי תמצא את המיועד".

יונה סיפרה עוד שביוזמתה וביוזמת ראש המועצה האזורית שפיר פתחו למבקרים שלולית חורף ענקית שם, והיום מגיעים אליה חתנים וכלות להצטלם על רקע השלולית היפהפייה. “אולי", היא מוסיפה, “הצפרדע פגש שם את הנסיכה שלו".

צפרדע אילנית (צילום: צילום יונה בליכר)
צפרדע אילנית (צילום: צילום יונה בליכר)

אני מביט בצילום הצפרדע המציצה מהחוץ אל תוך הבית, ואני ממש רואה נסיכה שמביטה מהחלון אל בית ובו משפחה מאושרת, דופקת על הזגוגית, וזועקת: “אס־או־אס. הצילו. המכשפה הפכה אותי מנסיכה לצפרדע. אנא מצאו לי מהר נסיך שינשק אותי. בבקשה. פליז, פליז".