אתמול, לפני 16 שנה, החלה מלחמת לבנון השנייה בתקרית שבה נחטפו שני חיילי צה"ל,  אהוד גולדווסר ז"ל ואלדד רגב ז"ל, ונהרגו שלושה.

אלוף (מיל') איל בן ראובן, לשעבר סגן מפקד פיקוד הצפון, שוחח הבוקר (רביעי) עם יואב מינץ ב-104.5FM וסיפר: "לפני הכל, 12 ביולי בשבילי זהו יום זכרון ל-121 חיילים ו-44 אזרחים שנהרגו ב-34 ימי לחימה. אני במלחמה ההיא, משוחרר מספר חודשים, חוזר לפיקוד הצפון לתפקיד סגן מפקד הפיקוד ומוביל את הלחימה היבשתית. אני מסיים את המלחמה ההיא בתחושה מאד קשה של ממערכה הצבאית שנוהלה בצורה מאד רעה, ע"י הדרג הצבאי והמדיני, שהלקח העיקרי ממנה אם נידרש בצפון, מקווה שלא תפרוץ, שבהינתן אות למערכה צבאית, המשמעות שלה היא אש כבדה מאד על אזרחי מדינת ישראל בדגש לצפון".



"אם ב-2006 היא היתה אש כבדה של כ-200-150 רקטות ביום, זה כאין וכאפס לעומת מה שחיזבאללה יכול להפעיל היום. המצב הזה מחייב את צה"ל להיות ערוך לצאת למתקפה כוללת באוויר, בים ובדגש על היבשה, שלא עשינו אז, בכל הכוח ומהר ככל האפשר. התנאי היחידי לזה הוא היערכות של המילואים. לא לדבר יותר מדי. אז יצאנו אחרי האירוע בכפר גלעדי אחרי למעלה מחודש. בדרג הצבאי והפוליטי חשבו אז שאפשר לנצח מלחמה באש בלבד בלי לתמרן ובלי להפעיל את כל הכוח ולכן זה נמשך למעלה מחודש וגם כשיצאנו, זה נמשך 12 שעות ובזה הסתיים", הוסיף.

לדבריו, "רק לאחרונה צה"ל תרגל מאד גדול והוזמנתי לפני שבועיים עם עוד כמה אלופים אל הרמטכ"ל לשמוע ממנו איך הוא רואה את המלחמה הבאה וגם לראות איך פיקוד הצפון פועל. אנחנו אמרנו מה דעתנו. השמעתי את דעתי שכבר נאמרה כאן, שהכי חשוב שצה"ל צריך להיות ערוך למערכה מהירה מאד. יש משמעות גדולה שהדרג המדינה יסמוך על היכולות של צה"ל ויפעיל אותן בזמן אמת. הכי חשוב שההגנה צריכה להיות בהתקפה גם נגד חיזבאללה בכל מקום שהוא נמצא וגם נגד תשתיות המדינה הלבנונית, כדי להביא להכרעה, שנביא אותם לתחינה אלינו שנפסיק את הדבר הזה".

תרגיל ''מעבר לאופק'' (צילום: דובר צה''ל)
תרגיל ''מעבר לאופק'' (צילום: דובר צה''ל)

בסיום, התייחס להבדלים בין חיזבאללה של 2006 לזה של 2022 ואמר: "חיזבאללה פיתח יכולות חי"ר בעזרת יחידות רדואן שתכליתן לתקוף בשלב הראשון מטרות על קו הגבול, ישובים או צבאיות. יכולות האש של חזבאללה שהיו אז גבוהות והיום הן גבוהות בהרבה וחלק מדויקות. רק אתמול פורסם שהרוסים רוכשים כטב"מים מאיראן. המשמעות היא שאם הרוסים רוכשים כטב"מים כאלה כנראה שיש להם איכויות משמעותיות, סביר להניח שחלק יש לחיזבאללה".

"איראן יכולה לתמוך במלחמת סייבר. אנחנו מרגישים את זה יותר מפעם אחת לאחרונה. זה נשמע מפחיד אבל צריך לומר שצה"ל לא אלמן בעניין הזה. ראיתי את היכולות האלה בעיניים. צה"ל מאד התעצם ויש על מי לסמוך. אני אומר כל הזמן שצריך לעשות כל מה שניתן כדי למנוע מלחמה, אבל כשיש מלחמה, צריך לנצח בה ומהר וצריך גם להיות מוכנים כדי לשלם מחיר לניצחון הזה. אם יקרה, יש על מי לסמוך"